کد خبر: 933027
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۰
استاندار آذربایجان‌شرقی:
استاندار آذربایجان‌شرقی گفت:برخی افزایش قیمت‌ها خارج از فرمول اقتصادی بوده و یا براساس عملیات روانی دشمن بوده و یا به خاطر مسائل سیاسی افزایش می‌یابد، اما اگر مردم تعامل داشته باشند و تقاضا مدیریت شود افزایش قیمت اتفاق نمی‌افتد.
مجید خدابخش امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگاران با اشاره به موضوعات و بحث‌های مربوط به 13 آبان و طرح رئیس‌جمهور آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها، اظهار داشت: 13 آبان 1343 روز تبعید حضرت امام و 13 آبان 57 که دانشجویان و دانش آموزان توسط استکبار شاهی به شهادت رسیدند همچنین در 13 آبان 58 لانه‌جاسوسی به تسخیر دانشجویان درآمد که همه این روزها رویدادهای مهم و تعیین‌کننده انقلاب کشور بود و به‌عنوان روزی تاریخی در ذهن و تاریخ مردم ایران ماندگار شده است.


وی افزود: ترامپ به‌عنوان دشمن بشریت، جمهوری اسلامی ایران و مردم و یکپارچگی وحدت ایران از برجام خارج شد و سعی دارد به بهانه 13 آبان عنوان کرده که تحریم‌ها را برمی‌گرداند، تحریم‌هایی که در چند سال گذشته هم برقرار بوده است.

استاندار آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: بخشی از تحریم‌ها در برجام تعلیق شد امروز هم دوباره می‌خواهند برقرار کنند و موضوع تازه‌ای نیست و جمهوری اسلامی با شدیدتر این‌ها هم روبه‌رو شده است.

وی ادامه داد: یقیناً هم رهبری‌های داهیانه مقام معظم رهبری و زحمتکشان دولت تدبیر و امید و فهم و شعور و تحمل مردم به این نتیجه خواهد رسید که پس از شروع این تحریم‌ها هم ضربه‌ای به‌نظام نخواهد خورد و امیدواریم بتوانیم این وضعیت را مدیریت کرده و از این معبر هم عبور کنیم.

خدابخش بابیان اینکه آذربایجان‌شرقی بصیرت، شعور و فرهنگ و مردم استان قابل‌تقدیر است، گفت: شاهد بودیم از زمان جریانات دی‌ماه سال گذشته در استان مراسم‌ و مسابقات بسیاری برگزاری شد و امنیت کامل در تبریز برقرار بوده و به‌نوعی پمپاژ امنیت انجام می‌شد بااینکه دشمنان به دنبال ایجاد ناامنی بودند.

وی اضافه کرد: یکی از دلایل این آرامش و امنیت حضور نماینده ولی‌فقیه در استان و هماهنگی و تعامل نمایندگان استان و تلاشگران حوزه امنیت بوده است.

برخی افزایش قیمت‌ها خارج از فرمول اقتصادی

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به افزایش قیمت ارز در ماه‌های گذشته و فشار وارده بر مردم، ادامه داد: هرچند تصمیمات در خصوص صادرات واردات ملی است اما اندازه‌ای که استان اختیار دارد، تلاش کردیم و برای واردات مواد اولیه برخی واحدها وقت گذاشتیم.

وی بیان کرد: در خصوص موضوع کالاهای احتکاری، ورود و مدیریت شد و تلاش کردیم مشکلات مردم استان را به گوش مسوولان برسانیم تا مردم با حداقل مشکلات روبه‌رو شوند.

خدابخش افزود: برخی افزایش قیمت‌ها خارج از فرمول اقتصادی بوده و یا براساس عملیات روانی دشمن بوده و یا به خاطر مسائل سیاسی افزایش می‌یابد، اما اگر مردم تعامل داشته باشند و تقاضا مدیریت شود افزایش قیمت اتفاق نمی‌افتد.

تلاش می‌کنیم از سوءاستفاده اخلالگران اقتصادی جلوگیری کنیم

وی بابیان اینکه افرادی که با ارز 4200 تومانی کالا وارد کرده و باقیمت‌های سرسام‌آوری در بازار عرضه کردند، شناسایی و برخورد می‌شود، گفت: تلاش می‌کنیم از سوءاستفاده برخی جلوگیری کنیم هرچند عده‌ی موفق شده‌اند از شرایط سوءاستفاده کنند اما دستگاه‌های نظارتی با این افراد برخورد می‌کنند.

استاندار آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: در جریان افزایش قیمت ارز گاهی شاهد بودیم، قیمت برخی کالاها ناگهانی افزایش می‌یافت، برخی نگران بودند که رفع شد، هر چند شوکی وارد شد اما از این بهتر هم می‌شد مدیریت کرد، وقتی کالا به‌اندازه کافی در کشور وجود داشته باید با مدیریت شبکه توزیع کالا را به دست مردم می‌رساندند.

وی در پاسخ سؤالی مبنی بر اینکه وضعیت اقتصادی خانه خودشان به‌عنوان یک مسوول در زمان افزایش قیمت ارز و کالا چگونه بود، گفت: شرایط طبیعی بوده و خرید طبق روال عادی انجام می‌شود، در 13 آبان به‌غیراز عوامل روانی، ضربه کاری و اساسی نخواهد بود هرچند در جنگ اقتصادی چنین مسائلی وجود دارد، باید مدیریت کنیم.

خدابخش گفت: به‌اندازه کافی در کشور کالاهای اساسی تأمین‌شده اما در حمل‌ونقل این کالاها ممکن است کاهشی باشد که این موضوع هم باید مدیریت شود.

وی در خصوص وضعیت پروژه‌های در حال اجرا در استان بیان کرد: طی 13 ماه که مشغول خدمت بوده‌ایم در چهار محور برنامه فعالیت و پیگیری توسعه استان اتفاق افتاد، یکی زیرساخت‌هایی بود که پروژه راه‌آهن میانه – تبریز جزو اولویت‌ها است تا سال گذشته 5 کیلومتر از میانه ریل‌گذاری شده بود اما طی یک سال گذشته 125 کیلومتر ریل‌گذاری شد و امروز قطار می‌تواند از تهران تا بستان‌آباد برسد اما ایستگاه فعلاً 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

تسریع در تکمیل جاده تبریز - اهر

استاندار آذربایجان شرقی اضافه کرد: جاده تبریز - اهر 90 کیلومتر بوده که بیش از 10 سال است که شروع‌شده و تنها 45 کیلومتر در حال استفاده بوده و مابقی به مشکلی تبدیل‌شده بود پس از پیگیری‌های انجام‌شده 31 کیلومتر آسفالت خواهد شد، 135 دستگاه ماشین‌آلات سنگین و 3 پیمانکار فعال هستند و 15 کیلومتر در سال بعد به اتمام خواهد رسید.

وی ادامه داد: از خواجه به ورزقان به همکاری مس سونگون 10 کیلومتر آماده بوده که برای 13 آبان برنامه افتتاح گذاشته‌شده است، در خصوص پروژه تبریز- سهند که از دیگر پروژه‌های قدیمی تبریز بوده و با توجه به محدودیت منابع مالی دولت، خوشبختانه سرمایه‌گذار حضور دارد و کار پیمانکاری این پروژه را برعهده‌گرفته و 40 درصد منابع را تأمین می‌کند.

خدابخش افزود: پروژه تبریز- مرند- بازرگان که قرار بر این بود توسط پیمانکار خارجی انجام شود اما متوقف‌شده بود به دلایلی،خوشبختانه سرمایه‌گذار داخلی با یک هزار میلیارد تومان اعتبار در حال کار بوده و تا صوفیان مسیرگشایی شده است، 650 میلیارد توسط بخش خصوصی و 350 میلیارد توسط دولت تأمین می‌شود.

وی گفت: پروژه جاده هشترود – مراغه که یکی از پر تصادف‌ترین مسیرها بوده با تأمین 20 درصد اعتبار از طریق بانک سپه، 20 از طریق خاتم الانیبا و 60 درصد از طریق دولت کنسرسیومی تشکیل‌شده و با سرعت هرچه‌تمام‌تر پیش می‌رود.

ورود تجهیزات نیروگاه هریس و راه‌اندازی تسریع شده است

استاندار آذربایجان‌شرقی تأکید کرد: یکی دیگر از زیرساخت‌ها موضوع برق بود به‌نوعی که اگر در استان کسی قصد ایجاد واحد تولید داشته باشد برق نداریم و به عبارتی سربه‌سر هستیم، با توجه به این موضوع به نیروگاه لازم بود و در این خصوص تجهیزات نیروگاه هریس واردشده و در حال نصب است و توسط بخش خصوصی انجام می‌شود که 235 میلیون یورو از تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده‌ شده و قول داده‌اند سال 98 قبل از شروع گرما و قطعی برق فاز اول نیروگاه به بهره‌برداری برسد.

وی اضافه کرد: بحث دیگر زیرساخت‌ها موضوع گاز بود، در آذربایجان‌شرقی برای تولید گاز نداریم، خوشبختانه پروژه‌ای که در دوره آقای جبارزاده شروع‌ شده بود و در دهه فجر لوله‌گذاری شروع شد و از میاندوآب انشعاب از خط اتیلن غرب به پتروشیمی تبریز می‌رسد که در صورت رسیدن گاز ، پتروشیمی می‌تواند پروژه قابل‌توجه توسعه استقرار دهد.

خدابخش بیان کرد: در چند 13 ماه از 35 شهرستان و 220 واحد تولیدی بازدید کردیم و برای مثال طی بازدیدها دیدیم شرکت‌های داروسازی استان 350 میلیارد از دولت طلب دارند 3 میلیارد مالیات بدهکارند و حساب‌ها مسدود شده بود و با توجه به این مسئله با مکاتبات مشکلات حل شد.

وی خاطرنشان کرد: آذربایجان‌شرقی در خصوص بهبود فضای کسب‌وکار در زمستان سال گذشته در رتبه 22 قرار داشت و بهار به رتبه 5 و در شهریورماه به رتبه یک کشور در این حوزه رسیدیم.

خط آهن باسمنج در تا دهه فجر آماده خواهد شد 

استاندار آذربایجان شرقی در خصوص زمان اتمام پروژه‌های مهم استان بیان کرد: خط آهن باسمنج در دهه فجر آماده خواهد شد و جاده تبریز – اهر در هفته دولت قابل‌افتتاح بوده و جاده تبریز – سهند تا هفته قبل با وزارت راه مشکل قراردادی داشته اگر حل شود پیمانکار سرمایه‌گذاری خود را حل خواهند کرد تا سال بعد به اتمام برسد، پروژه هشترود مراغه نیز شاید تا سال بعد تمام نشود با توجه به اینکه 130 کیلومتر بوده و در موضوع تملک باغات مشکل‌دارند می‌توان گفت در سال 99 به‌طور کامل راه‌اندازی می‌شود.

وی در خصوص میزان تعاملات بین مدیران استانی گفت: طی یک سال گذشت هرچند مشکلاتی وجود داشته اما مدیرانی که در پروژه‌ها همراه ما بودند تصمیمات مثبتی داشتند و تعامل و همکاری وجود داشته و رضایت‌بخش است و به تعاملات بین مدیران استان می‌توان نمره 19 داد.

خدابخش در ادامه در خصوص موضوع تبریز 2018 و نتایج این رویداد در استان گفت: برای معرفی تبریز 2018 تلاش کردیم افتتاحیه مراسم با حضور رئیس‌جمهور باشد که به دلیل سرما به فصل بهار موکول شد و در زمان افتتاح نیز رئیس‌جمهور به‌خوبی صحبت کردند، در کنار این موضوع رویدادهای ورزشی در سطح ملی و بین‌المللی در تبریز برگزار شد که برکات بسیاری برای استان داشت.

مجوز 29 بوم‌‌گردی در استان صادر شده است

وی اضافه کرد: مجوز 29 بوم‌‌گردی در استان صادر شده و تقریباً 5 هتل در دست احداث بوده و در ماه‌های آینده افتتاح خواهد شد،عید نوروز 56 درصد افزایش ضریب اشغال هتل‌ها اعلام شد البته یکسری مراکز دولتی و بخش خصوصی نیز وجود داشت.

استاندار آذربایجان‌شرقی بابیان اینکه در بخشی از ابعاد تبریز 2018 موفق بودیم اما در بخش دیگر موفق نبودیم، گفت: در بخش گردشگری اکثر تور گردان‌ها گردشگرفرست هستند، با توجه به این موضوع تسهیلاتی ارائه و مقرر شد به ازای هر میهمان خارجی که به تبریز می‌آید، 30 دلار به تورگردان‌ها داده شود.

وی خاطرنشان کرد: امروز مثلث گردشگری ایران‌شهرهای شیراز، اصفهان و یزد بوده و میهمانان خارجی را تور گردان‌ها به این مراکز می‌برند، تلاش داریم تبریز را به این مثلث متصل کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر