کد خبر: 931086
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۴
گفت‌وگوی «جوان آنلاین» با سخنگوی ستاد اربعین
شهریار حیدری، سخنگوی ستاد اربعین درباره مراسم پیاده‌روی امسال اربعین به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «تا امروز ۷۵۰ هزار نفر در سامانه سماح ثبت‌نام کرده و نزدیک به ۵۵۰ هزار نفر مدارک‌شان را به دفاتر ارائه داده‌اند و برای ۴۷۰ هزار نفر نیز روادید صادر شده است.»
سرویس اجتماعی جوان آنلاین - مهسا گربندی: همزمان با نزدیک شدن به اربعین حسینی، خاطرات فراموش نشدنی از حضور عاشقان حسین (ع) در دل‌ها روشن شده و مردم در تکاپوی شرکت در پیاده‌روی‌هایی هستند که ذکر مصیبت سالار شهیدان را با خود به همراه دارد. هر رنگ و نژاد و ملیتی، فرقی نمی‌کند، عشق به زیارت حسین (ع) بسیاری از شیفتگان این حضرت را راهی سرزمینی می‌کند که پیش از این مرزهایش به واسطه حاکمیت استبداد برای عرض ارادتی تمام قد به سرور و سالار شهیدان بسته بود.

حالا چند سالی است که حرکت کاروان‌های زائران حسینی برای شرکت در راهپیمایی اربعین در عراق شروع شده و هر سال بر عظمت و شکوه آن افزوده می‌شود. دیگر هرساله میلیون‌ها نفر از عاشقان امام حسین (ع) از ایران برای زیارت ایشان رنج راه را به جان می‌خرند و پس از زیارت مرقد حضرت امیرالمومنین (ع) با پای پیاده مسیر ۸۰ کیلومتری تا کربلا را می‌پیمایند تا به عمود ۱۴۵۲ برسند و سلامی به سالار شهیدان دهند.

در این روزها، عراقی‌ها برای میزبانی زائران سنگ تمام می‌گذارند؛ آن‌ها با عشق و علاقه بی‌نظیرشان هزاران موکب را در مسیر‌های پیاده روی اربعین در مسیر نجف به کربلا و نیز از بغداد به کربلا برپا می‌کنند و در آنجا با انواع خوراکی متنوع و گرم از زائران امام حسین (ع) پذیرایی می‌کنند. همین مهمان‌نوازی وصف‌ناپذیر عراقی‌ها باعث شده تا میلیون‌ها زائر حسینی در این سفر نیازی به دغدغه تامین هزینه برای خوراک و اقامت خود نداشته باشند.

امسال نیز به‌رسم سال‌های گذشته با نزدیک شدن به اربعین تمامی امکانات و تجهیزات برای پیاده روی زائران حسینی آماده می‌شود و میزبان عاشقان حسین خواهد بود.

شهریار حیدری، سخنگوی ستاد اربعین درباره مراسم پیاده‌روی امسال اربعین به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «تا امروز ۷۵۰ هزار نفر در سامانه سماح ثبت‌نام کرده و نزدیک به ۵۵۰ هزار نفر مدارک‌شان را به دفاتر ارائه داده‌اند و برای ۴۷۰ هزار نفر نیز روادید صادر شده است.»

او ادامه می‌دهد: «با توجه به تعداد افرادی که در سامانه ثبت نام کرده‌اند و البته هنوز نیز ادامه دارد، پیش‌بینی می‌کنیم که تعداد زائران در امسال نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته باشد. زیرا که مردم با سرعت بیشتری نسبت به سال‌های گذشته اقدام به ثبت نام کرده‌اند.»

حیدری درباره هزینه‌های زائران اربعین می‌گوید: «تمام هزینه ویزا، درمان، خدمات و بیمه زائران مجموعا ۲۳۴ هزار و ۸۷۵ تومان تمام می‌شود که متقاضیان آن را در سامانه سماح پرداخت می‌کنند.»

سخنگوی ستاد اربعین درباره شرایط دانشجویان و سربازان برای زیارت اربعین می‌گوید: «دانشجویان در سامانه سقا ثبت نام می‌کنند و سربازان می‌توانند از طریق مراکز عقیدتی سیاسی و یگان خود نسبت به اعزام مراجعه و با توجه به راهکار‌های پیش بینی شده برای زیارت اربعین اعزام شوند. نظام وظیفه سازوکار سفر سربازان برای اربعین را به دستگاه‌ها ابلاغ کرده است.»

شهریار حیدری با توصیه به زائران که ثبت نام خود را به روز‌های پایانی موکول نکنند، می‌گوید: «اگر زائران دو روز پایانی مهلت ثبت نام در سامانه اقدام کنند به دلیل آنکه صدور روادید ۴۸ ساعت زمان می‌برد و زائرانی که قصد زیارت اربعین را دارند به آن نخواهند رسید؛ بنابراین تاکید می‌کنم که متقاضیان از همین امروز اقدام به ثبت نام کنند و زمان ثبت‌نام را عقب نیاندازند.»

سخنگوی ستاد اربعین درباره سفر برخی از زائران به کربلا بدون پاسپورت می‌گوید: «به هیچ وجه امکان سفر بدون مدارک موردنظر وجود ندارد. هم ستاد اربعین از این موضوع ممانعت می‌کند و هم دولت عراق در صورت مشاهده چنین مواردی برخورد می‌کند و حتی ممکن است آن فرد به ۶ ماه زندان محکوم شود.»

حیدری با هشدار به زائران اربعین اظهار می‌دارد: «نزدیک به ۲ هزار و ۶۴۰ دفتر زیارتی در سراسر کشور با احتساب ۱۴۰ دفتر پلیس۱۰+ در تهران به صورت گسترده وجود دارد که اقدام به دریافت مدارک زائران می‌کنند. از طرفی تمام این دفاتر به سامانه سماح متصل هستند؛ بنابراین از زائران تقاضا می‌کنم که در چارچوب این سامانه ثبت نام کنند و مدارکشان را به شرکت‌های معتبر ارائه دهند. متقاضیان سفر اربعین به هیچ وجه به شرکت‌های متفرقه و خارج از این دفاتر مراجعه نکنند، زیرا که این شرکت‌ها عموما در پی سودجویی و تخلف هستند و هزینه‌های بیشتری را از زائران دریافت می‌کنند. در سال‌های گذشته مشاهده شده که علی‌رغم دریافت هزینه‌های سنگین شرکت‌های متفرقه، بیمه زائران نیز محدود و غیر قابل استفاده در نظر گرفته شده و افراد را با مشکلاتی رو به رو کرده است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار