کد خبر: 933227
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۳
نگاهی به مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جهان 2018
رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان از امروز برای کشورمان آغاز می‌شود و حسین سلطانی در دسته ۷۳ کیلوگرم به عنوان اولین نماینده ایران روی تخته می‌رود.
سعيد احمديان
رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان از امروز برای کشورمان آغاز می‌شود و حسین سلطانی در دسته ۷۳ کیلوگرم به عنوان اولین نماینده ایران روی تخته می‌رود.
از امریکا تا ترکمنستان، از قهرمانی تا تلاش برای دفاع از عنوان قهرمانی؛ این حکایت پولادمردان کشورمان است که به عشق‌آباد رفته‌اند تا در رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان شرکت کنند. برخلاف دوره قبل این‌بار تیم کشورمان در غیاب ستاره‌هایش و با تیمی جوان که تنها سهراب مرادی را به عنوان چهره شاخص در ترکیب خود می‌بیند، راهی مسابقات شده است و برخواه و شاگردانش کار سختی برای تکرار قهرمانی پیش‌رو دارند.
دفاع از عنوان قهرمانی با تیم ناقص
مسابقات جهانی ترکمنستان اولین آزمون جدی محمدحسین برخواه به عنوان سرمربی تیم ملی بزرگسالان است. برخواه که مدال برنز قهرمانی جهان را در ویترین افتخاراتش دارد، حالا با هشت وزنه‌بردار به ترکمنستان رفته تا شاگردانش از عنوان قهرمانی سال گذشته در امریکا دفاع کنند. سال گذشته بود که تیم کشورمان با پنج نشان طلا، سه نقره و شش برنز به عنوان قهرمانی دست پیدا کرد.
سهراب مرادی (سه مدال طلا در دسته ۹۴ کیلوگرم) و علی هاشمی (دو طلا و یک برنز در دسته ۱۰۵ کیلوگرم)، کیانوش رستمی (نقره یک‌ضرب ۸۵ کیلو)، بهداد سلیمی (نقره یک‌ضرب و برنز مجموع دسته +۱۰۵ کیلوگرم)، ایوب موسوی (دو مدال برنز دسته ۹۴ کیلو) و سعیدعلی حسینی (دو مدال برنز دسته +۱۰۵ کیلوگرم) مدال‌آوران کشورمان در امریکا بودند.
یک‌سال بعد در حالی ایران به عنوان مدافع قهرمانی به این مسابقات رفته که در عشق‌آباد اوضاع فرق می‌کند و وزنه‌برداری کشورمان با یک ترکیب متفاوت و وزنه‌بردارانی که اکثراً جوان هستند، پا به این رقابت‌ها گذاشته است. سه وزنه‌بردار کشورمان در روز‌های آخر مجوز شرکت را پیدا نکردند تا ایران با حضور هشت وزنه‌بردار و ترکیبی ناقص به این رقابت‌ها برود. حسین سلطانی (۷۳ کیلوگرم)، عارف خاکی (۸۹ کیلوگرم)، سهراب مرادی و امیر حقوقی (۹۶ کیلوگرم)، علی هاشمی و رضا بیرانوند (۱۰۲ کیلوگرم)، محمدرضا براری (۱۰۹ کیلوگرم) و علی داوودی (+۱۰۹ کیلوگرم) وزنه‌برداران اعزامی ایران به رقابت‌های جهانی ۲۰۱۸ هستند که از روز یک‌شنبه ۱۳ آبان‌ماه کار خود را آغاز می‌کنند. هرچند تیم کشورمان با ترکیب ناقص و جوان شده به ترکمنستان رفته، اما محمدحسین برخواه، سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری معتقد است ایران می‌تواند روی سکو قرار بگیرد. برخواه به خبرگزاری ایسنا گفته است: «خیلی امیدواریم، حتی با وجود ناقص بودن تیم می‌توانیم یکی از سکو‌های قهرمانی را به دست بیاوریم. البته شانس قهرمانی‌مان با توجه به ناقص بودن تیم کم شده، چون تیم چین با قدرت در این مسابقات حاضر شده است، اما فکر می‌کنم بتوانیم یکی از سکو‌ها را به دست بیاوریم.»
ستاره‌های غایب
وزنه‌برداری کشورمان نسبت به دوره گذشته در مسابقات امسال غایبان سرشناسی دارد. بهداد سلیمی، نایب‌قهرمان دوره گذشته پس از کسب مدال طلای بازی‌های آسیایی جاکارتا از تیم ملی وزنه‌برداری خداحافظی کرد تا یکی از غایبان بزرگ مسابقات جهانی ترکمنستان باشد.
سیدعلی حسینی هم که سال گذشته پس از هشت سال محرومیت در جهانی امریکا روی تخته رفت و دو مدال برنز کسب کرد، به دلیل مصدومیت در مسابقات ترکمنستان غایب است. دیگر چهره شاخص غایب مسابقات جهانی ۲۰۱۸، کیانوش رستمی است، وزنه‌بردار دسته ۸۹ کیلوگرم کشورمان که پس از ناکامی در کسب مدال بازی‌های آسیایی و حاشیه‌هایی که به دلیل تمرینات جداگانه داشت در اردو‌های تیم ملی برای مسابقات جهانی شرکت نکرد تا به صورت اتوماتیک از ترکیب ایران برای حضور در ترکمنستان خط بخورد.
سهراب مرادی، علی هاشمی و محمدرضا براری تنها چهره‌های شاخص وزنه‌برداری در رقابت‌های جهانی ترکمنستان هستند. مرادی و هاشمی که در سال گذشته قهرمان جهان شده بودند، امید‌های اصلی کشورمان برای کسب مدال در جهانی ۲۰۱۸ هستند.
اولین نماینده ایران امروز روی تخته می‌رود
حسین سلطانی، اولین نماینده ایران در جهانی ترکمنستان است که امروز روی تخته می‌رود. رقابت ۱۱ وزنه‌بردار گروه (A) دسته ۷۳ کیلوگرم امروز از ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران برگزار می‌شود و سلطانی با رکورد ورودی ۳۳۶ کیلوگرم به همراه کلارنس کومینگز امریکایی در رده آخر جدول قرار دارند. بیشترین رکورد ورودی متعلق به ژیانگ شی از چین با رکورد ورودی ۳۴۸ کیلوگرم است.
سلطانی جوان که تنها ۱۹ سال دارد برای نخستین‌بار حضور در قهرمانی بزرگسالان جهان را تجربه خواهد کرد. این وزنه‌بردار در روز‌های پایانی به ترکیب اعزامی کشورمان به مسابقات جهانی اضافه شد. او چند روز پیش در قهرمانی جوانان ایران وزنه زد، اما پس از اینکه مشخص شد سه وزنه‌بردار ایران نمی‌توانند به مسابقات جهانی بروند، سلطانی هم مسافر ترکمنستان شد. کادر فنی در مسابقات جهانی روی امتیاز سلطانی حساب کرده تا به تیم برای کسب سکو کمک کند. نایب‌قهرمان جوانان جهان ۲۰۱۸، نایب‌قهرمان نوجوانان جهان ۲۰۱۶، قهرمان جوانان آسیا ۲۰۱۸ و نفر سوم جوانان آسیا ۲۰۱۷، عناوین وزنه‌برداری است که امروز در اولین تجربه‌اش روی تخته می‌رود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار