کد خبر: 932643
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۶
معاون اول رئیس‌جمهور به مردم امید داد که در ۱۳ و ۱۴ آبان که امریکایی‌ها برای آن روزشمار تعیین کرده‌اند، اتفاق خاصی نخواهد افتاد و هر اتفاقی که قرار بود بیفتد در سه، چهار ماه گذشته انجام داده‌اند و ما نیز در مقابل اقداماتی را که لازم بود، انجام داده‌ایم.
معاون اول رئیس‌جمهور به مردم امید داد که در ۱۳ و ۱۴ آبان که امریکایی‌ها برای آن روزشمار تعیین کرده‌اند، اتفاق خاصی نخواهد افتاد و هر اتفاقی که قرار بود بیفتد در سه، چهار ماه گذشته انجام داده‌اند و ما نیز در مقابل اقداماتی را که لازم بود، انجام داده‌ایم. او همچنین تأکید کرد: «امروز بی‌سابقه‌ترین میزان ذخایر ارزی در کشور وجود دارد.» این البته اولین موضع‌گیری دولت در این زمینه نیست و پیش از این، حسن روحانی رئیس‌جمهور هم در دانشگاه تهران گفته بود: «امریکا هر کاری خواسته علیه ما انجام داده است و نه قبل از ۱۳ آبان که قبل از ۱۳مهر همه کار‌ها را کرده است و چیزی برای ۱۳ آبان وجود ندارد که مردم را نگران کند.»

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، اسحاق جهانگیری پیش از ظهر یک‌شنبه در مراسم نکوداشت روز ملی بیمه سلامت با تأکید بر اینکه امریکا به هیچ وجه قادر نخواهد بود فروش نفت ایران را متوقف کند، گفت: امروز بی‌سابقه‌ترین میزان ذخایر ارزی در کشور وجود دارد و مردم بدانند در ۱۳ و ۱۴ آبان که امریکایی‌ها برای آن روزشمار تعیین کرده‌اند، هیچ اتفاق جدیدی رخ نخواهد داد.

معاون اول رئیس‌جمهور با یادآوری اینکه امروز در مقطع خاص و تاریخی قرار داریم، از تحریم‌های امریکا به عنوان کاری ظالمانه و برخلاف حقوق انسانی و حقوق بین‌المللی یاد کرد و افزود: توافق برجام پس از ۱۸ ماه مذاکرات فشرده به نتیجه رسید، اما یکباره رئیس‌جمهور امریکا آن را بر هم زد و اعلام کرد که تحریم‌ها را علیه ملت ایران باز می‌گرداند.

هدف تحریم‌ها ملت ایران است
معاون اول رئیس‌جمهور گفت: هدف اصلی امریکا از تحریم ها، فشار بر ملت ایران است و اینکه اعلام می‌کنند هدف آن‌ها نظام و دولت ایران است امری غیرواقعی و دروغ است زیرا نباید از واردات مواد لازم مرتبط با دارو و درمان و کالا‌های اساسی مردم جلوگیری کنند، چون واردات کالا‌های اساسی از مواردی هستند که حتی در شرایط جنگ نیز نباید ممنوع شود، با این حال بخش دارو و درمان یکی از بخش‌هایی است که امریکایی‌ها تلاش می‌کنند از واردات آن به کشور جلوگیری کنند. وی افزود: ما برای واردات دارو و کالا‌های اساسی نیازمند جا به جایی و انتقال پول هستیم زیرا هیچ کشوری این اقلام را رایگان در اختیار ما نمی‌گذارد و تمام تلاش‌های امریکا نیز این است که با هر روش ممکن از انتقال و جا‌به‌جایی پول برای خرید اینگونه اقلام و واردات آن به ایران جلوگیری کند.

جایگزینی برای نفت ایران وجود ندارد
جهانگیری با اشاره به ادعای امریکا مبنی بر اینکه فروش نفت ایران را تا ماه نوامبر به صفر خواهد رساند، گفت: این دروغی است که امریکایی‌ها به مردم جهان می‌گویند و اعلام می‌کنند نفت عربستان و برخی کشور‌های دیگر جایگزین نفت ایران می‌شود، اما هیچ جایگزینی برای نفت ایران وجود ندارد، ایران از کشور‌های بزرگ تولیدکننده نفت در دنیاست.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به شرایط راهبردی کشور به لحاظ جغرافیایی و ارتباط و تعامل ایران با ۱۵ کشور همسایه افزود: خوشبختانه کشور‌های اروپایی با امریکا در تحریم ایران مخالف هستند و رابطه بسیار خوبی میان ایران و قدرت‌هایی نظیر روسیه، چین، هند، کشور‌های آسیایی و همسایگان منطقه‌ای وجود دارد که همه حق را به ایران می‌دهند، زیرا معتقدند ایران به همه تعهدات بین‌المللی خود پایبند بوده است.

جهانگیری گفت: امریکا نیز با درک این شرایط ناچار شده است فشار را بر کشور‌های خارجی و بخش خصوصی کشور‌ها وارد کند و به آنان هشدار دهد که در صورت همکاری با ایران با تحریم مواجه خواهند شد. وی افزود: میزان فروش نفت و میعانات گازی کشور در ماه‌های گذشته ۵/۲ میلیون بشکه در روز بود و شاید در چند ماه اخیر حدود چند صد هزار بشکه کم شده باشد، اما همواره اعلام کرده‌ایم فروش نفت نباید از یک‌میلیون بشکه در روز کمتر شود.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: در حال حاضر قیمت نفت حدود ۸۰ دلار است و ما همچنان نفت خود را می‌فروشیم و اگر امریکایی‌ها می‌توانستند که فروش نفت ایران را متوقف کنند، حتماً قیمت نفت به بالای ۱۰۰ دلار و شاید هم بیشتر صعود می‌کرد و اگر ما در شرایط فعلی که قیمت نفت به ۸۰ دلار رسیده است، یک‌میلیون بشکه در روز صادر کنیم، مطابق سال ۹۴ درآمد خواهیم داشت.

جهانگیری همچنین با اشاره به ادعا‌های واهی امریکا مبنی بر اینکه در جریان برجام ۱۵۰میلیارد دلار پول در اختیار ایران قرار داده شده است، افزود: این دروغی است که امریکا آن را بازگو می‌کند، اگر پولی بوده اولاً پول خودمان است که به ناحق در جایی بلوکه شده بوده و اکنون نیز که در جریان برجام این منابع آزاد شده است، میزان آن ۱۵۰ میلیارد دلار نیست و بسیار کمتر از این مبلغ است.  

امریکایی‌ها نمی‌توانند ایران را تحریم کنند
معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه براساس محاسبات بانک مرکزی ایران در حال حاضر بیش از ۱۰۰میلیارد دلار ذخایر ارزی در کشور وجود دارد، گفت: خوشبختانه بخش عمده‌ای از داروی مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود و برای سال جاری حدود ۵/ ۳ میلیارد دلار برای تأمین مواد اولیه و تجهیزات دارویی و پزشکی اختصاص یافته است و برای تأمین کالا‌های اساسی نیز حدود ۱۳میلیارد دلار تخصیص یافته است که اگر نیاز باشد میزان آن بیشتر خواهد شد. وی با تأکید بر اینکه در سررسید اعلام شده از جانب امریکا هیچ اتفاقی در نیمه آبان ماه رخ نخواهد داد، افزود: هر اتفاقی که قرار بود بیفتد در سه چهار ماه گذشته انجام دادند و ما نیز در مقابل اقداماتی را که لازم بود، انجام داده‌ایم.

جهانگیری با تأکید بر اینکه ایران با ۱۵کشور همسایه ارتباط دارد و هر کدام از این کشور‌ها به مثابه دروازه‌ای برای ایران است، گفت: امریکایی‌ها نمی‌توانند ایران را تحریم کنند و باید بدانند که راه ارتباط با ملت ایران فقط از طریق تعامل، گفت‌وگو، منطق و استدلال است و بهتر است که اندیشکده‌های مطالعاتی امریکا بار دیگر تاریخ ایران و نحوه مقابله ملت ایران با دخالت‌های خارجی را بررسی کنند. معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه باید آنچه را در توان داریم در خدمتگزاری به مردم هزینه کنیم، افزود: آبروی همه ما فدای ملت ایران و امروز هر کس توان حل مشکلات را دارد باید برای خدمت به مردم به صحنه بیاید.

دولت بیش از ۱۰ هزارمیلیارد تومان برای حمایت از قشر‌های ضعیف اختصاص داده است
جهانگیری سیاستگذاری و برنامه‌ریزی برای خدمت به مردم را از وظایف دولت برشمرد و افزود: امروز که زندگی مردم در فشار اقتصادی قرار گرفته، دولت بیش از ۱۰هزار میلیارد تومان برای حمایت از قشر‌های ضعیف جامعه اختصاص داده است.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به بازدید‌های خود از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی پیش و پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت، ادامه داد: آثار پربرکت اجرای این طرح در سراسر کشور به خصوص در نقاط دورافتاده و محروم بسیار مشهود است و برنامه‌های مرتبط با این طرح که برنامه‌هایی گسترده است مجموعه وسیعی از خدمات مرتبط با سلامت را شامل می‌شود.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب، رئیس‌جمهور و ملت ایران بر استمرار طرح تحول سلامت، گفت: طرح تحول نظام سلامت از مهم‌ترین اولویت‌های کشور است و دولت مصمم است این طرح را ادامه دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار