کد خبر: 930516
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۰
سومین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین «روایت راهیان» قرار است از ۲۸ مهر ماه تا هشتم آبان در دو کشور ایران و عراق برگزار شود
علی موحد
سومین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین «روایت راهیان» قرار است از ۲۸ مهر ماه تا هشتم آبان در دو کشور ایران و عراق برگزار شود؛ همایشی که به همت دفتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد حوزه هنری انقلاب اسلامی و با حمایت کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین و انجمن هنر‌های نمایشی طرح‌ریزی و اجرا می‌شود.
محمدزاده دبیر همایش «روایت راهیان» در رابطه با برنامه‌ریزی‌های این همایش به فارس گفت: ۲۰ گروه نمایشی قرار است در سه مرز اصلی کشور یعنی مرز‌های شلمچه، چزابه و مهران و در قالب بخش ایران همایش شرکت کنند. در این بخش تمامی آثار به زبان فارسی هستند.
در بخش عراق نیز در روز اول و دوم آبان ماه در شهر نجف ۲۰ گروه نمایشی کار خود را آغاز می‌کنند و پس از آن در قالب تیم‌های نمایشی در موکب عمود‌های ۱۸، ۱۶۳، ۲۷۶، ۲۸۵، ۴۴۱، ۴۴۴، ۷۰۷، ۷۶۰ و ۱۱۲۰ و ۱۴۰۰ تا ششم آبان اجرا خواهند داشت.
وی با بیان اینکه طی دو سال گذشته ۲۰۰ هنرمند تئاتر به عراق اعزام شده‌اند، گفت: امسال ۱۵۰ هنرمند به کشور عراق اعزام می‌شوند و نزدیک به ۳۰۰ هنرمند نیز در داخل کشور درگیر اجرا‌های اربعین در بخش مرز‌های خروجی کشور و استان‌های مختلف می‌شوند. کوروش زارعی مدیر مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری که خود این روز‌ها با نمایش «آفتاب از حلب طلوع می‌کند» در کشور سوریه حضور دارد نیز درباره همایش «روایت راهیان» می‌گوید: همایش تئاتر مردمی اربعین گفتمان فرهنگی و اجتماعی در ابعاد جهانی است، تعداد بسیاری از مسلمانان جهان از کشور‌های جهان برای برگزاری این اجتماع عظیم مردمی در عراق و در مسیر پیاده‌روی حضور می‌یابند.
وی می‌افزاید: ما باید از ظرفیت‌ها و توانایی‌های خود همانند هنر‌های نمایشی جهت افزایش تعامل هر چه بیشتر میان هنرمندان مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری با زوار این رویداد مهم بهره ببریم. تئاتر نیز هنر گفتمان است، چون بر پایه و اساس گفت‌وگو پیش می‌رود و شکل می‌گیرد. ما باید از این موقعیت اجتماعی مسلمانان در ایام اربعین برای بیان مفاهیم امروزی بشریت و رویداد‌های پیرامون مسلمانان با توانایی‌های هنر‌های نمایشی استفاده کنیم. بنابراین گزارش در دو سال گذشته این همایش توانسته با اجرای آثاری به زبان عربی ارتباطی خوب با مخاطبان عرب زبان ایجاد کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار