کد خبر: 932806
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۴
سیدعبدالله متولیان
این یادداشت را به‌عنوان قطره‌ای ناچیز در دریای مواج و سیل خروشان راهپیمایان اربعین و از کربلا تقدیم خوانندگان بزرگوار روزنامه می‌کنم.
بیش از سه دهه قبل (پس از فروپاشی شوروی سوسیالیستی) آقای ساموئل هانتینگتون پیش‌بینی کرده بود که جهان در شرایط برخورد تمدن و مکتب نئولیبرالیزم غربی با تمدن‌های بشری و در صدر آن‌ها با مکتب و تمدن اسلامی قرار گرفته و سرانجام، همه تمدن‌ها در برابر تمدن لیبرالیزم غربی زانو زده و تسلیم خواهند شد. امروز پس از سه دهه معلوم می‌شود که این اندیشمند امریکایی چندان هم بی‌راه نگفته، اگرچه در شکل این برخورد و نتیجه آن به خطا رفته است و اینک جهان بشریت به عیان شاهد تقابل دو تمدن هستند. یک طرف میدانِ نبرد؛ تمدن رو به افول، مبتذل و فسادخیز نئولیبرالیزم غربی و سوی دیگر میدان، تمدن درخشان و رو به صعود اسلامی است. در حقیقت آنچه امروز جهان بشری مشاهده می‌کند دقیقاً مانند نهضت عاشورا، تقابل و هماورد جبهه حق در برابر اردوگاه باطل است و اربعین هویت تمدنی جبهه حق است.
مشاهده سیل خروشان میلیون‌ها انسان حق‌طلب اعم از مسلمان (شیعه و سنی) و غیرمسلمان در راهپیمایی اربعین تردیدی باقی نمی‌گذارد که اربعین مصاف دوقطبی حق و باطل و تقابل «گفتمان نئولیبرالیزم غربی به سرکردگی امریکا» و «گفتمان مقاومت» است و گفتمان مقاومت حول اربعین از مرز‌های اسلام فراتر رفته و در حال گسترش و جهانی شدن است. اربعین: «راهپیمایی اعتراضی ولی صلح‌آمیز است»، «عامل وحدت جهان اسلام است»، «شکل‌دهنده تمدن بزرگ اسلامی است»، «تبدیل حکمت به تراژدی است»، «اوج نماد فقه صلح‌طلبی قاطعانه حسینی است»، «عامل وحدت جغرافیایی است»، «حرکت به سمت دهکده جهانی اسلام است» و «الگوی راهپیمایی بازگشت است». راهپیمایی اعتراضی و صلح‌آمیز بازگشت به‌عنوان تکنولوژی و نرم‌افزار ابداعی، از حضرت جابر علیه‌السلام آغاز شد و در طول تاریخ به تدریج تکمیل شد و سرانجام توسط حضرت امام حسن عسکری علیه‌السلام به یکی از پنج نماد انسان مؤمن تبدیل شد و پس از جابر ارادتمندان اهل‌بیت علیهم‌السلام به تأسی و پیروی از ایشان برای این راهپیمایی اعتراضی «دستانشان قلم شد»، اما دست از راهپیمایی برنداشتند. راهپیمایی اربعین در طول قرن‌ها به صورت آتش زیر خاکستر مانده و هر ساله به صورت بسیار محدود توسط برخی عاشقان انجام می‌شد. تمام راهپیمایی‌های صلح‌آمیز جهان از منطق اربعین الهام می‌گیرد. راهپیمایی مسیر بازگشت فلسطینیان، راهپیمایی نیجریه، بوسنی، کانادا و... تجلی و شعاعی از راهپیمایی اربعین حسینی است و اراده خداوند بر فتح قله‌های انسانیت در جهان به وسیله راهپیمایی اربعین تعلق گرفته‌است.
نظام ٤۰۰ ساله سلطه در ٤۰ سال اخیر، به‌وسیله دو اتفاق بسیار بزرگ هویتی به چالش طلبیده شده است:
۱ - انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ بعد از جنگ سرد که به‌عنوان هویت و مکتبی جدید در برابر سوسیالیزم و لیبرالیزم قد علم کرده و الهام بخش حرکت‌های آزادی‌بخش جهان اسلام شد، اما توسط نظام سلطه در پناه امپراتوری عظیم رسانه و به مدد پترودلار‌های قارون‌های منطقه‌ای از نفوذ سریع آن به جهان جلوگیری شد و طی ٤۰ سال گذشته درگیر انواع جنگ‌های سخت و نیمه‌سخت و نرم شد. خلیل سمیر در کتاب «جمهوری وحشت» می‌نویسد امپراتوری سلطه غربی، شیعیان را خطرناک‌ترین دشمن خود دانسته و بر خلاف نظریه ویلی برانت، شیعه را به جهان چهارم تبعید کرده بودند.
۲ - راهپیمایی گسترده اربعین در دهه اول قرن ۲۱ که در واقع انقلاب اسلامی را از انزوا و از زندان «پترودلاریزم جهانی» خارج کرده و وسط میدان مبارزه با زیاده‌خواهی نظام سلطه کشانده است، در پناه راهپیمایی یوم‌الفتح اربعین همه کاخ‌های کفر و شرک و الحاد و نفاق فرو خواهد ریخت.
راهپیمایی اربعین؛ سیل خروشان مردم برای تغییر نظم جهانی به الگوی نظم نوین جهانی مهدوی است. اگر نظام سلطه برای ایجاد نظام نوین مبتنی بر ساختار سازمان ملل متحد! دو جنگ بزرگ راه‌اندازی کرده و بیش از ۱۳۰ میلیون انسان بی‌گناه را به خاک و خون کشید، اربعین، بدون خونریزی و در پناه یک حرکت فراگیر اعتراضی و صلح‌آمیز، نظم نوین خود را شکل خواهد داد. حرکتی که از سال ۲۰۰۶ و بعد از اضمحلال حکومت بعثی در عراق شروع شد، سرآغاز شکل‌گیری یک قدرت بسیار بزرگ و جدید در ساختار جهانی خواهد بود. اربعین در واقع یک سفر کوتاه به عصر ظهور و تمرین قبول ارزش‌های عصر ظهور است: در اربعین هیچ‌کس دغدغه آب و نان و رزق فردا را ندارد. با التماس میهمانت می‌کنند و گرد از رخساره‌ات می‌گیرند. در راهپیمایی اربعین غرور‌ها، تکبرها، کینه‌ها، حسادت‌ها، تکاثر ثروت، رفاه‌طلبی، اشرافی‌گری، کاخ‌نشینی، زیادخواهی، استثمارگری، خودبزرگ‌بینی و... همه و همه رنگ می‌بازند، چون اربعین تجلی خصلت‌ها و فضیلت‌های زیبای انسانی در عصر مهدوی است، اربعین خاستگاه صداقت، امانتداری، ایثار، محبت، بخشش بی‌منت، از خودگذشتگی، تحمل، حلم و بردباری، بی‌نیازی و... است. هر چه به آخرالزمان و عصر ظهور نزدیک‌تر شویم، اربعین مردم را عاشورایی‌تر می‌کند و غیرمسلمانان را به خیمه‌گاه حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام فرامی‌خواند. اگر تمدن مبتذل و پرفساد غربی با سینمای مستهجن هالیوود و خلق اسطوره‌های دروغین نظیر «بتمن»، «سوپرمن»، «مرد عنکبوتی» و «مرد آهنین» مردم را سرگرم کرده و با راه‌اندازی شو‌های «جشن گوجه»، «جشن سیب‌زمینی»، «ولنتاین» و... سعی در تحمیق مردم و حفظ تمدن خود دارد، تمدن غنی اسلامی در پناه بزرگ‌ترین راهپیمایی تاریخ بشری و با اسطوره‌های عاشورایی نظیر: «ظلم‌ستیزی»، «نوع‌دوستی» و «ایثارگری» و با ارائه نظام ارزشی خود در حال فتح قله‌های کرامت انسانی در سراسر جهان است.
جغرافیای اربعین؛ جغرافیای مقاومت و ستیز با طاغوت است و تمدن اسلامی بعد از بازگشت راهپیمایان در جهان قوت می‌گیرد و پیام صلح مقتدرانه به جهان مخابره می‌شود. اربعین نشان داد که «راه قدس از کربلا می‌گذرد» و راهپیمایی اربعین ایستگاه اولش کربلا است، ایستگاه بعدی آن دمشق و ایستگاه بعدی آن قدس شریف است و پیشگویی مراد دل‌ها حضرت خمینی کبیر به وقوع خواهد پیوست که: «من با اطمینان می‌گویم که اسلام عزیز ابرقدرت‌ها را به خاک مذلت می‌نشاند».
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار