کد خبر: 930927
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۵
پنج روز مانده به انتخابات افغانستان، طالبان حملات خود را به مناطق مختلف تشدید کرده و همزمان، به نتیجه مذاکرات خود با امریکایی‌ها در قطر چشم دوخته است
پنج روز مانده به انتخابات افغانستان، طالبان حملات خود را به مناطق مختلف تشدید کرده و همزمان، به نتیجه مذاکرات خود با امریکایی‌ها در قطر چشم دوخته است؛ مذاکراتی که یکی از نمایندگان طالبان که در آن حاضر بوده، گفته در جریان مذاکرات، امریکا با خروج نیرو‌های خود از افغانستان موافقت کرده است.
طالبان در نخستین ساعات بامداد روز یک شنبه به دو قرارگاه ارتش در ولسوالی پشت‌رود در ولایت فراه حمله کرد که در جریان آن دست‌کم ۲۱ سرباز ارتش افغانستان کشته و ۱۰ سرباز دیگر اسیر شدند. حمله به فراه که در نزدیکی مرز ایران است، یکی از شدید‌ترین حملات طالبان طی هفته‌های اخیر است. بر اساس گزارش بی‌بی‌سی، ذبیح الله مجاهد، یکی از سخنگویان گروه طالبان نیز مدعی شده که در حمله به این دو قرارگاه در فراه، ۲۵سرباز را کشته و ۱۲ نفر را به اسارت درآوردند. «گل احمد فقیری» عضو شورای ولایتی فراه گفته که طالبان تمام تجهیزات این پایگاه را با خود برده است. غفور احمد جاوید، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در نشست خبری دیروز این حملات را تأیید کرد، اما گفت که در درگیری متقابل نیرو‌های امنیتی با مخالفان مسلح، تلفات سنگینی به شورشیان وارد آورده و آن‌ها را عقب رانده‌اند، در حالی که منتقدان دولت افغانستان می‌گویند که دولت در این باره کم کاری می‌کند. غوث الدین نورزی، ولسوال پشت رود گفته که با وجود فاصله نیم ساعته این منطقه با مرکز شهر فراه، هیچ کمکی در زمان درگیری به آن‌ها نرسیده است: «چهار ساعت سربازان جنگیدند، اما هیچ کس کمک نکرد. نه کمک هوایی رسید و نه زمینی. در حالی که نیم ساعت هم با مرکز فراه فاصله نداریم. همیشه این طور بی‌توجهی است که ما را در به در کرده است.» همزمان، حملات طالبان به مناطق دیگر افغانستان نیز در آستانه انتخابات تشدید شده است. دیروز برخی منابع هم از سقوط شهرستان اندر ولایت غزنی به دست طالبان خبر دادند. این منابع امنیتی به طلوع‌نیوز گفته‌اند که این شهرستان بدون درگیری به دست طالبان سقوط کرده و نیرو‌های امنیتی نیز به یک پایگاه ارتش در پنج کیلومتری مرکز شهرستان اندر عقب‌نشینی کرده‌اند.
مذاکره با خلیل‌زاد
طالبان همزمان با تشدید اقدامات خود در آستانه انتخابات ۲۸ مهرماه، با زلمای خلیل‌زاد نماینده امریکا در صلح افغانستان، در قطر ملاقات کرد. این دومین بار در چهار ماه اخیر است که مقامات امریکایی با نمایندگان طالبان دیدار رو‌در‌رو داشته‌اند. یک سخنگوی وزارت خارجه امریکا که نخواست نامش فاش شود گفته که نمی‌توانیم چنین دیدار‌ها یا محتوای گفت‌وگو‌های دیپلماتیک را تأیید کنیم، ولی یکی از مقامات طالبان که در این نشست حاضر بوده، این دیدار را «بسیار مثبت» توصیف کرده است. به گزارش الجزیره، یکی از نمایندگان طالبان که خواست نامش فاش نشود، گفت: در ملاقاتی که جمعه گذشته در قطر بین نمایندگان گروه طالبان با هیئت شش نفره امریکا به ریاست «زلمای خلیل‌زاد» نماینده ویژه این کشور در امور صلح افغانستان صورت گرفته است، امریکا در مورد خروج نیرو‌های خود از افغانستان ابراز رضایتمندی کرده است. وی در ادامه گفت که طرفین در مورد پایان جنگ ۱۷ ساله امریکا در افغانستان و خروج نیرو‌های امریکایی از این کشور و حل سایر مسائل به تفاهم رسیده‌اند. این نماینده طالبان در ادامه تأکید کرد که مذاکرات در این خصوص به تفصیل صورت نگرفت و در آینده نزدیک امکان ادامه این مذاکرات هست. وی افزود که علاوه بر شرط طالبان مبنی بر خروج نیرو‌های امریکایی از افغانستان در مورد ر‌هایی زندانیان این گروه و همچنین خروج نام بعضی از سرکردگان این گروه از لیست سیاه سازمان ملل و ایجاد دفتر سیاسی طالبان در افغانستان، مذاکرات صورت گرفته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار