کد خبر: 933722
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۷
پرسپولیس- کاشیما در فینال تاریخی لیگ قهرمانان آسیا
روز سرنوشت، بدون شک بهترین توصیف از دومین جدال پرسپولیس و کاشیماست. جدال نهایی نماینده ایران و ژاپن که عصر امروز ساعت ۱۸:۳۰ در ورزشگاه آزادی برای روشن شدن تکلیف قهرمان این فصل لیگ قهرمانان آسیا برگزار می‌شود.
دنيا حيدرى
روز سرنوشت، بدون شک بهترین توصیف از دومین جدال پرسپولیس و کاشیماست. جدال نهایی نماینده ایران و ژاپن که عصر امروز ساعت ۱۸:۳۰ در ورزشگاه آزادی برای روشن شدن تکلیف قهرمان این فصل لیگ قهرمانان آسیا برگزار می‌شود.

باور به معجزه را می‌توان به وضوح در چشم برانکو و تک‌تک شاگردانش دید. حماسه مردان پرسپولیس را تنها قهرمانی است که تکمیل می‌کند. حماسه‌ای که آن‌ها خط به خط آن را با دست خالی و کمترین داشته، اما با غیرت و تلاش نوشتند و حالا به جایی رسیدند که می‌توانند داستان را به خوبی و خوشی تمام کنند یا اینکه پایانی تلخ و فراموش نشدنی برای آن بنویسند!

مأموریت غیرممکن!

تنها ۹۰ دقیقه تا جام باقی است. ۹۰ دقیقه‌ای که با دو گل دریافتی در کاشیما ساکر به مأموریت غیرممکن می‌ماند. امروز برای پرسپولیس در آزادی بسته نگه داشتن دروازه خودی از هر چیز دیگری مهم‌تر است. شاگردان برانکو باید دو گل خورده در خانه حریف را جبران و بعد از آن نیز برای پیروزی مبارزه کنند. در این بین کافی است که یک‌بار دروازه بیرانوند باز شود تا نیاز پرسپولیس برای قهرمانی به چهار گل برسد! همین مسئله یعنی حمله بی‌محابا می‌تواند زهری مهلک برای سرخپوشان باشد، خصوصاً که کاشیما در بازی نخست نشان داد که به خوبی پرس می‌کند. این تیم با دو بازیکن مستقیم و چهار یار کمکی (هافبک‌ها) و پرس مستقیم، خط هافبک پرسپولیس به خصوص بشار را در نیمه دوم بازی رفت از کار انداخت تا راه به دروازه بیرانوند باز کند. آن‌ها خوب می‌دانند میل پرسپولیسی‌ها به بازی از کناره‌های زمین است، به همین خاطر است که با سوزوکی و دو وینگر دیگر فضا را در کناره‌ها برای مدافعان پرسپولیس تنگ می‌کنند تا نتوانند قدرت مانوری در پاسکاری داشته باشند. این نقطه قوت سامورایی‌ها، یک نقطه ضعف بزرگ پشت سر خود دارد. در این پرس خطرناک، کاشیما از فضای به وجود آمده از پشت پرس دوم غافل می‌شود که این فضا می‌تواند برای علیپور، منشا و حتی رسن فرصت مناسبی باشد تا خود را به دروازه حریف نزدیک کنند. البته به شرط آنکه مثل بازی نخست، موقعیت‌های فراهم شده یکی پس از دیگری از دست نرود تا حسرتی عمیق بر دل پرسپولیس و هوادارانش بگذارد!

برانکو، فاتح سامورایی‌ها

تیم‌های شرق آسیا برای پرسپولیس خوش‌یمن نیستند و سرخپوشان دل خوشی از رویارویی با آن‌ها ندارند، چراکه چندین مرتبه به واسطه تیم‌هایی از کره و ژاپن، از صعود به فینال و جام قهرمانی آسیا بازماندند، اما برعکس پرسپولیس، برانکو استاد غلبه بر تیم‌های شرق آسیاست و پیشتر بار‌ها و بار‌ها با تیم ملی ایران کره‌ای‌ها و ژاپنی‌ها را مغلوب یا متوقف کرده است. در واقع برانکو، تنها مربی فاتح ژاپنی‌ها در آزادی است. تیم‌های ژاپنی تاکنون پنج بار برابر تیم‌های ایرانی در تهران به میدان رفته‌اند که دو برد، دو تساوی و یک باخت حاصل مصاف آن‌ها با ایرانی‌ها بوده که اتفاقاً تنها باخت این تیم به ایران در آزادی به زمانی برمی‌گردد که برانکو روی نیمکت تیم ملی ایران نشسته بود. ۱۳ سال پیش تیم برانکو در مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶ در آزادی سامورایی‌ها را ۲ بر یک شکست داد و حالا پروفسور در پی تکرار موفقیت‌هایش برابر ژاپنی‌هاست.

سومین فینال ایرانی- ژاپنی

این سومین فینال تیم‌های باشگاهی ایران برابر ژاپنی‌هاست. پیشتر پرسپولیس سال ۹۳ - ۱۳۹۲ در فینال جام در جام باشگاه‌های آسیا برابر نیسان ژاپن به میدان رفت که البته نتوانست به جام قهرمانی دست یابد و مغلوب سامورایی‌ها شد. بعد از آن، استقلال سال ۹۹ - ۱۹۹۸ بود که با جوبیلوایواتا در فینال جام باشگاه‌های آسیا رودررو شد که آن بازی هم با شکست نماینده ایران همراه بود. حالا و در سومین فینال تیم‌های باشگاهی ایران و ژاپن، پرسپولیس در دیدار حساس فینال لیگ قهرمانان آسیا در آزادی میزبان کاشیمای ژاپن است، فینالی که می‌تواند این‌بار به سود نماینده ایران تمام شود.

امید سرخپوشان به بازگشتی دیگر

پرسپولیس می‌تواند، این چیزی است که این روز‌ها نه فقط بازیکنان و مربیان پرسپولیس که هواداران نیز آن را در دل تکرار می‌کنند. هوادارانی که با خرید همه ۷۸ هزار و ۱۱۶ بلیت بازی، رکورد عربستان را زدند تا پرشکوه‌ترین و پرتماشاگرترین فینال لیگ قهرمانان را رقم بزنند و پرسپولیس را در این مسیر سخت همراهی کنند. تیمی که در همین فصل از فینال لیگ قهرمانان بازگشت‌های زیادی داشته و حالا امیدوار است با بازگشتی رؤیایی، طلسم ۲۶ ساله تیم‌های باشگاهی ایران در لیگ قهرمانان را بکشند و جام را بالای سر ببرد، جامی که بدون شک حق برانکو و شاگردانش است.

سامورایی‌ها می‌گویند عادت به بازی در ورزشگاه‌های پرجمعیت را دارند. آن‌ها خط و نشان کشیده‌اند که می‌آیند و کار را در آزادی تمام می‌کنند. شاید منظورشان همان زدن تیر خلاص است، اما برانکو بعد از شکست در کاشیما ساکر بود که گفت: برخواهیم گشت؛ با حمایت هوادارانمان برای بالا بردن جام برخواهیم گشت. در خالی بودن دست برانکو و نیمکت پرسپولیس کوچک‌ترین شکی نیست، خصوصاً با محروم شدن سیامک نعمتی و مصدوم شدن عالیشاه که تعویض در این بازی را به بزرگ‌ترین دغدغه پروفسور تبدیل کرده، اما او جدا از مسائل فنی، خوب می‌داند که چطور از لحاظ روحی - روانی تیمش را آماده کند تا بازیکنانش از گذاشتن سر مقابل توپ ابایی نداشته باشند. البته که در کنار این ترفندها، مرد کروات نیمکت سرخپوشان نباید از استارت‌های سرعتی ژاپنی‌ها و علاقه سامورایی‌ها برای سرعت بخشیدن به بازی و از کار انداختن رقیب هم غافل شود، مسئله‌ای که در بازی نخست، تیم او را با چالشی جدی مواجه کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار