کد خبر: 933586
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰
مدیرکل ستاد بحران استانداری اصفهان:
طرح بهینه سازی مصرف انرژی موتورخانه ها با هدف صرفه جوییقابل توجهی گاز طبیعی در حدود 5 هزار موتورخانه استان اصفهان اجرایی می شود.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان،مدیرکل ستاد بحران استانداری اصفهان، در نشستی که با حضور مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان، رئیس سازمان نظام مهندسی،  مدیرکل اداره استاندارد استان اصفهان  و نمایندگانی از شرکت ها و سازمان های استان به میزبانی شرکت گاز برگزار شد گفت: در طرح بهینه سازی موتورخانه ها با اجرای راهکارهای بهینه سازی شامل، معاینه فنی موتورخانه ها و تنظیم مشعل آن، نصب سیستم کنترل هوشمند موتورخانه، عایق کاری حرارتی منبع انبساط باز و نصب دستگاه رسوب گیر و راهکارهای دیگر، می توان مصرف سوخت را حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش داد.
منصور شیشه فروش افزود: در طرح بهینه سازی موتورخانه ها در نظر است نسبت به اجرای راهکارهای فوق در ۵ هزار موتورخانه ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری اقدام شود.
وی، یکی از مهم ترین گلوگاه های هدررفت انرژی را موتورخانه های گرمایشی ساختمانها دانست و گفت: کلانشهرها و شهرستان های سردسیر در اولویت اجرای طرح هوشمند سازی موتورخانه ها قرار دارند.
یادآور شد: بطورکلی متوسط مصرف انرژی در بخش ساختمان در کشورمان بیش از ۲,۶ برابر متوسط مصرف جهانی است و این نسبت در ساختمان های اداری و دولتی، به ۴ تا ۵ برابر متوسط مصرف جهان می رسد. 
وی، گفت: سیستم کنونی موتورخانه ها، حدود ۵۰ درصد تلفات انرژی دارد که اجرای برخی راهکارها در موتورخانه ها، حداقل ۳۰ درصد صرفه جویی به همراه خواهد داشت؛ باقی تلفات انرژی نیز مربوط به راندمان بسیار پایین احتراق و انتقال حرارت در مشعل و بویلر است که با جایگزینی فناوری های جدید مانند بویلر چگالشی، این میزان اتلاف نیز کاهش می یابد.
در کشور ما سهم مصرف انرژی دربخش خانگی و تجاری حدود ۴۰ درصد از کل مصرف انرژی است واین روند در سال های گذشته همچنان رو به افزایش بوده است. بررسی ها نشان می دهد که بیشترین سهم از مصرف نهایی انرژی در بخش خانگی و تجاری مربوط به فرآورده های نفتی و گاز طبیعی است،به طوری که حدود ۳۰ درصد از گاز طبیعی کشور در بخش ساختمان به مصرف می رسد.از این رو بهینه سازی مصرف سوخت در این بخش بسیار ضروری و منطقی است.
در این نشست مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان، با تاکید بر مفاد مصوبه مربوطه تمامی ادارات و سازمان ها موظف  به  اجرای طرح بهینه سازی مصرف سوخت موتورخانه ها می باشند گفت: اجرای طرح هوشمند سازی چه درصرفه جویی  و چه در کاهش تولید محصولات احتراق بسیار موثر است.
سید مصطفی علوی با اظهار خرسندی از بحث اجباری شدن استاندارد موتورخانه ها و برچسب گذاری انرژی  جهت کاهش میزان آلودگی، افزود: یکی از راهکارهای  برای دستیابی به کاهش انتشار گاز های گلخانه ای  بهینه سازی مصرف انرژی است.
وی، با اشاره به اینکه  در شرکت گاز استان اصفهان در راستای فرهنگ سازی مصرف بهینه گاز طبیعی طی سال های اخیر اقدامات موثری صورت گرفته، بیان داشت: برقراری تفاهم نامه های همکاری با اداره کل آموزش و پرورش، شهرداری ، مراکز بهداشت، بسیج دانش آموزی ، ستاد اقامه نماز جمعه ، خانه های عالم و... و استفاده از ظرفیت های این مراکز جهت فرهنگ سازی از جمله این اقدامات بود که نتایج مثبت آن بخوبی در سطح استان مشهود گردید. 
مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان با اشاره به اینکه در سال گذشته آمار فوت ناشی از حوادث گاز نسبت به سال ۹۵ با کاهش ۳۰ درصدی مواجه شده است گفت: سال گذشته در راستای فرهنگ سازی مصرف بهینه و ایمن گاز طبیعی اقدامات ویژه ای انجام شد.
بازرسی ادواری مهمتر از استانداردهای الزامی است
در ادامه جلسه، رئیس سازمان استاندارد استان اصفهان گفت: اگرچه سازمان ملی استاندارد مسئول اصلی  طرح هوشمند سازی و استاندارد سازی موتورخانه ها نیست و نقش سازمان همکار را دارد اما اقداماتی در همکاری با سازمان نظام مهندسی و سایر سازمان ها و نهادهای مرتبط در این خصوص داشته ایم.
غلامحسین شفیعی، اظهار کرد: سازمان ملی استاندارد برحسب وظیفه ای که احساس می کرد اقدام به تدوین استانداردهای مرتبط تحت عنوان ﻣﻮﺗﻮرﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎ، ﻣﻌﺎﻳﻨﻪ ﻓﻨﻲ دوره ای ﺑﺎ ﻫﺪف ﺑﻬﻴﻨﻪ ﺳﺎزی ﻣﺼﺮف اﻧﺮژی و ﻛﺎﻫﺶ اﻧﺘﺸﺎر آﻻﻳﻨﺪه ﻫﺎی ﻫﻮا - دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻞ ﺑﺎزرﺳﻲ و آزﻣﻮن دوره ای کرد.  وی، ضمن تاکید بر این موضوع که اجباری کردن استانداردها به تنهایی جوابگو نخواهد بود، تصریح کرد: باید تمهیدات و ساز و کارهایی خاص برای اجرایی شدن استانداردها وجود داشته باشد به ویژه اینکه اجرای استانداردها در ساختمان های مسکونی و خصوصی همواره با موانع و چالش هایی روبه رو است. 
وی، بازرسی ادواری را مهمتر از استانداردهای الزامی دانست و گفت: معمولا مردم و مالکان خصوصی اجازه بازرسی ادواری و نظارت بر فعالیت موتورخانه ها را نمی دهند.
همچنین رئیس سازمان نظام مهندسی و ساختمان استان اصفهان گفت: طرح هوشمند سازی موتورخانه ها و بهینه سازی مصرف سوخت زمانی بطور کامل اجرایی می شود که بخشی نگری در انرژی از بین برود و همه سازمان های متولی انرژی به انرژی نگاه فرا ملی داشته باشند.
  


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها