کد خبر: 933283
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷
واقعیت تحریم‌های ۱۳ آبان را به مردم نگفته‌اند
حجت الله عبدالملکی، اقتصاددان مطرح کشورمان درباره تحریم‌های ۱۳ آبان به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «متاسفانه اطلاعاتی که مردم درباره میزان اثرگذاری تحریم‌های ۱۳ آبان داشته و دارند با واقعیت آن تفاوت بسیار زیادی دارد. باید گفت که اقتصاد ایران، اقتصاد بزرگی است و ظرفیت‌ها و روابط بسیار گسترده‌ای دارد، بنابراین هیچ وقت اقتصاد کشور با تحریم قفل نمی‌شود و دچار بحران و چالش نخواهد شد. این در حالی است که اقتصاددانان خارجی که غرض سیاسی ندارند این مسئله را تایید کرده و گفته‌اند که اقتصاد کشور‌هایی مانند ایران به دلیل منابع وسیع، پایه‌های اقتصادی قوی و کشور‌های همسایه بسیار زیادی که دارد، قابل تحریم کردن نیست.»
سرویس اقتصادی جوان آنلاین – مهسا گربندی: تحریم‌های ۱۳ آبان آمریکا علیه ایران به اخبار مهم این روز‌ها تبدیل شده است. آمریکا تمام تلاشش را می‌کند تا با قلدری این تحریم‌ها را شبیه غول بزرگی نشان دهد و انتظار دارد تا با اعمال تحریم‌ها به ایران فشار بیاورد و به خیال خودش کمر اقتصاد کشور را بشکند! رسانه‌های بیگانه نیز که می‌خواهند از قافله عقب نمانند به این مسئله پروبال می‌دهند و از هر راهی برای برپا کردن جنگ روانی در ایران استفاده می‌کنند. اما مگر این تحریم‌ها برای مردم تازگی دارد؟

واقعیت تحریم‌های ۱۳ آبان چیست؟

حجت الله عبدالملکی، اقتصاددان مطرح کشورمان درباره تحریم‌های ۱۳ آبان به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «آن‌چیزی که رئیس جمهور آمریکا در اردیبهشت‌ماه اعلام کرد این بود که هم آمریکا از برجام خارج می‌شود و تحریم‌هایی که قبلا در ایران بوده مجددا اعمال خواهد شد؛ بنابراین بخش اول تحریم‌ها در مردادماه برگشت و بخش دوم آن در ۱۳ آبان اعمال خواهد شد. مهم‌ترین مسئله در تحریم‌ها بحث کاهش فروش نفت ایران است که بر اساس آن قرار شده تحریم‌های نفتی ایران بازگردد. اما باید این نکته اساسی را در نظر داشته باشیم که واقعیت‌های تحریم که هیچ گاه به مردم گفته نشده است.»

او ادامه می‌دهد: «متاسفانه اطلاعاتی که مردم درباره میزان اثرگذاری تحریم‌های ۱۳ آبان داشته و دارند با واقعیت آن تفاوت بسیار زیادی دارد. باید گفت که اقتصاد ایران، اقتصاد بزرگی است و ظرفیت‌ها و روابط بسیار گسترده‌ای دارد، بنابراین هیچ وقت اقتصاد کشور با تحریم قفل نمی‌شود و دچار بحران و چالش نخواهد شد. این در حالی است که اقتصاددانان خارجی که غرض سیاسی ندارند این مسئله را تایید کرده و گفته‌اند که اقتصاد کشور‌هایی مانند ایران به دلیل منابع وسیع، پایه‌های اقتصادی قوی و کشور‌های همسایه بسیار زیادی که دارد، قابل تحریم کردن نیست.»

تحریم‌های ۱۳ آبان بی‌اثرتر از تحریم‌های سال ۹۰ خواهد بود

عبدالملکی اظهار می‌دارد: «براساس علم اقتصادی تحریم، مسیر‌های غیرمستقیمی برای مبادلات مالی و تجاری در دنیا وجود دارد که ظرفیت‌های نسبتا بزرگی را ایجاد کرده است، بنابراین ممکن است که تحریم‌ها دردسر‌هایی را برای اقتصاد ایران ایجاد کند، اما هیچ‌گاه نمی‌تواند باعث چالش این اقتصاد شود.»

این کارشناس اقتصادی می‌گوید: «تحریم‌های ۱۳ آبان اثر بسیار کمتری به نسبت تحریم‌های سال ۹۰ علیه ایران دارد و اصلا با آن قابل مقایسه نیست. زیرا که برخلاف تحریم‌های گذشته، بسیاری از کشور‌ها اعلام کرده‌اند که در تحریم‌های امسال شرکت نخواهند کرد. مثلا بسیاری از کشور‌های منطقه و کشور‌های شرق آسیا اعلام کرده‌اند که نفت ایران را خواهند خرید، بنابراین ما نسبت به تحریم‌های گذشته مسیر هموارتر و خوبی برای مبادلات مربوط به نفت داریم. همچنین کشور‌های اروپایی در ظاهر می‌گویند به دنبال سازو کار برای دور زدن تحریم‌ها هستند هرچند که با ما همکاری جدی ندارند.»

باید فضای روانی تحریم‌ها مدیریت شود

عبدالملکی در پاسخ به این سوال که چقدر تحریم‌ها در اقتصاد کشور اثرگذار خواهد بود؟ می‌گوید: «سیاست‌های دولتی و رویکردی که دولت برای مدیریت فضای روانی تحریم‌ها درنظر می‌گیرد، اثر تحریم‌ها در ایران را مشخص می‌کند. در واقع باید گفت که خود تحریم‌ها در اکشور اثر جدی ندارد، اما جنگ روانی تحریم‌ها که دشمن علیه کشور به‌راه انداخته اثرگذار است و باید آن را به حداقل رساند.»

او به اظهارنظر‌های مسئولین دولتی و برنامه‌ریزی‌ها برای مدیریت اقتصاد کشور در شرایط تحریم‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: «مسئولین کشور در همان هفته‌های اول خروج آمریکا از برجام می‌گفتند که تحریم‌ها ما را دچار مشکل خواهد کرد. همین مسئله باعث شد تا شاهد افزایش قیمت‌ها در خرداد و تیرماه باشیم. خوشبختانه در ماه‌های بعد یعنی مرداد و شهریور نظرات مسئولین تغییر کرد و همین مسئله مانع از رشد قیمت‌ها شد؛ بنابراین نیاز است تا مسئولین در شرایط فعلی واقعیت تحریم را به مردم بگویند و بازار را دچار تنش و اضطراب نکنند. البته اظهارنظر مسئولین باید همراه با ارائه برنامه عملیاتی باشد و نه صرفا حرف زدن. زیرا که مردم تناقضات را درک می‌کنند و خروجی آن بی‌اعتمادی به مسئولین می‌شود.»

آمریکایی‌ها به دست خودشان شاخ غول تحریم‌ها را می‌شکنند

حجت الله عبدالملکی درباره وظیفه مسئولان برای تحریم‌های ۱۳ آبان می‌گوید: «دولتی‌ها به جای متمرکز شدن بر همراهی و همکاری اروپایی‌ها بهتر است تا برنامه عملیاتی ارائه دهند. مثلا اگر غربی‌ها مسئله توقف فروش نفت ایران را مطرح می‌کنند، مسئولین برای مردم به صورت شفاف توضیح دهند که چندین روش دیگر برای فروش نفت وجود دارد که به هیچ وجه قابل تحریم کردن نیست. یا مثلا برنامه‌هایی که برای جا به جایی وجوه نفتی دارند را بیان کنند تا اعتماد مردم جلب شود. در این صورت نه تنها اتفاقی برای اقتصاد کشور نمی‌افتد بلکه آمریکایی‌ها به دست خودشان شاخ غول تحریم‌ها را می‌شکنند. زیرا با عبور از این تحریم‌ها که قابل مدیریت است دیگر آمریکا هیچ حربه‌ای برای حمله به ایران نخواهد داشت.»

عبدالملکی با اشاره به این مسئله که اگر دیپلماسی اقتصادی با کشور‌هایی که ذاتا با ما دشمن نیستند، تقویت شود حتما می‌شود بخش زیادی از فشار‌های تحریم را حذف کرد، می‌گوید: «چین در سال ۹۱ خرید نفت از ایران را به شدت کاهش داد، اما با دیپلماسی قوی که وزارت نفت وقت انجام داد، مجددا فروش نفت ایران به چین افزایش پیدا کرد و به ۶۰۰ هزار بشکه در روز رسید؛ بنابراین دولت به جای اینکه تمام دیپلماسی خود را برای ارتباط با اروپا بگذارد باید دیپلماسی خود را در چارچوب اقتصاد مقاومتی تنظیم کند. یعنی گسترش همکاری و تعامل با کشور‌های دوست و کشور‌هایی که معاند نیستند. به طور حتم این کشور‌ها به شدت تحت تاثیر دیپلماسی هستند یعنی مقامات رسمی کشور درخواست و پیگیری کنند از آن‌ها قطعا جواب خواهد داد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار