کد خبر: 933535
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۳
سید رحیم نعمتی
انتخابات میان‌دوره‌ای امریکا روز سه شنبه ۶ نوامبر برگزار می‌شود و تمام ۴۳۶ کرسی مجلس نمایندگان و ۳۵ کرسی از ۱۰۰ کرسی مجلس سنای این کشور به رأی گذاشته می‌شوند، جدای از اینکه دست‌کم ۳۹ فرماندار ایالتی و منطقه‌ای هم در این روز انتخاب خواهند شد. یک وجه از اهمیت این انتخابات تعیین وضعیت دو حزب عمده جمهوریخواه و دموکرات در دو مجلس نمایندگان و سنا است، به نحوی که امکان دارد جمهوریخواهان با این انتخابات اکثریت فعلی خود را در مجلس نمایندگان از دست بدهند و کار این مجلس به دست رقبای دموکرات بیفتد. از طرف دیگر، آن‌ها باید برای حفظ اکثریت ضعیف خود در مجلس مجلس سنا هم بجنگند، هرچند که کار برای دموکرات‌ها سخت‌تر است، چون از ۳۵ کرسی، ۲۳ کرسی متعلق به دموکرات‌ها در این انتخابات به رأی گذاشته می‌شوند و جمهوریخواهان باید تنها برای حفظ هشت کرسی خود تلاش کنند، جدای از اینکه دو کرسی متعلق به مستقل‌ها و دو کرسی خالی هم به رأی گذاشته می‌شوند که این چهار کرسی در مجموع نقش تعیین کننده‌ای در رقابت دو حزب برای به دست آوردن اکثریت مجلس سنا داشته باشد.
به این ترتیب، انتخابات روز سه شنبه می‌تواند موازنه قدرت دو حزب را در کنگره تغییر بدهد، به نحوی که دموکرات‌ها بعد از سال‌ها اکثریت را در دو مجلس نمایندگان به دست بیاورند. تجربه به طور عمده نشان داده که رئیس‌جمهور امریکا در نخستین انتخابات میان‌دوره‌ای بعد از راه یافتن به کاخ سفید، اکثریت حزبش را در کنگره از دست داده، چنان که باراک اوباما هم در انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۱۲ اکثریت حزب دموکرات را در کنگره از دست داد و در سال‌های بعد دچار گرفتاری‌های قابل‌توجهی با رقبای جمهوریخواه خود شد تا آنجا که کار دولتش در سال بعد به تعطیلی کشیده شد، چون نمایندگان جمهوریخواه در کنگره حاضر به تأیید لایحه بودجه نبودند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، با در نظر گرفتن این تجربه است که طی یکی دو هفته اخیر تمام برنامه خود را حول و حوش این انتخابات تنظیم کرده و حتی مثل دو سال قبل و در جریان مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری، سفر‌های ایالتی و انجام سخنرانی به سبک و سیاق خودش را در دستور کار قرار داده است. دموکرات‌ها هم در جبهه مقابل بیکار ننشسته‌اند و حتی باراک اوباما را به صحنه آورده‌اند تا بر خلاف سنت گذشته، این رئیس‌جمهور قبلی امریکا اوقات خود را در بازنشستگی سیاسی سپری نکند و از قدرت فن بیان خود برای ترغیب شهروندان امریکایی استفاده کند. در واقع، آمدن شخص ترامپ و اوباما به صحنه انتخاباتی صرف رقابت بین جمهوریخواهان و دموکرات‌ها نیست بلکه از نظر تحلیلگران، این انتخابات حکم همه‌پرسی عمومی از قریب به دو سال ریاست جمهوری ترامپ را دارد و به این جهت است که جمهوریخواهان و دموکرات‌ها از تمام توان سیاسی خود استفاده می‌کنند؛ یکی به نفع ترامپ و دیگری علیه او.
وضعیت در این رقابت دست‌کم روی کاغذ و طبق نظرسنجی‌ها به نفع دموکرات‌ها و جبهه مقابل ترامپ است. نظرسنجی منتشر شده از سوی شبکه تلویزیونی‌ای‌بی‌سی و روزنامه واشنگتن‌پست در روز یک شنبه نشان می‌دهد که ۵۲ درصد نماینده دموکرات را بر جمهوریخواه ترجیح می‌دهند تنها ۴۴ درصد طرفدار نماینده جمهوریخواه بوده‌اند. نظرسنجی مشترک شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی و روزنامه وال‌استریت‌ژورنال هم نتیجه‌ای مشابه را نشان داده، به نحوی که ۵۰ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفته‌اند که مایل هستند کنگره تحت کنترل دموکرات‌ها باشد، اما ۴۳ درصد طرفدار کنگره‌ای تحت کنترل جمهوریخواهان بوده‌اند. با وجود این نمای کلی از دست بالای دموکرات ها، اما باید توجه داشت که وضعیت در زمینه‌های خاص چنین نیست و گاه در برخی از زمینه‌ها وضعیت فرق می‌کند، چنان که حمایت از جمهوریخواهان در میان مردان سفیدپوست بدون تحصیلات دانشگاهی از ۲۷ درصد در ماه اکتبر به ۳۹ درصد افزایش یافته است و در مقابل، حمایت از دموکرات‌ها در میان زنان ۲۰ درصد بیشتر از جمهوریخواهان بوده است. به طور کلی، نظرسنجی‌ها وضعیت مطلوبی را برای ترامپ ترسیم نمی‌کنند، به نحوی که او تنها رضایت ۴۰ درصد از پرسش‌شدگان را به دست آورده و در مقابل، ۵۳ درصد کارنامه او را رد کرده‌اند. شاید به همین جهت است که ترامپ در روز‌های اخیر شدت تبلیغات خود را افزایش داده و برای مثال، کاروان مهاجران امریکای مرکزی به سمت مرز جنوبی امریکا با مکزیک را «مهاجم» توصیف کرده و گفته که گلوله واکنش مناسبی به آن‌ها است و نه تنها نیروی نظامی خود را به سمت مرز فرستاده بلکه به آن‌ها دستور شلیک به سمت مهاجران هم داده است. او با این برنامه به شدت تبلیغاتی سعی می‌کند جو دوقطبی را در انتخابات تشدید کند و به این وسیله، حامیان خود را به پای صندوق‌های رأی بکشاند. به عبارت دیگر، او به حامیان خود این پیام را می‌دهد که فقط من می‌توانم مقابل مهاجران بایستم و با رأی خود از من حمایت کنید. شاید او بتواند با این جو به شدت دوقطبی حامیان خود را ترغیب کند، اما باید توجه داشت که این نحو نفرت‌پراکنی‌های او مخالفان و به خصوص اقلیت‌های نژادی را تحریک می‌کند و گفته می‌شود که همین امر باعث شده لاتین‌تبار‌ها این بار بیشتر قصد مشارکت در انتخابات دارند و حتی احتمال دارد که تد کروز در ایالتی مثل تگزاس شکست بخورد و این ایالت به‌طور سنتی جمهوریخواه این بار دموکراتی به نام رابرت فرانسیس اورورک موسوم به بِتو را راهی مجلس سنا بکند. به این جهت است که انتخابات روز سه شنبه مبدل به داغ‌ترین انتخابات میان‌دوره‌ای امریکا شده و نتیجه این انتخابات می‌تواند دو سال سخت را برای ترامپ رقم بزند یا کار را در این مدت آسان کند و علاوه بر این، هر دو صورت به طور مسلم تأثیر متفاوتی در انتخابات ریاست جمهوری امریکا در ۲۰۲۰ خواهند داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار