کد خبر: 933666
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۶
افشاگری خبرنگار گاردین درباره مرگ روزنامه‌نگار منتقد عربستانی
چند روز بعد از گزارش افشاگرانه گاردین درباره حامی مالی شبکه تلویزیونی «ایران اینترنشنال» و ارتباط ولیعهد سعودی با این شبکه تلویزیونی ضدایرانی، خبرنگار گاردین اعلام کرد منبع اطلاعاتی‌اش، روزنامه‌نگار سعودی جمـال خاشـقجی بـوده اسـت!
سرویس فرهنگی جوان آنلاین: چند روز بعد از گزارش افشاگرانه گاردین درباره حامی مالی شبکه تلویزیونی «ایران اینترنشنال» و ارتباط ولیعهد سعودی با این شبکه تلویزیونی ضدایرانی، خبرنگار گاردین اعلام کرد منبع اطلاعاتی‌اش، روزنامه‌نگار سعودی جمـال خاشـقجی بـوده اسـت!
سعید کمالی دهقان، روزنامه نگار «گاردین» در توئیتی نوشت: «من می‌توانم تأیید کنم که جمال خاشقجی به این دلیل کشته شد که صبح روز ۲۶ سپتامبر از استانبول تلفنی با من صحبت کرد و این مسئله را افشا کرد که بودجه شبکه «ایران اینترنشنال» از جانب محمد بن سلمان و سعود القحطانی تأمین شده است.»
تلویزیون تازه تاسیس «ایران اینترنشنال» که رویکرد خبری دارد، از سال گذشته تا امروز چندبار در رأس خبر‌های رسانه‌ای داخلی قرار گرفته است. ابتدا زمانی که این شبکه اقدام به پخش مستقیم همایش گروهک تروریستی مجاهدین خلق کرد، بعد از آن مصاحبه با سخنگوی گروهک تروریستی الاحوازیه بعد از حادثه تروریستی در اهواز که منجر به شهادت جمعی از مردم بی‌گناه شد و در آخر زمانی که منابع مالی و پشت پرده حمایت دولت سعودی از «ایران اینترنشنال» در گزارش نشریه «گاردین» منتشر شد؛ گزارشی که نشان می‌دهد چرا «ایران اینترنشنال» تازه از راه رسیده تا این حد دوست دارد در خدمت منافع آل سعود و بر ضد جمهوری اسلامی فعالیت کند.
 
افشای ردپای بن سلمان
در گزارش «گاردین» درباره این شبکه تلویزیونی آمده است: ایران اینترنشنال در ماه می‌سال ۲۰۱۷ پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایران آغاز به کار کرد و در قیاس با شبکه‌های «بی‌بی‌سی فارسی» و «من و تو» دستمزد مناسبی پرداخت می‌کند. مدیریت شبکه برعهده شرکتی به نام گلوبال مدیا سیرکولیتینگ است که یک تبعه عربستان سعودی به نام عادل العبدالکریم مالک آن است. گاردین می‌نویسد: یک منبع آگاه که درگذشته با محمدبن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی همکاری داشته، عنوان کرد که بودجه ایران اینترنشنال از دستگاه سلطنتی سعودی تأمین می‌شود که در حدود ۲۵۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود.
«راب بینون» جانشین مدیر عامل ایران اینترنشنال در گفت و گو با گاردین از ارائه پاسخ درباره منبع درآمد ایران اینترنشنال طفره رفته و می‌گوید: هزینه‌های جاری این شبکه از سوی شرکت دی‌ام‌ای مدیا که یک شرکت خبری انگلیسی است تأمین می‌شود.

چه کسی اطلاعات ایران اینترنشنال را به گاردین داد؟
سعید کمالی دهقان، خبرنگار ایرانی گاردین که گزارش جنجالی این نشریه درباره تلویزیون «ایران اینترنشنال» را منتشر کرده بود، روز گذشته در توئیتی نوشت: «من می‌توانم تأیید کنم که جمال خاشقجی به این دلیل کشته شد که صبح روز ۲۶ سپتامبر از استانبول تلفنی با من صحبت کرد و این مسئله را افشا کرد که بودجه شبکه «ایران اینترنشنال» از جانب محمد بن سلمان و سعود القحطانی تأمین شده است.»
۲۶ سپتامبر، دقیقاً شش روز پیش از ناپدید شدن جمال خاشقجی است. وی که برای ثبت ازدواجش به کنسولگری عربستان سعودی می‌رود، دیگر از آنجا خارج نمی‌شود و بلافاصله رسانه‌ها احتمال کشته شدن وی توسط مأموران آل سعود را مطرح کردند؛ موضوعی که دولت عربستان ابتدا آن را به شدت رد کرد، اما بعد مجبور به پذیرش آن شد و کشته شدن این روزنامه نگار را به مأموران خودسر ارتباط داد. این ادعای سعودی‌ها با واکنش منفی از سوی دولت ترکیه و حتی متحدان غربی عربستان روبه‌رو شده است، به خصوص اینکه گفته می‌شود اسنادی درباره ارتباط محمد بن سلمان ولیعهد سعودی با پرونده قتل جمال خاشقجی وجود دارد.
 
واکنش‌ها به افشاگری سعید کمالی‌دهقان
سفارت ایران در لندن بعد از مصاحبه ایران اینترنشنال با سخنگوی گروهک «الاحوازیه» اعلام کرد از این شبکه تلویزیونی به «آفکام» (سازمان تنظیم کننده مقررات رسانه‌ای بریتانیا) شکایت می‌کند. حمید بعیدی نژاد سفیر ایران که موضوع طرح شکایت علیه ایران اینترنشنال را مطرح کرده بود، بعد از انتشار گزارش گاردین در توئیتی نوشت: «با افشای وابستگی شبکه‌های فارسی زبان مستقر در انگلیس به ویژه ایران اینترنشنال، برخی از کارکنان در تماس با سفارت لندن، از تهدیدات حقوقی توسط این شبکه‌ها در صورت قطع همکاری‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند. سفارت برای کمک به این افراد، وکیل مجربی را برای ارائه مشاوره حقوقی در نظر گرفته است.»
در این بین سعید کمالی دهقان بعد از انتشار آن توئیت چند توئیت دیگر منتشر کرد که محتوای همگی آن‌ها نگرانی کمالی دهقان درباره امنیت خودش است. این مسئله باعث شد تا موج حمایتی از خبرنگار ایرانی گاردین در توئیتر به راه بیفتد. این موج بعد از آنکه خبرنگار گاردین همه توئیت‌های اخیرش را پاک کرد، ابعاد تازه تری نیز پیدا کرده است.
از چهره‌هایی که خواستار حمایت از سعید کمالی‌دهقان شده‌اند، می‌توان به مسعود بهنود، روزنامه نگار لندن‌نشین اشاره کرده که در توئیتی نوشته است: «درباره ماجرا قضاوتی ندارم، اما نگران وضعیت سعید کمالی‌دهقان هستم» البته جمعی از دوستان و همکاران قدیمی او در بی‌بی‌سی از جمله صادق صبا حالا از کارکنان تلویزیون ایران اینترنشنال هستند.
علی علیزاده، کارشناس سیاسی روز گذشته چندین توئیت درباره افشاگری کمالی‌دهقان و وضعیت خبرنگار گاردین منتشر کرد. علیزاده خطاب به بعیدی نژاد نوشت: «آقای بعیدی نژاد، کمالی‌دهقان سه صبح افشا کرده گفت‌وگویش با خاشقجی درباره ایران اینترنشنال علت قتلش بوده. کمالی از آن لحظه در دسترس نیست و توئیت‌هایی نگران کننده نوشته. نگران جانش هستیم. از سفیر ایران می‌خواهم از جان این خبرنگار شجاع ایرانی مقابل تبهکاران خبرنگارکش سعودی حفاظت کند.» وی بعد از آن این توئیت را که چند روز پیش منتشر کرده بود بازنشر داد:
«۱- خاشقجی دوم اکتبر ۱۳:۱۵ به وقت استانبول وارد کنسول شده ۲- گاردین ۱۱۳دقیقه بعد رابطه ایران اینترنشنال و سعودی را رسوا می‌کند ۳- قحطانی (بنیانگذار ایران اینترنشنال) آمر به قتل خاشقجی است ۴- گاردین به رغم فشار‌ها منبع اعلام نمی‌کند، دوباره می‌پرسم: منبع گاردین خاشقجی بوده؟»
علیزاده همچنین از سکوت کارکنان بی‌بی‌سی فارسی در قبال افشای رابطه ایران اینترنشنال، آل سعود و مرگ خاشقجی انتقاد می‌کند و آن را با کوچ دسته جمعی کارکنان بی‌بی‌سی به ایران اینترنشنال مرتبط می‌داند.
در پی درخواست‌ها برای حمایت از خبرنگار گاردین، بعیدی نژاد در توئیتی نوشت: «آقای کمالی‌دهقان خبرنگار گاردین در اقدامی شجاعانه تأیید کرد که قاشقجی قبل از مرگ خود، اطلاعات مربوط به تاسیس شبکه فارسی «ایران اینترنشنال» توسط مقامات عالی سعودی را نزد وی افشا کرده است. مقامات ذی‌ربط از مخاطرات احتمالی برای آقای کمالی‌دهقان آگاه هستند و سفارت نیز با آن‌ها در تماس است.»
 
ایران اینترنشنال در خدمت تحریم ایران
ایران اینترنشنال که به خاطر ولخرجی در پرداخت حقوق به کارکنانش، توانسته جمعی از روزنامه‌نگاران فعال در رسانه‌هایی مانند بی‌بی‌سی را جذب کند، اکنون با بحران هویت روبه‌رو شده است و به خاطر وابستگی مالی به خاندان آل سعود به نوعی شریک جرم در جنایت‌های سعودی‌ها در یمن و حمایت‌های ویژه عربستان از تروریسم در منطقه شده است. اکنون نیز که رابطه این شبکه با قتل جمال خاشقجی مطرح شده است، برخی از عوامل رسانه‌ای وابسته به ایران اینترنشنال، سعی دارند در فضای مجازی با طرح مسائل حاشیه‌ای، چون امکان هک شدن توئیتر کمالی‌دهقان، از فضای سنگینی که علیه ایران اینترنشنال به وجود آمده بکاهند، اما در ایران، الیاس حضرتی، نماینده مجلس و مدیر مسئول روزنامه «اعتماد» درباره ماهیت ایران‌اینترنشنال با بیان اینکه شبکه‌هایی نظیر ایران‌اینترنشنال مکمل جنگ روانی و تحریم‌های اقتصادی علیه کشور ماست، بیان داشت: «در حقیقت این شبکه‌ها قبل از اینکه تحریمی اتفاق بیفتد فضای روانی را آنقدر تنگ کرده‌اند که مردم فکر کنند کارد به استخوان رسیده و کار به آخر رسیده است.»
با وجود اینکه بیش از ۴۰ روز از حادثه تروریستی اهواز می‌گذرد، هنوز از نتیجه شکایت حقوقی ایران علیه شبکه ایران اینترنشنال خبری منتشر نشده است و اکنون با افشاگری خبرنگار گاردین درباره قتل خاشقجی و حساسیت جهانی نسبت به قتل این روزنامه‌نگار، می‌توان انتظار داشت دستگاه دیپلماسی با جدیت بیشتری شکایت علیه ایران‌اینترنشنال را دنبال کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار