کد خبر: 930836
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹
سی‌ودومین دوره لیگ برتر والیبال از ۲۵ مهر در حالی با حضور ۱۳ تیم آغاز می شود که بیشتر بازیکنان ملی پوش جذب تیمهای خارجی شده اند.
 
دیدار مرحله نیمه نهایی لیگ برتر والیبال،تیم‌های بانک سرمایه و پیکان تهران

جوان آنلاین: سی و دومین دوره لیگ برتر والیبال از ۲۵ مهر در حالی با حضور ۱۳ تیم پیکان تهران، سایپا تهران، عقاب نهاجا، شهرداری ارومیه، درنا ارومیه، شهرداری تبریز ، شهرداری ورامین، خاتم اردکان، کاله مازندران، شهرداری گنبد، شهروند اراک، فولاد سیرجان و نماینده خراسان رضوی  آغاز می‌شود که نسبت به ادوار گذشته تفاوت‌هایی دارد.

* طولانی تر شدن رقابت‌ها با حضور ۱۳ تیم

لیگ برتر والیبال ۹۷ در حالی از چهارشنبه این هفته‌ با برگزاری شش دیدار شروع می‌شود که تعداد تیم‌های حاضر در این فصل نسبت به ادوار گذشته رشد داشته است. در ابتدای ثبت‌نام، ۱۴ باشگاه اعلام حضور کردند که در نوع خود بی سابقه بود، اما یک هفته‌ باقی‌ مانده به آغاز رقابت‌ها تیم "چی چست" ارومیه از حضور در رقابت ها کناره‌گیری کرد تا با وجود انصراف سومین نماینده این شهر تعداد تیم‌های حاضر در این فصل به عدد ۱۳ برسد که باز هم نسبت به فصل گذشته که ۱۲ تیمی برگزار شد، افزایش داشته است.

این افزایش تیم‌ها در حالی رخ داده است که تعداد زیادی از بازیکنان ملی‌پوش لژیونر شدند و از طرف دیگر با توجه به شرایط اقتصادی و تجربه فصل گذشته که بسیاری از تیم‌ها در میانه های فصل قصد کناره‌گیری داشتند، امیدواریم افزایش زمان مسابقات آسیبی به روند برگزاری لیگ نزند.

 

* ملی‌پوشان قید لیگ داخلی را زدند

پس از درخشش بازیکنان جوان ایران در رقابت‌ها و تورنمنت‌های اخیر بین‌المللی و از طرف دیگر به  دلیل شرایط  بد مالی باشگاه‌ها و سقوط ارزش ریال در مقابل دلار، تیم‌های اروپایی با پیشنهاداتی به مراتب کمتر از سالهای قبل موفق شدند ستاره‌های لیگ را یک به یک جذب کنند تا در فصل ۹۷ تنها شاهد حضور تعداد انگشت شماری از بازیکنان شاخص باشیم.

اگر سال قبل یک والیبالیست یک پیشنهاد ۱۰۰ هزار دلاری را که آن زمان معادن ۳۵۰ میلیون تومان بود را رد می‌کرد، امسال همین پیشنهاد را که ارزشی حدود یک و نیم میلیارد تومانی دارد را قبول می‌کند چرا که تیم‌های داخلی اکثرا قادر به بستن قراردادهای میلیاردی نیستند.

پس از این که در فصل گذشته محمد جواد معنوی نژاد به تیم ورونا ایتالیا پیوست و میلاد عبادی پور راهی اسکرا بلهاتوف لهستان شد، زمزمه‌های لژیونر شدن دیگر بازیکنان ملی‌پوش نیز مطرح گردید و از همان آغاز فصل نقل‌ و انتقالات در اروپا سعید معروف راهی سیه‌نا ایتالیا شد. پس از آن به ترتیب مرتضی شریفی به ورونا پیوست و مجتبی میرزاجانپور به کاستلا ایتالیا انتقال یافت. همچنین امیر غفور به مونزا پیوست و حتی وحید والی نیز مورد توجه باشگاه پادووا در سری B قرار گرفت و راهی این تیم شد تا تعداد بازیکنان حاضر ایرانی در لیگ ایتالیا به عدد شش برسد  که در نوع خود برای یک کشور آسیایی منحصر به فرد است.

همچنین دو بازیکن گنبدی تیم‌ ‌ملی یعنی فرهاد قائمی و صابر کاظمی با مسئولان باشگاه زراعت بانک به توافق رسیدند و فصل بعد در لیگ ترکیه توپ خواهند زد.

بنابراین در فصل ۹۷، ۹ بازیکن  ایرانی در لیگ‌های اروپایی توپ می زنند که نسبت به فصل گذشته شاهد افزایش حضور هفت بازیکن لژیونر بوده ایم.

 

* خارج شدن لیگ از دو قطبی بودن

در ادوار گذشته لیگ برتر والیبال ایران همواره شاهد آن بوده ایم که تیم‌های متمول در ابتدای فصل با جذب ستاره‌های مدنظرشان عملا قهرمانی‌شان در لیگ را مسجل می‌کردند، چنان که در سه فصل گذشته تیم بانک سرمایه با به خدمت گرفتن اکثر ملی‌پوشان توانست سه فصل متوالی به قهرمانی برسد. حتی پیش از آن نیز تیم‌های تهرانی پیکان و سایپا با جذب ملی‌پوشان نوعی قطبی گرایی را در لیگ به وجود می آوردند و تقریبا تیم‌های دیگر برای عناوین سوم به پایین‌تر به رقابت می پرداختند، اما یکی از نکات جالب در این  فصل پخش شدن بازیکنان شاخص در تیم‌های مختلف است که همین رقابت بین بازیکنان  می‌تواند نبود تعداد زیادی از بازیکنان در لیگ داخلی را جبران کند. هر چند در این بین تیم‌هایی مانند سایپا، پیکان، خاتم اردکان و شهرداری ورامین با جذب بازیکنانی نام آشناتر از شانس های اصلی کسب قهرمانی هستند.

 

* آغاز لیگ بدون قهرمان سه فصل گذشته

از نکات دیگر عدم حضور تیم بانک سرمایه در لیگ ۹۷ است. بانک سرمایه که سه قهرمانی متوالی در لیگ برتر و دو قهرمانی در آسیا را در کارنامه دارد، فصل گذشته پس از ایستادن بر سکوی نخست تحت هدایت مصطفی کارخانه با چالش عجیبی از سوی مدیرانش روبرو شد و با توجه به ‌تصمیم  گرفته شده مبنی بر عدم تیم داری این  باشگاه در بخش حرفه‌ای و قهرمانی، بانک سرمایه از تیم داری کناره‌گیری کرد.

 

* واکنش‌ باتجربه‌ها به تغییرات در لیگ ۹۷

پس از قطعی شدن حضور ۱۳ تیم در لیگ برتر سال ۹۷ و طولانی‌تر شدن این رقابت‌ها نسبت به ادوار گذشته که قرار است تا بعد از تعطیلات عید به طول انجامد برخی از ستاره‌های سابق و فعلی تیم ملی ازجمله عادل غلامی، فرهاد ظریف و سید محمد موسوی به این مسئله و همچنین برخی بی نظمی‌ها در روند برگزاری لیگ برتر اعتراض کردند.

درهمین خصوص عادل غلامی سرعتی زن باتجربه که بعد از سال ها حضور در تیم ملی، سال قبل به خاطر اعتراض و درگیری در اردو توسط کولاکوویچ کنار گذاشته شد، امسال بعد از اینکه چند روزی با نماینده خراسان تمرین کرد، به خاطر عدم توافق مالی راهی خاتم اردکان شد.

شرایط هم به گونه‌ای پیش رفت که او پیشنهادهای خارجی‌اش را هم از دست داد. او از تیم‌هایی در ایتالیا و لهستان پیشنهاد جدی داشت، اما دلش می‌خواست در ایران بماند و در تیم‌های داخلی بازی کند، اما شرایط متزلزل برخی تیم‌ها موجب شد تا او حداقل تا نیم فصل شاید قید بازی در تیم‌های باشگاهی را بزند. عادل غلامی به انتقاد از برنامه ریزی لیگ برتر در سال ۹۷ و طولانی شدن آن تا اردیبهشت ماه سال ۹۸ در برنامه تلویزیونی اشاره کرد و گفت: سرمربی تیم ملی در جایگاهی نیست که راجع به لیگ ایران نظر بدهد! اگر شما(محمد حسین شفقی، رئیس سازمان لیگ) خیلی آدم محکمی بودید، به سرمربی تیم می گفتید به ایران بیاید و درباره عملکردش توضیح دهد. قرار به نظر دادن بود، او باید ابتدا پاسخ عملکرد خودش را بدهد. حتی این انتقادهای تند عادل غلامی از ایگور کولاکوویچ که باعث شوکه شدن مجری برنامه و رییس سازمان لیگ شده بود، با پاسخی همراه نشد.

همچنین سید محمد موسوی که به دلیل بد عهدی از سوی باشگاه شهرداری ارومیه تا کنون و چند روز مانده به آغاز لیگ بدون تیم مانده است در اعتراض به شرایط برگزاری لیگ گفت: هنوز با تیمی به توافق نرسیده‌ام و اگر اوضاع همینگونه باشد احتمال دارد حداقل تا نیم فصل بیرون بمانم. فکر می‌کنم این موضوع از نظر فنی شاید، اما از نظر مالی مشکلی برایم ایجاد نکند. ضمن اینکه باید این موضوع را هم در نظر گرفت که آقایان زمان برگزاری لیگ را هم طولانی‌تر کرده‌اند. شرایط لیگ برتر والیبال ایران همچون مسابقات جام رمضان شده است و حتی شاید بازی نکردن در لیگ برتر بهتر از بازی کردن باشد. از چند تیم اروپایی پیشنهادهای جدی داشتم، اما خودم دوست داشتم در ایران بمانم و شرایط به گونه‌ای شد که پیشنهاد آنها را از دست دادم. هنوز هم اگر پیشنهاد خوبی به دستم برسد حاضرم بازی کنم، اما به خوبی می‌دانم که شرایط تیم‌ها هم سخت شده است. فدراسیون واقعاً بد کار می‌کند. مدیریت در فدراسیون ضعیف شده است.

فرهاد ظریف هم که سال‌ها لیبروی اول تیم ملی ایران بود در ادامه این اعتراضات گفت: امسال از هیچ تیمی پیشنهاد نداشتم و شاید دستی در کار است تا همانند تیم ملی در چرخه نباشم. من الان در اوج پختگی هستم ولی چرا باید بیرون بمانم. نماینده‌های یکی، دو آژانس با من صحبت کرده‌اند اما اصولا در اروپا به دنبال بازیکنان قدرتی هستند. من هم چند آکادمی در تهران دایر کرده‌ام و تجربیاتم را به نونهالان انتقال می‌دهم. 


در پایان ناصر شفقی رییس سازمان لیگ والیبال با ارائه توضیحاتی نسبت به این اعتراضات گفت:  در صورتی که ۱۳ سرمربی حاضر در لیگ برتر اعلام کنند موافق به اتمام رسیدن لیگ تا پایان سال هستند، فدراسیون هم به نظر آنها احترام می گذارد و برنامه ریزی خود را تغییر می دهد.

 

هفته‌ نخست لیگ برتر والیبال ۹۷ در حالی روز چهارشنبه آغاز می‌شود که در مهم‌ترین بازی پیکان مهمان شهرداری ارومیه است و خاتم اردکان رو در روی شهرداری ورامین قرار می‌گیرد.

* برنامه هفته‌ نخست لیگ برتر والیبال ۹۷ به ترتیب زیر است:

شهرداری ارومیه ــ پیکان تهران

عقاب نهاجا ــ سایپا تهران

خاتم اردکان ــ شهرداری ورامین

شهرداری گنبد ــ شهروند اراک

کاله مازندران ــ نماینده خراسان رضوی

فولاد سیرجان ــ درنا ارومیه

شهرداری تبریز ( با قرعه استراحت روبرو شد)

 

انتهای پیام

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار