کد خبر: 932996
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۳
شهردار اصفهان:
به مناسبت ٣١ اکتبر روز جهانی شهرها، شعار شهرهای تاب آور و پایدار از سوی مجمع عمومی سازمان ملل انتخاب شده است. در این راستا دوره آموزشی مدیریت رخداد شهری در حوادث بشرساز با حضور شهردار اصفهان، دكتر حسين ميثمي كارشناس اداره كل پدافند غير عامل استان، معاونين و مديران مناطق شهرداري و برخي مديران استاني برگزار شد.

قدرت الله نوروزی شهردار اصفهان در اين دوره آموزشی با بيان اينكه مجمع جهانی سازمان ملل متحد ۳۱ اکتبر هر سال را به عنوان «روز جهانی شهرها» برگزیده است، اظهار کرد: سازمان ملل شعار کلی روز جهانی شهرها با عنوان "شهر بهتر، زندگی بهتر" و  برای امسال رویکرد "ساخت شهرهای پایدار و تاب‌آور" را برگزیده است.
وی افزود: مجمع جهانی سازمان ملل متحد می خواهد شهر بهتر و زندگی بهتر را برای شهروندان تامین کند، از این رو عنوان "ساختن شهرهای پایدار و تاب‌آور" را مورد تاکید قرار داده است.
شهردار اصفهان با بیان اینکه ارتباط مستقیمی بين دوره آموزش تخصصی مدیریت رخداد شهری در حوادث انسان ‌ساز و  شعار "ساختن شهرهای پایدار و تاب‌آور" وجود دارد، تصریح کرد: اصفهان از جمله شهرهای برتر جهان است و شهرداری در برنامه ‎های خود از ابتدا بر شهر بهتر برای زندگی بهتر تاکید داشته است، البته نمی‌‎توان خواستار یک زندگی خوب باشیم، اما شهر خوبی نداشته باشیم.
وی ادامه داد: یکی از هشت محور برنامه‌ های اعلام شده شهرداری اصفهان در دوره جدید، شهر تاب ‌آور بود و حالا در شعار روز جهانی شهرها واژه پایدار نیز قید شده است.
نوروزی با بیان اینکه شهر تاب‌آور امروز و آینده را در کنار هم می بیند، با مفاهیم حقوق بشری سروکار دارد و مبنای توسعه پایدار محیط زیست و مسایلی از این قبیل را مورد توجه قرار می‌دهد، افزود: واژه «پایدار» مکمل «تاب‌‎آوری» است، البته تاب‌آوری و پایداری نیز با توسعه پایدار ارتباط دارد؛ بنابراین اگر بخواهیم شهر اصفهان در جایگاه واقعی خود قرار گیرد، این موضوع اهمیت فوق العاده‌ای از لحاظ پدافند غیرعامل ایجاد می‌کند.
وی افزود: شهر اصفهان به لحاظ شرایط جغرافیایی خاصی که دارد همچون کاسه ای در معرض فشار جو و آلودگی سنگین هوا از اطراف قرار گرفته و در نقطه‌ای واقع شده که در مسیر وزش بادها قرار دارد، همچنین صنایع بالا دستی در جایگاهی استقرار یافته‎اند که این آلودگی ها به وسیله وزش باد به سمت شهر حرکت می کند و این کاسه از آلودگی های متفاوت لبریز می شود، پس باید چاره‌ای اندیشید.
شهردار اصفهان تاکید کرد: با وجود تمام این مشکلات می‌گوییم اصفهان شهری جهانی، تاریخی، گردشگری، فرهنگی و میراثی است و باید با تدابیر مناسب، این اوصاف گران‌بها را پاسداری کرد و اجازه نداد آلودگی، شهر اصفهان را بیش از این تحت فشار قرار دهد؛ نگذاریم یک رویداد ساخت بشری باعث آسیب دیدن شهر شود.
وی با بیان اینکه شهر اصفهان هنوز بسیاری از تجربه‌ها را ندارد، گفت: پدافند غیرعامل و مدیریت بحران از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و تاب‌آوری شهری مثل اصفهان که فرسوده است، باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه بیش از دو هزار هکتار از مساحت شهر اصفهان بافت فرسوده است، افزود: بافت‎های فرسوده اصفهان در بافت‎های تاریخی، میانی و روستایی وجود دارد و این خطر بزرگی است چرا که نمی‌توان برخی از این بافت‌های فرسوده را دست کاری کرد بلکه باید ترمیم و مقاوم‎سازی شود.
شهردار اصفهان تصریح کرد: می‌توان بافت‌های فرسوده روستایی را تاب‌آور و پایدار کرد، از نو ساخت و با استانداردها انطباق داد؛ این اقدامات شدنی است و در جلسات تخصصی باید این موارد مطرح شود و سیاست‎ها در این راستا باشد.
وی ادامه داد: اگر در مجمع عمومی سازمان ملل به این نتیجه می‌رسند که شهرها باید تاب‌آور شود، دلیل آن است که می‌خواهند زندگی خوبی ایجاد کنند و بشر از رفاه برخوردار شود؛ البته نمی‌توانیم به دنبال شهر خوب و زندگی خوب باشیم، اما برای رفاه و خدمات عمومی همچنین دسترسی به امکانات حمل ونقل عمومی چاره‌اندیشی نکنیم.
شهردار اصفهان اظهار کرد: دستگاه‌های خدماتی در شهر از ادارات مختلف تشکیل‌شده و اگر شهر با یک بحران مواجه شود، مشخص نیست آن زمان چند نفر از متولیان در شهر باشند و کدامیک از دستگاه‌ها آمادگی کامل در برابر بحران را دارند؛ بنابراین برای یک زندگی بهتر باید انسجام اداری ایجاد شود، مدیریت واحد ایجاد شود و موازی کاری‌ها کم و هم‎افزایی‌ها افزایش پیدا کند.
وی با بیان اینکه بین دستگاه‌های خدمت‌رسان شهر باید یک رابطه طولی ایجاد شود، گفت: این در حالی است که امروزه روابط موازی و کارهای موازی به کرار صورت می‌گیرد، در حالی که با انسجام همه به وظیفه خود عمل خواهند کرد.
نوروزی تصریح کرد: امروزه مدعیان متعدد برای کارهای واحد وجود دارد و انجام کارهای واحد توسط افراد متعدد ناهماهنگی به وجود آورده که نتیجه این ناهماهنگی عدم حصول نتیجه مناسب برای یک زندگی بهتر است، بنابراین باید گفت زندگی بهتر نیاز به زیرساخت دارد.
وی خاطرنشان کرد: امیدوارم با تشکیل جلسات تخصصی و نگاه جدی به پدافند غیرعامل بتوانیم هر روز مردم را یک گام بیشتر به رفاه بیشتر نزدیک کنیم.
شهردار اصفهان با بیان اینکه پدافند غیر عامل و مدیریت بحران فقط برای زمان وقوع بحران نیست بلکه یک سیستم است که همیشه باید در حالت آماده‌ باش باشد، افزود: امیدوارم با تعامل دستگاه‌ ها بتوانیم در مسیر ارتقاء سطح کیفیت خدمات‌ رسانی و تامین رفاه بیشتر برای شهروندان از هیچ کوششی دریغ نورزیم.
آغاز عمليات اجرایی ساختمان مديريت بحران و پدافند غيرعامل شهر
دبیر ستاد مدیریت بحران شهرداری اصفهان نیز در دوره آموزشي مديريت رخداد شهري در حوادث بشرساز اظهار كرد: از تاريخ 8 تا 14 آبان ماه به عنوان هفته گراميداشت پدافندغيرعامل شناخته شده است.
احمدرضا مرادي با بيان اينكه اقداماتي در اين هفته توسط شهرداري اصفهان انجام شده است، تصريح كرد: به كليه فعاليت هاي غيرمسلحانه كه موجب افزايش بازدارندگي، كاهش آسيب پذيري، ‌تداوم فعاليت هاي ضروري و تسهيل در مديريت بحران مي شود اقدامات پدافند غيرعامل مي گويند كه بيشتر در حوزه زيرساختي شهرها و پروژه هاي شهري انجام مي شود.
وي مباحث پدافندغيرعامل را شامل تهديدات انسان ساز و تهديداتي كه توسط خود بشر براي جوامع رخ مي دهد ذكر كرد و افزود: شهرها به اين دليل كه مركز تجمع جمعيت، سرمايه هاي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و مركز تصميم گيري هاي سياسي و اجتماعي هستند از ديدگاه پدافند غيرعامل داراي اهميت ويژه اي هستند.
دبیر ستاد مدیریت بحران شهرداری اصفهان با بيان اينكه همواره تهديداتي براي شهرها وجود دارد، ادامه داد: اين موضوع مي تواند جاذبه اي براي دشمن و افراد سودجو باشد به همين منظور بايد اقداماتي در راستاي كاهش آسيب پذيري و بازدارندگي انجام داد.
وي گفت: يكي از اقداماتي كه شهرداري اصفهان در راستاي كاهش اين آسيب پذيري ها انجام داده است آغاز به كار شروع عمليات اجرایی احداث ساختمان مديريت بحران و پدافند غيرعامل شهر در شمال شهر اصفهان از همين هفته به طور رسمي است.
مرادي تاكيد كرد: تفاهمنامه سه جانبه اي ميان شهرداري اصفهان، سازمان پدافندغيرعامل كشور و سازمان شهرداري ها امضا شده است كه در اين تفاهمنامه چهار بند تجهيز يكي از ايستگاه هاي آتش نشاني به تجهيزات مقابله با حريق هاي شيميايي، آموزش مديران، مانور عملياتي و طرح جامع پدافند غيرعامل شهر اصفهان وجود دارد كه به مناسبت اين هفته مناقصه طرح جامع آن ارائه شد تا شركت هاي مجاز بتوانند فعاليت خود را آغاز كنند.
وي يكي از مهمترين مباحث پدافند غيرعامل را الزامات و رعايت دستورالعمل هاي پدافند غيرعامل در پروژه هاي شهري ذكر كرد و افزود: اين موضوع در حال پيگيري است و پروژه هاي شهري با رويكرد پدافند غيرعامل و مديريت بحران طراحي مي شود.
 لزوم آگاهي بخشي و فرهنگسازي ميان مردم براي مقابله با بحران ها
معاون خدمات شهري شهرداري اصفهان نيز در اين دوره آموزشي اظهار كرد: لازم است همه مديران با افزايش آگاهي  خود بتوانند در مقابل بحران ها و حوادث در جهت منافع اقتصادي شهر و منافع انساني گام بردارند. مديريت بحران ها يكي از چالش هاي مديريت شهري است زيرا يك تعادل و هماهنگي بين برنامه و رخدادها و پيشگيري وجود ندارد.
حسين اميري با بيان اينكه اصفهان جايگاه ويژه اي در كشور به جهت جانشين ستاد بحران بودن تهران دارد، اضافه كرد: در صورتي كه حادثه اي در تهران رخ دهد شهردار اصفهان به عنوان شهردار پايتخت وظايف مديريت شهري را دنبال ميكند و مديريت بحران شهر اصفهان مديريت بحران تهران را پيگيري مي كند.
وي بيان داشت:  گستردگي شهر، حاشيه نشيني و كمتر توجه كردن به مقررات ملي ساختمان از جمله مسائلي است كه شهر اصفهان را درگير خود كرده است. لازم است مديران شهري ابتدا موضوع آگاه سازي و فرهنگ سازي را ميان مردم ارتقا داده و در جهت كاهش بحران ها و آسيب ها در سطح كلانشهر اصفهان گام بردارند.
تهيه طرح خطرپذيري حوادث در استان
منصور شيشه فروش، مدير كل مديريت بحران استانداري اصفهان نيز در ادامه اين جلسه اظهار كرد: مديران بحران شهري بايد همواره در دسترس بوده و نسبت به اخبار و اطلاعات بي تفاوت نباشند.
وي اضافه كرد: به تمام شهرداري ها ابلاغ شده تا برنامه هاي آموزشي ايمني در مقابل مخاطرات ارائه دهند.
مدير كل مديريت بحران استانداري اصفهان از سانحه هوايي دنا كه سال گذشته رخ داد به عنوان يك نمونه موفق از عملكرد مديريت بحران در اصفهان و كشور ياد كرد و گفت: اينگونه نيست كه تنها در كشورهاي پيشرفته اقدامات موثري در زمينه مديريت بحران صورت گرفته باشد سانحه هوايي دنا با وجود شرايط صعب العبور منطقه و شرايط بسيار نامساعد جوي مثال خوبي براي اين موضوع است.
وي تاكيد كرد: براي تمام شهرهاي استان طرح خطرپذيري حوادث با همكاري دانشگاه تهيه شده و ما اطلاعات تمام استان را برای شرایط بحرانی در اختيار داريم.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار