کد خبر: 933355
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۴
ابزار‌های چاپی سه‌بعدی ارزان و به‌راحتی قابل تنظیم، مکمل فناوری کمکی مانند اعضای مصنوعی یا بطری‌های داروی «هوشمند» که می‌توانند مصرف روزانه‌ی دارو را به بیماران یادآوری کنند هستند.
مترجم: علی طالبی
ابزار‌های چاپی سه‌بعدی ارزان و به‌راحتی قابل تنظیم، مکمل فناوری کمکی مانند اعضای مصنوعی یا بطری‌های داروی «هوشمند» که می‌توانند مصرف روزانه‌ی دارو را به بیماران یادآوری کنند هستند.
اما این قطعات پلاستیکی الکترونیکی نیستند، به این معنی که نمی‌توانند رصد کنند چگونه مورد استفاده‌ی بیماران قرار گرفته‌اند.

امروزه مهندسان ابزار چاپی سه‌بعدی ساخته‌اند که می‌تواند نحوه‌ی استفاده‌شدن خود را ردیابی و ذخیره کند؛ بدون استفاده از باطری یا ابزار الکترونیکی. درعوض این سیستم از روشی موسوم به «پراکنش برگشتی» استفاده می‌کند که از طریق آن، قطعه می‌تواند اطلاعات را با سیگنال‌های برگشتی که توسط آنتن مخابره شده‌اند به اشتراک بگذارد.

جنیفر منکف، استاد دانشکده‌ی پل جی. الن می‌گوید «ما علاقه‌مندیم با چاپ سه‌بعدی فناوری کمکی در دسترس بسازیم، اما راهی ساده برای شناخت چگونگی استفاده‌ی آن توسط مردم نداریم. آیا می‌توانیم روشی بی‌سیم پیدا کنیم که بتواند روی پرینتر‌های موجود در بازار چاپ شود و به این ابزار اجازه دهد خودش اطلاعات را جمع‌آوری کند؟ این چیزی است که ما در این مقاله نشان دادیم امکانپذیر است.»

این گروه قبلاً اشیای چاپی سه‌بعدی که بدون ابزار الکترونیکی به اینترنت بی‌سیم وصل می‌شوند ساخته است. این قطعات کاملاً پلاستیکی می‌توانند وقتی مواد شوینده تمام می‌شود متوجه شوند و سپس به صورت آنلاین آن را دوباره سفارش دهند.

این پژوهشگران ابتدا مشکل پایش را مهار کردند. سیستم‌هایشان در مطالعات قبلی حرکت را در یک جهت ردیابی می‌کرد که به خوبی برای سطح مواد شوینده‌ی خشک‌شویی یا اندازه‌گیری سرعت باد یا آب کار می‌کرد؛ اما آن‌ها اکنون نیاز به ساخت اشیایی داشتند که بتوانند حرکتی دوطرفه مثل باز و بسته شدن در بطری قرص را پایش کنند.

ویکرام اییر دیگر محقق این گروه، می‌گوید «ما آخرین بار چرخ‌دنده‌ای داشتیم که در مسیری یک‌طرفه می‌چرخید. وقتی مایع از طریق چرخ‌دنده جریان می‌یافت کلیدی را به سمت پایین می‌فشرد تا به آنتن تماس برقرار شود. امروز ما دو آنتن، یکی بالا و یکی پایین داریم که می‌توانند با کلیدی به متصل به یک چرخ‌دنده در تماس باشند. پس بازشدن در بطری قرص می‌تواند چرخ‌دنده را در جهتی حرکت دهد که کلید را برای برقراری تماس با یکی از دو آنتن فشار می‌دهد و سپس بسته‌شدن در بطری می‌تواند چرخ‌دنده را در جهت عکس حرکت دهد و کلید را به سمت آنتن دیگر فشار دهد.»

این پژوهشگران همچنین می‌خواستند شی چاپی سه‌بعدی بسازند که بتواند اطلاعات مصرفی خود را در حالی که به اینترنت متصل نیست ذخیره کند. به این منظور آن‌ها قلم انسولینی را انتخاب کردند که بتواند مصرف خود را پایش کند و وقتی که دارد تمام می‌شود سیگنال مخابره کند.
این ابزار‌های تنها نمونه‌های اولیه‌ای هستند که نشان دهند مواد چاپی سه‌بعدی می‌توانند مسیر دوطرفه را تشخیص دهند و داده‌ها را ذخیره کنند.

منکوف می‌گوید چالش بعدی پذیرش این ایده‌ها و فشرده‌کردن آن‌ها خواهد بود به گونه‌ای که بتوان آن‌ها را در بطری‌های قرص، اندام مصنوعی و قلم‌های واقعی جاسازی کرد.
او می‌گوید «این سیستم تصویری واقعی از آن‌چه دارد اتفاق می‌افتد به ما می‌دهد. مثلاً حالا راهی برای ردیابی این‌که آیا مردم دارند از دستان e-NABLE استفاده می‌کنند و اگر استفاده می‌کنند چطور استفاده می‌کنند نداریم. در نهایت آن‌چه که من میل دارم با این داده‌ها انجام دهم این است که پیش‌بینی کنم آیا مردم علاقه‌مند به استفاده از ابزاری خواهند بود که مبتنی براین است که آن‌ها چطور دارند از آن استفاده می‌کنند، یا نه.»
منبع:ساینس دیلی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر