کد خبر: 930477
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
رژیم‌های دیکتاتوری عربی دیگر به بریدن صدا رضایت نمی‌دهند و حالا کارشان به اره کشیدن به بدن صاحبان صدا و تکه‌تکه کردن‌شان رسیده است.
رژیم‌های دیکتاتوری عربی دیگر به بریدن صدا رضایت نمی‌دهند و حالا کارشان به اره کشیدن به بدن صاحبان صدا و تکه‌تکه کردن‌شان رسیده است. حتی اگر صاحبان آن صدا سال‌ها جزو خادمان درگاه و توجیه‌گران ظلم بوده باشند و انتقادات‌شان فقط زمانی اوج گرفته باشد که ظلم به خودشان یا حلقه دوستان‌شان رسیده و آن‌ها هم نه از باب براندازی که از باب اصلاح امور صدا بلند کرده‌اند. طنز تاریخ این است که اولین دموکراسی دنیای مدرن از سفاکی چنین دیکتاتوری‌هایی هم خبر دارد و هم حمایت می‌کند. همزمان با انتشار جزئیات سلاخی «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد آل سلمان در کنسولگری عربستان در ترکیه؛ گزارش‌ها نشان می‌دهد که واشنگتن قبل از غیبت این روزنامه‌نگار یک تماس تلفنی را بین مقام‌های ریاض درباره تلاش برای دستگیری او شنود کرده بودند.
در روز ورود «جمال خاشقجی» به مسلخ خود در کنسولگری عربستان در استانبول، دو هواپیمای خصوصی حامل ۱۵ نفر از عربستان سعودی در استانبول به زمین نشسته که این ۱۵ نفر درست هنگامی که خاشقجی ساده‌دلانه به دنبال کار‌های مربوط به ازدواجش به کنسولگری رفته بود، در آنجا بوده‌اند و بعد هم بنا بر گزارش روزنامه «نیویورک‌تایمز» از قول یک مقام ارشد ترک این گروه از عوامل سعودی، خاشقجی را ظرف دو ساعت اول پس از ورودش به کنسولگری به قتل رسانده و جسد وی را با استفاده از اره‌ای که با خود همراه داشتند، تکه‌تکه کرده‌اند. روزنامه واشنگتن‌پست هم که بعد از فرار خاشقجی به امریکا به وی ستونی برای یادداشت داده بود، در گزارشی تازه نوشته است: «در حالی که دوم اکتبر (۱۰ مهر) جمال خاشقجی در حال آماده شدن برای ورود به کنسولگری سعودی در استانبول بود، یک جوخه مردان اعزامی از عربستان سعودی هم آماده بودند؛ مردانی که از نظر محققان پرونده خاشقجی در ناپدید شدن او نقش داشتند.» دو فرد مطلع از تحقیقات جاری پرونده ناپدید شدن جمال خاشقجی به واشنگتن پست گفته‌اند: «جوخه اعزامی از عربستان سعودی به ترکیه صبح خیلی زود در همان روز (دوم اکتبر) بعد از ترک ریاض پایتخت سعودی وارد استانبول شدند و در دو هتل بین‌المللی استقرار یافتند و بعد از آن با خودرو به کنسولگری رفتند. یکی از هتل‌ها، هتل موونپیک (Mövenpick) بود که از آنجا تا کنسولگری با خودرو کمتر از چند دقیقه طول می‌کشد.»
طبق اطلاعات ثبت شده پروازی و همینطور اطلاعات افراد مطلع از پرونده، تیم ۱۵ نفره اعزامی عربستان سعودی بعد از یک روز، کار خود را تمام و ترکیه را ترک کردند. واشنگتن پست می‌نویسد: «مقام‌های ترکیه قبلاً گفته بودند که از نظر آنها، خاشقجی، روزنامه‌نگار برجسته و منتقد حکومت سعودی در داخل کنسولگری کشته شده است. مقام‌های ترکیه که در حال بررسی اقدامات و تحرکات تیم اعزامی عربستان سعودی هستند، حالا تحقیقات‌شان را گسترش داده و در حال بررسی اتفاق‌های محل سکونت محمد العتیبی، کنسول عربستان سعودی در استانبول هستند که در ۵۰۰ یاردی (بیش از ۵۰۰ متری) کنسولگری قرار دارد.»
این رسانه ادامه داد: «توسط دوربین مداربسته ترکیه مستقر در اطراف محل سکونت کنسول یک عکس گرفته شده و در اختیار واشنگتن‌پست قرار گرفته که در آن یک ون مدل مرسدس بنز ویتو با شیشه‌های رنگی دیده می‌شود، خودرویی که مقام‌های امنیتی می‌گویند دو ساعت پس از ورود خاشقجی، از آن برای انتقال برخی از اعضای تیم اعزامی عربستان سعودی از محل سکونت کنسول به ساختمان کنسولگری استفاده شد.»

شنود امریکایی
واشنگتن‌پست گزارش داد: «به گفته یک منبع مطلع، سازمان‌های اطلاعاتی امریکا قبل از ناپدید شدن خاشقجی پیامی را از سوی مقام‌های سعودی رهگیری کردند که در آن، آن‌ها درباره نقشه دستگیری او صحبت می‌کردند. سعودی‌ها می‌خواستند خاشقجی را فریب دهند و به عربستان سعودی برگردانند و آنجا او را دستگیر کنند.» رسانه امریکایی افزود: «مشخص نیست که آیا سعودی‌ها قصد بازداشت و بازجویی خاشقجی را داشتند یا قصد کشتنش را و همچنین مشخص نیست که آیا امریکا به خاشقجی درباره اینکه او هدف سعودی قرار داشته، هشدار داده یا خیر. البته مقام‌های سعودی گزارش‌ها درباره اینکه آن‌ها یک تیم ۱۵ نفره را در همان روز ناپدید شدن خاشقجی به استانبول فرستادند، تکذیب کردند و گفتند که تنها تیم اعزامی به ترکیه، تیم تحقیق برای کمک به یافتن این روزنامه‌نگار بوده است.»
در این گزارش آمده است: «طبق اطلاعات ثبت شده پروازها، دو هواپیمای خصوصی دوم اکتبر وارد استانبول شدند که یکی قبل از طلوع آفتاب و دیگری اواخر بعدازظهر وارد شهر شدند. یک مقام ترکیه‌ای از وجود نشانه‌هایی مبنی بر انتقال ۱۵تبعه سعودی توسط این دو هواپیمای دوموتوره خبر داده است. طبق اطلاعات ثبت شده، این هواپیما‌ها متعلق به خطوط هوانوردی اسکای پرایم مستقر در ریاض هستند.»
در همین حال رسانه‌های ترکیه تصاویر دوربین‌های مداربسته را منتشر کرده‌اند که باعث روشن شدن سرنوشت جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار ناپدید شده سعودی می‌شود. تصاویری که رسانه‌های ترک منتشر کرده‌اند نشان‌دهنده ورود گروهی به کنسولگری عربستان با دو خودرو است که گفته شده ۱۵ نفر از مقام‌های سعودی هستند. این افراد پیش از ورود خاشقجی به کنسولگری وارد استانبول شده بودند. طبق گزارش «دیلی صباح»، دو خودرو به مدت چهار ساعت در محل سکونت العتیبی، کنسول عربستان سعودی باقی ماندند و نکته مهم این است که همان روز به کاردار ترک کنسولگری مرخصی داده شده است.

ترکیه خروج خاشقجی را ندیده
دولت ترکیه اعلام کرده است که تاکنون هیچ مدرکی را ندیده که ادعای عربستان سعودی را مبنی بر اینکه خاشقجی زنده از کنسولگری خارج شده، ثابت کند. پلیس ترکیه حداقل یک دوربین در مقابل ساختمان کنسولگری دارد و مسئولان تحقیق درباره پرونده خاشقجی در حال بررسی فیلم‌ها و تصاویر آن هستند. مسئولان امنیتی و اطلاعاتی ترکیه همچنین در حال بررسی تصاویر دوربین‌های مداربسته نزدیک کنسولگری و اطراف آن هستند. یک مقام ترکیه‌ای مطلع از روند تحقیقات درباره این پرونده که خواستار افشا نشدن نامش شده، به واشنگتن پست گفت: «روشن است که او (خاشقجی) از کنسولگری خارج نشده است.» داستان جایی شک‌برانگیزتر می‌شود که همان روز ناپدید شدن خاشقجی مقام‌های اقامتگاه کنسول عربستان سعودی به کارکنان ترکیه‌ای گفته‌اند که امروز کار را تعطیل کنند و به خانه بروند.

طلب کمک از شاه‌دزد!
نامزد روزنامه‌نگار منتقد عربستانی از روابط خود با او و برنامه‌هایی که برای آینده داشتند صحبت کرد و در مقاله‌ای به روزنامه واشنگتن پست از ترامپ، ملانیا و نیز ولیعهد عربستان برای روشن شدن وضعیت خاشقجی درخواست کمک کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه رأی‌الیوم، خدیجه چنگیز، در این مقاله از ولیعهد عربستان هم خواست تصاویر ثبت شده در دوربین‌های مداربسته کنسولگری این کشور در استانبول را منتشر کند. او نوشت: با وجود اینکه این حادثه ممکن است بحران سیاسی را میان دو کشور به پا کند، نباید از جنبه انسانی آن غفلت شود. چنگیز می‌گوید به همراه جمال برای ازدواج آماده می‌شدند و به همین دلیل این روزنامه‌نگار به کنسولگری رفت، تنها چیزی که آن‌ها به آن نیاز داشتند یک برگه بود. وی در ادامه نوشته است: خاشقجی پس از دیدار مثبتی که با کارمندان کنسولگری چند روز پیش از ناپدید شدنش داشته، دوم اکتبر بدون کوچک‌ترین شکی درباره امنیتش به آنجا بازگشت. من سه ساعت جلوی ساختمان کنسولگری منتظر بازگشت جمال بودم و پس از این همه انتظار به بعضی از دوستان خبر دادم و درباره جمال در ساختمان کنسولگری پرسیدم و پاسخ‌هایی دریافت کردم که مرا را نگران‌تر کرد. آن‌ها به من گفتند جمال همین الان اینجا را ترک کرد، شاید به شما توجه نکرده است. پس از آن من با یاسین اوکتای، مشاور رئیس‌جمهور ترکیه و یکی از دوستان قدیمی جمال تماس گرفتم و بعد مسئله ناپدید شدن او همه جا پخش شد. نامزد روزنامه‌نگار مفقود عربستانی در پایان با بیان اینکه همچنان اطمینان دارد که جمال زنده است، نوشت: با وجود اینکه آرای خاشقجی در میان برخی از مردم باعث خشم شده، تنش‌های موجود میان او و کشورش در حد کینه و تهدید نبوده، اما نگرانی‌های خاشقجی اخیراً به ویژه در سایه موج بازداشت‌های بی‌سابقه در عربستان تشدید یافته بود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
میرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
0
0
یا الله
باذن الله همه کسانیکه در قتل ناجوانمردانه "خاشقجی" دست داشته و او را به فجیع ترین وضع به قتل رسانیده اند شناسایی و به ملل دنیا معرفی و باذن الله به سزای عمل خود در این دنیا خواهند رسید .
رمضانعلی محمدیان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
0
0
بسم الله.باسلام.شاید بشود گفت: وقت ذبح گاو امریکا یعنی خانواده سلمان از آل سعود لعنت الله علیهم اجمعین فرا رسیده
said
|
Switzerland
|
۰۵:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۰
0
0
امریکا و اروپا در جریانِ این قتل بودنند و پیشاپیش برایش هم نیز قیمت گذاشته اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار