کد خبر: 932973
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۲
قتل شنیع و فجیع جمال خاشقجی باعث شده مقامات امریکایی بیش از این نتوانند جنایت‌های عربستان سعودی را در یمن لاپوشانی کنند و از طرف دیگر نزدیک به چهار سال جنگ همه‌جانبه علیه انصارالله همانطور که وزیر دفاع فرانسه اذعان کرد با بن‌بست کامل مواجه شده و حالا وزرای دفاع و خارجه امریکا در مواضعی کم سابقه تأکید کردند «زمان پایان دادن به جنگ یمن فرا رسیده است.»
قتل شنیع و فجیع جمال خاشقجی باعث شده مقامات امریکایی بیش از این نتوانند جنایت‌های عربستان سعودی را در یمن لاپوشانی کنند و از طرف دیگر نزدیک به چهار سال جنگ همه‌جانبه علیه انصارالله همانطور که وزیر دفاع فرانسه اذعان کرد با بن‌بست کامل مواجه شده و حالا وزرای دفاع و خارجه امریکا در مواضعی کم سابقه تأکید کردند «زمان پایان دادن به جنگ یمن فرا رسیده است.»
سه روز پس از اینکه یمنی‌ها از موشک نقطه‌زن بدر ۱ رونمایی کردند و یک مرکز ائتلاف سعودی را با دقت هدف قرار دادند، جیمز ماتیس و مایک پمپئو وزرای دفاع و خارجه امریکا از لزوم پایان دادن به جنگ یمن حرف زدند. مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا اواخر شب سه شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد، امریکا خواهان توقف فوری حملات هوایی و آغاز مذاکرات در ماه آینده میلادی بین طرف‌های درگیر است. هرچند پمپئو در بیانیه خود انصارالله را مقصر نشان داد: «زمان آن رسیده اقدامات خصمانه از جمله حملات موشکی و پهپادی از مناطق تحت کنترل حوثی‌ها به سمت عربستان و امارات و نیز حملات هوایی ائتلاف سعودی به مناطق مسکونی یمن متوقف شود.» این اولین بار است که مقامات امریکایی اذعان می‌کنند انصارالله با پهپاد امارات را هدف قرار داده و باید به این حملات پایان دهد. پیش از این امارات حملات پهپادی انصارالله را به خاک خود تکذیب کرده بود، اما بیش از بیانیه پمپئو این اظهارت جیمز ماتیس بود که واکنش زیادی در پی داشت. جیمز ماتیس، وزیر دفاع امریکا در جلسه‌ای در آکادمی صلح امریکا در واشنگتن اعلام کرد: تمامی طرف‌های درگیر در جنگ یمن باید طی ۳۰ روز آینده پای میز مذاکره بنشینند. وی افزود: این مذاکرات باید براساس توقف درگیری‌ها و عقب‌نشینی حوثی‌ها از مرز‌ها و توقف حملات هوایی در اشاره به حملات ائتلاف سعودی باشد. این مواضع مقامات امریکایی درباره جنگ یمن کم‌سابقه است و پس از چهار هفته از قتل جمال خاشقجی مطرح می‌شود. در پی قتل فجیع و شنیع این روزنامه‌نگار منتقد سعودی در استانبول فشار‌های زیادی در افکار عمومی جهان علیه جنگ یمن ایجاد شده است. رسانه‌های امریکایی به‌ویژه نیویوک‌تایمز و واشنگتن‌پست گزارش‌های ویژه‌ای از یمن منتشر کرده‌اند، این در حالی است که رسانه‌های امریکایی در طول چهار سال گذشته کمترین توجه را به جنگ یمن و مصایب مردم این کشور داشتند. بعضی ناظران معتقدند مواضع اخیر وزرای دفاع و خارجه امریکا به دلیل فشار‌های ناشی از قتل خاشقجی صورت گرفته است. هرچند خود جمیز ماتیس این مسئله را رد کرد و گفت: جنگ یمن و خاشقجی ارتباطی به هم ندارند و دو موضوع مجزا هستند.

بن‌بست نظامی ائتلاف.
اما مهم‌ترین دلیلی که به نظر می‌رسد مقامات امریکایی به این نتیجه رسیده‌اند که باید جنگ یمن پایان یابد، شکست ائتلاف سعودی در عرصه میدانی است. در حالی که مقامات سعودی در ابتدا گفته بودند در عرض سه هفته وارد صنعا خواهند شد، اما پس از گذشت نزدیک به چهار سال شکست عربستان و امارات در این جنگ قطعی شده است و حتی مقامات دفاعی غربی نیز صراحتاً به آن اذعان کردند. فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه روز گذشته در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «بی‌اف‌ام» گفت: «ما بی‌وقفه در کنار سازمان ملل بر طرف‌ها فشار می‌آوریم که به راهکار سیاسی دست یابند، چرا که در واقع این وضعیت نظامی بی‌نتیجه و هیچ خروجی نداشته و بحران یمن، بحران انسانی بی‌سابقه‌ای است که همانند آن تاکنون دیده نشده است.» وی تأکید کرد: زمان توقف جنگ یمن فرارسیده و اولویت فرانسه این است که وضعیت انسانی در یمن بهبود یابد و زمینه برای کمک‌رسانی بشردوستانه به ملت این کشور فراهم شود.

واکنش انصارالله
مقامات انصارالله قویاً با پیشنهاد امریکا مخالفت کردند و آن را تلاشی دانستند برای رسیدن به اهدافی که در میدان جنگ از رسیدن به آن بازماندند. «محمد البخیتی» عضو جنبش انصارالله یمن پیشنهاد امریکا برای صلح ظرف ۳۰ روز آینده را رد کرد و گفت: زمانی صلح در یمن برقرار می‌شود که امریکا دست از حملات متجاوزانه خود به یمن بردارد. وی تأکید کرد که حملات هوایی ائتلاف عربی به رهبری رژیم سعودی به هر نقطه‌ای در یمن باید متوقف شود و در ازای آن نیز نیرو‌های مقاومت و انصارالله یمن شلیک موشک‌های بالستیک به سمت عربستان سعودی و امارات عربی متحده را پایان دهند. عضو جنبش انصارالله یمن طرح پیشنهادی امریکا برای پایان بحران یمن را ادامه نقشه دشمن برای تجزیه این کشور و از بین بردن حاکمیت این کشور دانست و گفت: یمن هیچ طرح و پیشنهادی را که در آن حاکمیت و استقلال کشور را نقض کند، نخواهد پذیرفت. راه‌حل پیشنهادی امریکا تجزیه یمن را به همراه خواهد داشت. وی تأکید کرد: طرح پیشنهادی امریکا به محض اعلام مورد استقبال متجاوزین قرار گرفت و این موضوع نشان می‌دهد امریکا و متحدانش در مذاکرات به دنبال رسیدن به اهدافی هستند که در میدان جنگ از رسیدن به آن بازماندند. البخیتی اعلام کرد جنبش انصارالله یمن به طور کامل با طرح پیشنهادی امریکا برای برقرار مذاکرات مخالف است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۰
0
0
هشتگ بن سلمان چنایتکار جنگی یمن به تمام زبانهای دنیا راه اندازی شود
said
|
Switzerland
|
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
0
0
از غربی ها جز ریا و دروغ چیزی نخواهید دید
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار