کد خبر: 930113
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۰
مدیر کل امور عشایری استان ایلام:
مدیر کل امور عشایری استان ایلام گفت: ۱۱ درصد از جمعیت استان ایلام را عشایر تشکیل می دهد.

علی سلیمیاظهار داشت: تمام فعالیت های امور عشایری الکترونیکی خواهد شد و این اقدام تاثیر بسزایی در بهبود نظارت ها و رضایت عشایر خواهد داشت.

وی گفت: جامعه عشایر علی رغم کاهش جمعیت آن همواره در تولید نقش بسزایی دارند و این شاخصه همزاد ذاتی این قشر از جامعه است.

وی با اشاره به اینکه پیشینه کوچ نشینی در ایران به ۷ هزار سال قبل بر می گردد، گفت: در فرآیند توسعه باید به صورت همسان به جوامع روستایی، شهری و عشایری توجه شود.

سلیمی اظهار داشت: جامعه عشایر از مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی هستند چرا که با تولیدات خود به جامعه و شهروندان خدمت می کنند.

وی با بیان اینکه جامعه عشایر با ۹هزار و ۷۳۶ خانوار و جمعیت ۶۰ هزار نفر در قالب ۱۲ ایل و ۳۲ طایفه مستقر ۱۱ درصد از جمعیت استان را تشکیل می دهد، تصریح کرد: یک میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام در اختیار عشایر استان است که ۷۱ درصد جمعیت دامی استان را تشکیل می دهد.

پرداخت ۱۲ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت به عشایر ایلام

وی عنوان کرد: سیاه چادر، جاجیم، گلیم، قالیچه، نمد، مشک، گُلوَنی و... عمده صنایع دستی عشایر استان هستند.

سلیمی اظهار داشت: دو هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه عشایری داریم که سالانه دو مرتبه توسط امور عشایری استان بازگشایی می شوند.

وی با اشاره به اینکه در سال های گذشته حدود ۱۲ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت با کارمزد ۴ درصد به عشایر استان عرضه شده است، افزود: از محل سامانه کارا بالغ بر ۱۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به عشایر استان اختصاص یافت.

مدیر کل امور عشایر استان ایلام اظهار داشت: در پی خشکسالی سال گذشته بیش از ۱۴ هزار تن علوفه و نهاده های دامی عشایری استان توسط تعاونی ها تامین شد.

وی گفت: تامین آرد مورد نیاز عشایر از خدماتی بود که دولت تدبیر و امید به آن توجه ویژه داشت و سهمیه استان از ۳۶۰ تن در ماه به ۵۳۰ تن افزایش یافت.

سلیمی با اشاره به اینکه بیمه عشایر از خدمات بسیار خوبی بود که بیش از ۷۰ درصد جمعیت عشایر استان را پوشش می دهد، گفت: عشایر پس از ۱۵ سال بیمه بودن میتوانند از مزایای بازنشستگی استفاده کنند.

برنامه امور عشایری برای کوچ عشایر

وی تصریح کرد: یکی از دغدغه های ما دام های مازاد عشایر است و این رقم در استان سالانه بیش از ۲۳۰ هزار راس دام است در این زمینه پیگیری های مناسبی انجام شده و آمادگی داریم که اگر دولت، دام مازاد استان را خریداری کند، تعاونی های عشایری نهایت همکاری را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه اولین استانی که دام زنده به کشور کویت صادرات کرد، ایلام بود، گفت: حدود ۶۰۰ هزار راس دام در اختیار عشایر مهمان است که غالبا از استان های همدان، کرمانشاه و لرستان هستند.

مدیر کل امور عشایری استان ایلام تصریح کرد: با توجه به همزمانی فصل کوچ با ایام اربعین و برای جلوگیری از تصادفات جاده ای، ده روز قبل و ده روز بعد از اربعین هیچ کوچی صورت نخواهد گرفت.

وی افزود: جمعیت عشایر اگر چه در سال های اخیر با کاهش روبرو بوده اما پیشبینی می شود این جمعیت (با توجه به مهاجرت های معکوس) با افزایش روبرو شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر