کد خبر: 930738
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۲
شوق اربعين از سرزمين پارس تا ديار اعراب
روزها از پس هم مي گذرند و حالا مي شود صداي تپش قلب هاي عاشقان اربعين را به خوبي حس کرد. هر روز که به اربعين نزديک تر مي شويم خبرهاي راه ها و نحوه ورود و خروج از مرزها و چگونگي پيوستن به هم قطاران اربعيني اهمين بيشتري پيدا مي کنند. آن طرف مرزها و در خاک عراق هم شور و شوق خاصي برپاست. آوای دلنشین 'هلا بزوار' (خوش آمدید زائران)...
حوريه ملکي

حوريه ملکي


روزها از پس هم مي گذرند و حالا مي شود صداي تپش قلب هاي عاشقان اربعين را به خوبي حس کرد. هر روز که به اربعين نزديک تر مي شويم خبرهاي راه ها و نحوه ورود و خروج از مرزها و چگونگي پيوستن به هم قطاران اربعيني اهمين بيشتري پيدا مي کنند. آن طرف مرزها و در خاک عراق هم شور و شوق خاصي برپاست. آوای دلنشین 'هلا بزوار' (خوش آمدید زائران) دوباره جاده های عراق را آکنده از انسانیت و برادری کرده و دوباره مسابقه خدمتگزاری به راهپویان اربعین در عراق از سرگرفته شده و جاده ها را چادر و خیمه موکب ها پوشانده است.

 

***

 

در داخل ايران، مهران به عنوان مهمترین محور ارتباطی زائران اربعین به شمار مي آيد. مسيري که اينک در حال چهار خطه شدن است.

هر سال و در روزهاي منتهي به اربعين حسيني، مسیر ایلام- مهران بار سنگینی از ترافیک را به دوش می کشد، مسیری ۱۰۲ کیلومتری که روزانه بیش از ۲۶۰ هزار خودرو از سراسر کشور در ایام اربعین از این مسیر تردد می کنند.

جاده ایلام به مهران این روزها به یک کارگاه بزرگ عمرانی تبدیل شده است، مسیری که تلاش می شود با چهار خطه کردن آن به مسیری امن برای تردد زوار تبدیل شود  هم اکنون تا اربعین حسینی نیز فقط چند روز دیگر باقی مانده است.

مسیری که امسال مسئولان آستین همت را برای چهار خطه کردن آن بالا زدند تا تیغ ماشین آلات و اجرای شبانه روزی عملیات راهسازی ترافیک سال های گذشته را کمتر کند.

یکی از مسافراني که در طول مسیر این جاده تردد دارد ، مي گويد: از خراسان رضوی برای زیارت عتبات عالیات مشرف می شومریال جاده مسیر ایلام به مهران نسبت به سال های قبل بسیار بهتر شده است.

وی ادامه مي دهد: با وجود این که در سال های گذشته در طول مسیر ایلام به مهران حتی یک تابلوی علائم راهنمایی و رانندگی وجود نداشت، امسال این شرایط بهتر از سال های گذشته شده است.

 

*  آخرین وضعیت جاده ایلام - مهران

 

محمدرضا شریفی، معاون راهداری راه و شهرسازی استان ایلام مي گويد: در سال های گذشته در حدود ۶۰ کیلومتر از مسیر ایلام-مهران چهارخطه  شده، همچنین ۲۶ کیلومتر آن تا اربعین امسال نیز اجرایی خواهد شد.

وی ادامه مي دهد: از این مسیر فقط ۱۴ کیلومتر دیگر باقی می ماند که بعد از اربعین ۹۷ برنامه داریم که آن را در سال آینده به انجام برسانیم. عملیات اجرایی چهار خطه شدن مسیر ایلام به مهران در ۳ قطعه با تلاش شبانه روزی نیروهای راهسازی استان این روزها با شدت بیشتری اجرا می شود.

شریفی تاکيد مي کند: قطعه اول که از سمت مهدی آباد شروع می شود تا سه راهی ماربره به طول ۱۰.۵ کیلومتر دو قسمت آن به طول ۴.۵ کیلومتر برای اربعین امسال به بهره برداری می رسد.

وی مي افزايد: قطعه دوم چهار خطه کردن مسیر ایلام - مهران، تا اربعین امسال امیدواریم حداکثر بتوانیم ۱۲ کیلومتر به بهره برداری برسانیم.

نظام ملکشاهی فرماندار مهران نيز مي گويد:حجم بالای ترافیک در ایام اربعین بیشتر از ورودی شهر مهران شکل می گرفت که چاره آن احداث کنارگذر غربی این شهر بود.

وی مي افزايد:در این راستا ظرف ۳ ماه زیرساخت های این کنارگذر آماده شده است که با احداث آن ۴۵ درصد بارترافیکی شهر مهران را کم می کند.

 

*  افراد بدون ویزا مراجعه نکنند

 

جانشین فرمانده انتظامی استان ایلام از کنترل شدید مرز مهران برای جلوگیری از ورود افراد بدون ویزا به مرز خبر مي دهد.

سرهنگ حسن کاظمی مي گويد:در سال های گذشته شاهد این بودیم که افرادی بدون گذرنامه و ویزا به مرز مهران مراجعه می کردند، عراق با جدیت از ورود آنها جلوگیری و ممانعت می کند و ما نیز برای این که زائرین اذیت نشوند مجبور هستیم که در ورودی های استان کنترل ها را، انجام و آنها را عودت دهیم.

وی مي افزايد:برای عودت افراد بدون ویزا اردوگاه و ناوگان حمل و نقل مناسب را آماده کردیم، اگر افراد بدون ویزا از هر طریقی خود را به مهران رسانده قطعا آنجا کنترل شدیدتر و حتما به این کمپ اعزام و از آن قسمت با اتوبوس هایی که پیش بینی شده از استان ایلام خارج خواهند شد.

جانشین فرمانده انتظامی استان ایلام ادامه مي دهد: خواهش ما این است که زائرین حتما برای عزیمت به کشور عراق گذرنامه و نیز ویزای معتبر تهیه کنند، از گذرنامه های دیگران نباید استفاده کنند و مسلما اجازه خروج آنها داده نمی شود. همچنین زائرین باید از مراکز مجاز که رسمی هستند ویزا تهیه کنند.

وی تصریح مي کند: بعضا در سال های گذشته شاهد بودیم که برخی زائران ویزای جعلی استفاده کردند و به آنها ویزای جعلی فروختند و کشور عراق آنها را کنترل کرده و منجر به دستگیری آنها شده بود.

کاظمی مي گويد: از هم استانی ها تقاضا داریم که برای این که زائران زیادی از استان های مختلف سراسر کشور به این استان برای زیارت عتبات عالیات سفر می کنند، از تردد غیر ضروری در راه های مواصلاتی منتهی به مهران پرهیز کنند و آماده خدمات رسانی مناسب به زائران باشند.

 

*  زائراني که با قايق از راه مي رسند

 

اما همه زائران به يک صورت خود را به مرزها نمي رسانند. يکي با قطار و يکي با اتوبوس و عده اي هم با قايق اين کار را مي کنند. در استان خوزستان بخشی از زائران شهرستان شوشتر برای حضور در مرز چذابه به منظور شرکت در مراسم اربعین حسینی مسیری را انتخاب می کنند که مجبورند با قایق طی مسیر کنند.

رودخانه دز مرز میان شوشتر و شوش است. کاروان زوار کربلا هر سال از شوشتر پس از چند ساعت پیاده روی در مسیر شعیبیه و عبور از جنگل، به رودخانه دز می رسند. قایق های اهالی روستای «خلیفه حیدر» در کنار ساحلِ رود در انتظار زوار هستند تا آنها را از رودخانه عبور دهند.

اهالیِ روستا همگی آن سوی رودِ دز با مداحی، هوسه و برافراشتن بیرق منتظر هستند تا از زوار کربلا میزبانی کنند. همه خیابان های روستا قبل از ورود زائران آب پاشی شده و مواکب پذیرایی با چای و قهوه در انتظار ورود زائران از سمت شعیبیه هستند.

زوار با قایق های صلواتی پس از عبور از رودخانه با استقبال و پذیرایی اهالی خلیفه حیدر مواجه می شوند. خوش آمد گویان آنها را به سمت روستا هدایت می کنند.

زنان به خانه «منصور ابودانیال» می روند و مردها به صورت چند دسته در چند خانه ساکن می شوند. اهالیِ روستا در میزبانی رقابت می کنند.

ابودانیال که منزلش میزبانِ همه زنانِ زوار است می گوید بیش از ۱۰ سال میزبان زوار هستیم. قبلا نذرم را در ایام محرم می دادم اما الان به جای آن نذر، میزبانی این زائران را تقبل کردم.

درهای همه اهالی روستا باز است و با یک «یاالله» گفتن می توانید وارد هر خانه ای بشوید.

"حاجیه  ام عباس" معروف به «ملایه فوزیه» می گوید: هر سال در راه امام حسین برای زوار مداحی می کنم و خدا را شاکرم که هر چه خواستم به من داد.

دهیار روستای خلیفه حیدر می گوید: «هشت روستا از بخش شاوور در شهرستان شوش میزبان اهالی شوشتر می شوند. زائران پس از ورود به بخش شاوور به چند روستا می روند. روستاهای خلیفه حیدر، بیت یدی، بیت یباره، سید خلف، سدشاوور، اکیوش، شیخ فالح و بعد روستاهای ام الدبس سمت خسرج و روستاهای بستان میزبان این زائران می شوند».

ابوشهاب دهیار این روستا همچنین توضیح می دهد: زوار از شوشتر و بخش شعیبیه به مقصد کربلا شروع به پیاده روی می کنند. روز اول در روستاهای بخش شعیبیه شوشتر می مانند. روز دوم در روستاهای حاشیه دز بخش شاوور مثل خلیفه حیدر و... میزبانشان هستیم. روز سوم روستای اکیوش و شب به سمت روستاهای خسرج بیت فالح می روند. چهارمین روز نیز اهالی ام الدبس و روستاهای بستان میزبانشان می شوند تا اینکه مرز را عبور کنند.

اهالی این هشت روستا یکی پس از دیگری از خلیفه حیدر تا خسرج میزبان زائران کربلا هستند. در این روزها روستاها رنگ و بوی دیگری می گیرند و همه در تکاپو برای انجام بهترین میزبانی هستند.

 

*  کرايه ها به دينار دريافت مي شود

 

رئیس ستاد بازسازی عتبات نجف اشرف با اشاره به لزوم همراه دشتن دینار برای زائران اربعین حسینی، کرایه‌های مسیر‌های مختلف در خاک عراق برای زائران اربعین ۹۷ را اعلام کرد.

علیرضا فداکار با اشاره به آمادگی عراق برای پذیرایی از زائران اربعین حسینی، اظهار داشت: زائران هیچ دغدغه‌ای برای اسکان و تغذیه نداشته باشند، شهر نجف و صحن حضرت زهرا (س) حرم حضرت امیرالمؤمنین (ع) آماده میزبانی از عاشقان حسینی است.

وی با اشاره به هزینه‌های حمل و نقل در عراق، افزود: در عراق با توجه به کاهش ارزش پول ملی ما، کمپین‌های مردمی به منظور کمک به زائران ایرانی راه افتاده است، به طوری که رانندگان اتوبوس و ون‌های شخصی اعلام آمادگی کرده‌اند تا به صورت صلواتی به زائران خدمات‌رسانی کنند، اما با توجه به حجم انبوه زائران توصیه می‌شود، زائران ایرانی هزینه حمل و نقل خود را محاسبه و دینار کافی به همراه داشته باشند.

فداکار با بیان اینکه زائران اربعین در سال گذشته می‌توانستند با پرداخت ۵۰ هزار تومان (پول ایرانی) از مرز مهران به نجف مشرف شوند، خاطر نشان کرد: امسال با توجه به کاهش ارزش ریال در برابر دینار عراق، عراقی‌ها چندان تمایلی به گرفتن ریال ندارند، بنابراین بهتر است زائران پیش از سفر به عتبات، دینار تهیه کنند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات نجف اشرف درباره هزینه‌های حمل و نقل امسال در مرز عراق، گفت: کرایه ماشین ون از مرز مهران تا شهر مقدس نجف ۱۷ هزار دینار است که به پول ما حدود ۲۲۰ هزار تومان محاسبه می‌شود؛ البته ممکن است در مرز دینار به قیمت بیشتری عرضه شود، به همین دلیل توصیه می‌کنیم که زائران به ویژه افرادی که قصد زیارت سامرا و کاظمین را دارند، در ایران ارز مورد نیاز خود یعنی دینار را تهیه و به همراه داشته باشند.

فداکار با بیان اینکه کرایه ون از مهران تا نجف ۱۷ هزار دینار و کرایه سواری چهار نفره برای هر نفر ۲۵ هزار دینار است که از مرز مهران تا کربلا نیز همین میزان کرایه پیش‌بینی شده است، افزود: از شهر نجف تا کربلا که عمدتا پیاده مشرف می‌شوند، کرایه اتوبوس و ون ۳ هزار و ۵۰۰ دینار و سواری چهار نفره، برای هر نفر ۶ هزار دینار است.

وی با اشاره به هزینه‌های حمل و نقل از نجف به کاظمین، خاطر نشان کرد: هزینه کرایه‌ها از نجف تا کاظمین با ون و اتوبوس‌ها ۹ هزار دینار و با سواری چهار نفره برای هر نفر ۱۴ هزار دینار می‌شود. همچنین از کربلا تا کاظمین با اتوبوس‌های حرم امام حسین (ع) رفت و برگشت به همراه زیارت دو طفلان مسلم ۷ هزار دینار و با سواری چهار نفره فقط رفت ۱۰ هزار دینار است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات نجف اشرف با بیان اینکه عراقی‌ها هزینه کرایه‌ها را افزایش نداده‌اند بلکه ارزش پولی ملی ما کاهش یافته است، افزود: هزینه کرایه‌ها از کربلا به سامرا با اتوبوس‌های حرم امام حسین (ع) رفت و برگشت همرا با زیارت کاظمین و طفلان مسلم ۱۲ هزار دینار و از کاظمین به سامرا با سواری چهار نفره برای هر نفر ۱۰ هزار دینار است. همچنین از کربلا به مدائن مرقد سلمان فارسی با اتوبوس‌های حرم امام حسین (ع) رفت و برگشت ۸ هزار دینار تخمین زده شده است.

وی با اشاره به هزینه‌های بازگشت به مرز مهران نیز، گفت: از شهر مقدس کربلا تا مهران با اتوبوس‌های حرم امام حسین (ع) ۱۵ هزار دینار است که تمامی مبالغ کرایه‌ها بر اساس دینار، با توجه به افزایش دلار و دینار عراقی به نرخ امروز شنبه ۲۱ مهرماه به ازای هر ۱۰۰۰ دینار برابر با ۱۳ هزار تومان است.

 

 

 

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار