کد خبر: 931093
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۸
گفت‌وگو با سخنگوی ستاد اربعین
شهريار حيدري، سخنگوي ستاد اربعين درباره مراسم پياده‌روي امسال اربعين به خبرنگار «جوان آنلاين» مي‌گويد: «تا روز دوشنبه ۷۵۰هزار نفر در سامانه سماح ثبت‌نام كرده‌اند و نزديك به ۵۵۰هزار نفر مدارك‌شان را به دفاتر ارائه داده‌اند و براي ۴۷۰ هزار نفر نيز رواديد صادر شده است.»
مهسا گربندي

شهريار حيدري، سخنگوي ستاد اربعين درباره مراسم پياده‌روي امسال اربعين به خبرنگار «جوان آنلاين» مي‌گويد: «تا روز دوشنبه ۷۵۰هزار نفر در سامانه سماح ثبت‌نام كرده‌اند و نزديك به ۵۵۰هزار نفر مدارك‌شان را به دفاتر ارائه داده‌اند و براي ۴۷۰ هزار نفر نيز رواديد صادر شده است.»
همزمان با نزديك شدن به اربعين حسيني، خاطرات فراموش نشدني از حضور عاشقان حسين (ع) در دل‌ها روشن شده و مردم در تكاپوي شركت در پياده‌روي‌هايي هستند كه ذكر مصيبت سالار شهيدان را با خود به همراه دارد. هر رنگ و نژاد و مليتي، فرقي نمي‌كند، عشق به زيارت حسين (ع) بسياري از شيفتگان اين حضرت را راهي سرزميني مي‌كند كه پيش از اين مرزهايش را به واسطه حاكميت استبداد براي عرض ارادتي تمام قد به سرور و سالار شهيدان بسته بود.
حالا چند سالي است كه حركت كاروان‌هاي زائران حسيني براي شركت در راهپيمايي اربعين در عراق شروع شده و هر سال بر عظمت و شكوه آن افزوده مي‌شود. هرساله ميليون‌ها نفر از عاشقان امام حسين (ع) از ايران براي زيارت ايشان رنج راه را به جان مي‌خرند و پس از زيارت مرقد حضرت اميرالمومنين (ع) با پاي پياده مسير ۸۰ كيلومتري تا كربلا را مي‌پيمايند تا به عمود ۱۴۵۲ برسند و سلامي به سالار شهيدان دهند. در اين روزها، عراقي‌ها براي ميزباني زائران سنگ تمام مي‌گذارند؛ آنها با عشق و علاقه بي‌نظيرشان هزاران موكب را در مسير‌هاي پياده روي اربعين در مسير نجف به كربلا و نيز از بغداد به كربلا برپا مي‌كنند و در آنجا با انواع خوراكي‌های متنوع و گرم از زائران امام حسين (ع) پذيرايي مي‌كنند. همين مهمان‌نوازي وصف‌ناپذير عراقي‌ها باعث شده تا ميليون‌ها زائر حسيني در اين سفر دغدغه تأمين هزينه خوراك و اقامت خود نداشته باشند. امسال نيز به‌رسم سال‌هاي گذشته با نزديك شدن به اربعين تمامي امكانات و تجهيزات براي پياده روي زائران حسيني آماده مي‌شود و ميزبان عاشقان حسين خواهد بود.
شهريار حيدري، سخنگوي ستاد اربعين درباره مراسم پياده‌روي امسال اربعين به «جوان آنلاين» مي‌گويد: «تا روز دوشنبه ۷۵۰ هزار نفر در سامانه سماح ثبت‌نام كرده و نزديك به ۵۵۰ هزار نفر مدارك‌شان را به دفاتر ارائه داده‌اند و براي ۴۷۰ هزار نفر نيز رواديد صادر شده است.» او ادامه مي‌دهد: «با توجه به تعداد افرادي كه در سامانه ثبت‌نام كرده‌اند و البته هنوز نيز ادامه دارد، پيش‌بيني مي‌كنيم تعداد زائران امسال نسبت به سال گذشته افزايش چشمگيري داشته باشد زيرا كه مردم با سرعت بيشتري نسبت به سال‌هاي گذشته اقدام به ثبت‌نام كرده‌اند.» حيدري درباره هزينه‌هاي زائران اربعين مي‌گويد: «تمام هزينه ويزا، درمان، خدمات و بيمه زائران مجموعاً ۲۳۴ هزار و ۸۷۵ تومان تمام مي‌شود كه متقاضيان آن را در سامانه سماح پرداخت مي‌كنند.»
سخنگوي ستاد اربعين درباره شرايط دانشجويان و سربازان براي زيارت اربعين مي‌گويد: «دانشجويان در سامانه سقا ثبت‌نام مي‌كنند و سربازان مي‌توانند از طريق مراكز عقيدتي سياسي و يگان خود نسبت به اعزام مراجعه کنند و با توجه به راهكار‌هاي پيش بيني شده براي زيارت اربعين اعزام شوند. نظام وظيفه سازوكار سفر سربازان را براي اربعين به دستگاه‌ها ابلاغ كرده است.»
شهريار حيدري با توصيه به زائران كه ثبت‌نام خود را به روز‌هاي پاياني موكول نكنند، مي‌گويد: «اگر زائران دو روز پاياني مهلت ثبت‌نام در سامانه اقدام كنند به دليل آنكه صدور رواديد ۴۸ ساعت زمان مي‌برد و زائراني كه قصد زيارت اربعين را دارند به آن نخواهند رسيد، بنابراين تأكيد مي‌كنم كه متقاضيان از همين امروز اقدام به ثبت‌نام كنند و زمان ثبت‌نام را عقب نيندازند.»
سخنگوي ستاد اربعين درباره سفر برخي از زائران به كربلا بدون پاسپورت مي‌گويد: «به هيچ وجه امكان سفر بدون مدارك موردنظر وجود ندارد. هم ستاد اربعين از اين موضوع ممانعت مي‌كند و هم دولت عراق در صورت مشاهده چنين مواردي برخورد مي‌كند و حتي ممكن است آن فرد به شش ماه زندان محكوم شود.»
حيدري با هشدار به زائران اربعين اظهار مي‌دارد: «نزديك به ۲ هزار و ۶۴۰ دفتر زيارتي در سراسر كشور با احتساب ۱۴۰ دفتر پليس۱۰+ در تهران به صورت گسترده وجود دارد كه اقدام به دريافت مدارك زائران مي‌كنند. از طرفي تمام اين دفاتر به سامانه سماح متصل هستند؛ بنابراين از زائران تقاضا مي‌كنم كه در چارچوب اين سامانه ثبت‌نام كنند و مدارك‌شان را به شركت‌هاي معتبر ارائه دهند. متقاضيان سفر اربعين به هيچ وجه به شركت‌هاي متفرقه و خارج از اين دفاتر مراجعه نكنند، زيرا اين شركت‌ها عموماً در پي سودجويي و تخلف هستند و هزينه‌هاي بيشتري را از زائران دريافت مي‌كنند. در سال‌هاي گذشته مشاهده شده كه به‌‌رغم دريافت هزينه‌هاي سنگين شركت‌هاي متفرقه، بيمه زائران نيز محدود و غير قابل استفاده در نظر گرفته شده و افراد را با مشكلاتي رو‌به‌رو كرده است.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار