کد خبر: 933362
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۰
تقریباً تمام مشترکان تلفن همراه از تعیین تعرفه اپراتور‌های موبایل و نحوه محاسبه‌شان سر در‌نمی‌آورند. نحوه نامناسب خدمات‌دهی اپراتور‌ها در همین روز‌های اخیر هم دردسر‌های زیادی برای زائران اربعین ایجاد کرد.
عليرضا سزاوار
تقریباً تمام مشترکان تلفن همراه از تعیین تعرفه اپراتور‌های موبایل و نحوه محاسبه‌شان سر در‌نمی‌آورند. نحوه نامناسب خدمات‌دهی اپراتور‌ها در همین روز‌های اخیر هم دردسر‌های زیادی برای زائران اربعین ایجاد کرد. آگاهی از هر نوع محاسبه تعرفه مکالمه برای مشترکان ضروری است و آن‌ها براساس آن قادر به برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری هستند، به‌خصوص زمانی که عازم سفر باشند. اطلاع رسانی از تغییر تعرفه‌ها کمترین کاری است که باید توسط اپراتور‌ها صورت گیرد و عدم اطلاع‌رسانی این موضوع، اجحاف در حق مشترکان است. هزینه‌های نجومی برخی تعرفه­‌گذاری­‌ها حالا دیگر فصل مشترک اعتراضات تمام مشترکان همراه است.
به تازگی اپراتور‌های همراه اول و ایرانسل طبق ادعای خودشان به یکسان‌سازی تعرفه‌های خود اقدام کرده‌اند. اما این به ظاهر یکسان‌سازی برای تماس‌های درون و برون‌شبکه به افزایش قیمت تعرفه‌های تلفن همراه منجر شده است.

یکسان‌سازی به نفع اپراتور‌ها
به گفته همراه اول، این روش جدید قیمت‌گذاری موجب سهولت و شفافیت بیشتر در محاسبه هزینه مکالمات مشترکان خواهد شد و از مزایای دیگر این طرح نیز کاهش تعرفه تماس‌های برون‌شبکه برای مشترکان دائمی و اعتباری همراه اول است. با این حال مشخص شده که هر یک از سیمکارت‌های دائمی و اعتباری با افزایش قیمت از ۲ تا ۲۲ تومان برای مکالمات درون‌شبکه روبه‌رو هستند. در واقع افزایش قیمت رومینگ اپراتور‌ها موجب شد در مراسم اربعین، هزینه تلفن همراه زائران افزایش چشمگیری داشته باشد. جالب‌تر اینکه در وضعیتی که در خارج از کشور امکان پرداخت هزینه را هم نداشتند، تهدید به یک‌طرفه شدن خط تلفن از سوی اپراتور‌ها می‌شدند.

چه خبر از تخفیف ۷۵ درصدی؟!
این در حالی است که به گفته مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت «پیشرفت ۹۸ درصدی اجرای پروژه فیبر نوری ایلام به مرز مهران و تکمیل آن، افزایش دو برابری لینک‌های ارتباطی، تقویت مسیر‌های مرزی در داخل کشور، افزایش ظرفیت سیگنالینگ بین‌المللی، بهینه‌سازی مسیر‌های ارتباطی و کنترل ۲۴ ساعته بر کیفیت شبکه» از جمله اقدامات و خدمات‌دهی به کاربران بود. صادق عباسی دیگر تسهیلات در نظر گرفته شده این شرکت را «ارائه سرویس MPLS برای اپراتور‌های تلفن همراه با ۷۵ درصد تخفیف برای تسهیل در رومینگ و نیز اعمال تعرفه‌های سابق به مقصد عراق با وجود افزایش نرخ ارز» دانسته بود که بیشتر از اینکه شامل حال زائران باشد به کام اپراتور‌ها شد.

گمشده در هیاهوی تورم
در مجموع، اپراتور‌های اصلی تلفن همراه تغییراتی را در تعرفه مکالمه و بسته‌های اینترنت اعمال کرده‌اند که هرچند کاهش قیمت هم در آن دیده می‌شود، اما افزایش قیمت کلی و به تبع آن افزایش درآمد اپراتور‌ها در آن مشخص است. همزمانی این افزایش قیمت با رشد قیمت دیگر محصولات و خدمات در کشور چندان سروصدایی به پا نکرد. صحبت از آزادسازی تعرفه‌ها آن هم هنگام افزایش تعرفه‌ها، نشانگر تمایل رگولاتور به حمایت از منافع اپراتورهاست. رگولاتوری در مورد این تعرفه‌های جدید مخالفتی نکرده، اما معاون رگولاتوری در مصاحبه‌ای گفته است این تغییرات سقف تعیین شده قیمت برای اپراتورهاست و قیمت‌ها از این بیشتر نمی‌تواند باشد، اما تنها دو روز بعد از این اظهارنظر، یک مقام دیگر رگولاتوری از تدوین پیش‌نویس آزادسازی تعرفه خدمات بازار‌های همراه و ثابت خبر داد. نگاهی به نحوه سیاستگذاری در عرصه بازار موبایل نشانگر آن است که عمدتاً سنگینی حمایت مقررات‌گذار به سمت و سوی حمایت از منافع بازیگران بازار بوده تا مشترکان.

در حسرت آزادسازی فعالیت اپراتوری
رگولاتوری مدت‌هاست آماری از میزان شکایت مشترکان از اپراتور‌ها را اعلام نکرده و به‌رغم درخواست رسمی هم آماری از میزان شکایات اپراتور‌ها از شرکت‌های فعال در این عرصه منتشر نشده است. آزادسازی تعرفه‌ها، حرکتی مؤثر در زمینه حرکت به سمت بازار آزاد و بدون دخالت دولت است، اما پیش از این آزادسازی باید زمینه آزادسازی فعالیت اپراتوری نیز فراهم شود. شرایط بازار تلفن همراه و اینترنت ایران این‌گونه است که تعداد محدودی اپراتور بازار را در اختیار دارند. در این شرایط که با کمک رگولاتور ایجاد شده، حذف تعرفه‌ها به سود مشترکان نیست، چراکه اپراتور‌های اندک موجود با افزایش تعرفه‌ها به‌طور کامل منتفع خواهند بود و هیچ بازیگر دیگری نیز برای تعادل بخشیدن به این فضا وجود ندارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار