کد خبر: 933817
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۹
۹ هزار و ۶۱۷ واحد مسکونی مددجویان در زلزله سال ۹۶ کرمانشاه خسارت دید که از این تعداد تاکنون ۲ هزار و ۵۰۰ واحد به مددجویان تحویل شده است و مابقی نیز تا پایان امسال تحویل می‌شود
میترا شهبازی
فردا سالروز وقوع زمین لرزه ۳ /۷ ریشتری کرمانشاه است. روزی که خانه‌های بسیاری ویران شد و امدادگران از هر گوشه کشور به سمت سه شهرستان سرپل‌ذهاب، ثلاث باباجانی و قصرشیرین که بیشترین خسارات را متحمل شده بودند؛ شتافتند. حالا یکسال از آن حادثه می‌گذرد و از ۹ هزار و ۶۱۷ واحد مسکونی که طبق اعلام مسئولان کمیته امداد نیاز به بازسازی یا تخریب داشتند ۲ هزار واحد روز گذشته با حضور رئیس کمیته امداد کشور به بهره‌برداری رسید. لازم به ذکر است که پیش از این افتتاح، خرداد سال‌جاری نیز ۵۰۰ واحد توسط کمیته امداد بازسازی و به زلزله‌زدگان تحویل داده شده بود و قرار است تا پایان سال این تعداد به ۳ هزار واحد نیز افزایش یابد.

۲۱ آبان سال ۹۶ بود که خبر وقوع زلزله ۳ /۷ ریشتری کرمانشاه در صدر اخبار تمام رسانه‌ها قرار گرفت. خبری که موجی از کمک‌های مردمی را روانه این استان کرد. رسانه‌ها هم لحظه به لحظه جزئیات کمک‌رسانی و شدت خسارات وارده به استان را بر اساس بررسی‌های لحظه‌ای کارشناسان مخابره می‌کردند. در این حادثه بیشترین خسارات به سه شهرستان سرپل ذهاب، ثلاث باباجانی و قصرشیرین وارد شده بود و بر اساس اعلام نظر کارشناسان ۹ هزار و ۶۱۷ واحد مسکونی در این حادثه خسارت دیده بود که تنها ۴ هزار و ۲۴۲ واحد آن با تعمیر بازسازی می‌شدند و مابقی تخریبی بودند. به رغم اینکه شماری از افراد سرشناس ادعای کمک‌رسانی به مردم حادثه دیده را داشتند، اما این کمیته امداد بود که در سکوت رسانه‌ای همچون حوادث گذشته به فعالیت خود ادامه داد و منجر به این شد که خرداد سال‌جاری ۵۰۰ واحد بازسازی شده تحویل مردم زلزله زده شود. روز گذشته نیز با حضور پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد کشور ۲ هزار واحد دیگر تحویل مردم شد. در این خصوص مدیرکل کمیته امداد استان کرمانشاه، می‌گوید: «این واحد‌ها که در جریان زلزله سال گذشته استان تخریب شده بود، شنبه ۱۹ آبان با حضور پرویز فتاح رئیس کمیته امداد به بهره‌برداری رسید.» حسین خدرویسی می‌افزاید: «این تعداد واحد مسکونی در شهرستان‌های سرپل‌ذهاب، گیلانغرب، قصرشیرین، ثلاث باباجانی و دالاهو افتتاح شده است.» تمام این واحد‌ها نیز به کمک نیرو‌های کمیته امداد بازسازی و تعمیر شده‌اند.

تحویل ۲ هزار و ۵۰۰ واحد

لازم به ذکر است براساس اعلام کمیته امداد به دنبال وقوع این حادثه در استان کرمانشاه مردم نیکوکار کشورمان بیش از ۶۷ میلیارد تومان به جمعیت هلال‌احمر کمک کردند که همین موضوع منجربه این شد که به سرعت عملیات بازسازی و تخریبی واحد‌های خسارت‌دیده توسط نیرو‌های کمیته امداد دنبال شود. مدیرکل مسکن کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز در راستای تلاش‌های صورت گرفته از سوی مسئولان کمیته امداد در خصوص امدادرسانی به مردم خسارت دیده می‌گوید: «در مجموع ۲ هزار و ۵۰۰ واحد تاکنون تحویل مردم داده شده که مابقی واحد‌ها نیز تا پایان سال ترمیم و بازسازی و به مردم تحویل داده می‌شوند.» ابراهیم بازیان می‌افزاید: «در حال حاضر عملیات بازسازی برخی از واحد‌های شهری به دلیل مشکلاتی که مربوط به شهرداری‌هاست، کمی به تعویق افتاده که آن‌ها نیز حل می‌شوند.» گفته می‌شود برخلاف واحد‌های مسکونی سابق که توسط خود مردم ساخته شده بود و از مقاومت و ایمنی کافی برخوردار نبودند، واحد‌های تازه تأسیس شده از لحاظ استاندارد‌ها هم مقاوم هستند. بنابراین در صورتی که حادثه‌ای دیگر در منطقه رخ دهد، مردم خیالشان راحت است دوباره متحمل چنین خسارت سنگینی نمی‌‎شوند. بازیان با اشاره به اعتبار هزینه شده برای مسکن مددجویان ادامه می‌دهد: «با استفاده از کمک‌های بلاعوض دولت و تسهیلات بانکی، ما نیز برای هر واحد روستایی ۱۲ میلیون و واحد شهری ۱۵ میلیون تومان کمک بلاعوض ارائه کرده‌ایم.»

اهدای تجهیزات ضروری خانه

با توجه به اینکه طی حادثه سال گذشته نه تنها واحد‌های مسکونی خسارت دیدند، بلکه لوازم منزل بسیاری از کرمانشاهی‌ها هم با سقوط آوار از بین رفته است، مدیرکل مسکن کمیته امداد ضمن دادن روحیه به حادثه دیدگان می‌گوید: «چنانچه از لحاظ تجهیزات و وسایل خانه، مددجویان دچار مشکل باشند با کمک خیران و مردم و همچنین کمیته‌امداد این مشکل نیز برطرف خواهد شد.» بازیان با اشاره به کمک‌های دولت در کنار کمک‌های کمیته‌امداد می‌افزاید: «دولت به ازای هر واحد مسکونی روستایی ۳۰ میلیون تومان وام و ۵ میلیون کمک بلاعوض کرده است و برای واحد‌های شهری نیز ۴۰ میلیون تومان وام و ۶ میلیون تومان کمک بلاعوض در نظر گرفته است. همچنین برای تعمیرات خانه‌های شهری و روستایی نیز ۱۲ میلیون تومان وام و ۲ میلیون کمک بلاعوض اختصاص داده است.» لازم به ذکر است که بر اساس گفته‌های مدیرکل مسکن کمیته امداد امام خمینی (ره) کمیته امداد و دولت قصد دارند با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی تبصره‌ای را برای کمک‌های بلاعوض ارائه کنند که پس از مشخص شدن مبلغ آن اعلام خواهد شد تا فشار زیادی به مردم خسارت دیده وارد نشود. در حال حاضر بر اساس شواهد و آمار‌های ارائه شده از سوی مسئولان کمیته امداد، این سازمان کمک‌رسان به وظایف خود آن‌طور که باید عمل کرده و قرار است این راه را هم ادامه دهند. بنابراین لازم است در کنار کمیته امداد بخش‌های دیگر نیز دست به دست هم دهند و با همکاری هم به کمک زلزله‌زدگان بشتابند تا هرچه سریع‌تر واحد‌های باقی‌مانده خسارت دیده ترمیم و بازسازی شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار