کد خبر: 933822
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۹
با اینکه چند سالی است برخی شهر‌های بزرگ کشورمان مانند تهران، مشهد، شیراز و حتی یزد به دلیل برخورداری از امکانات پزشکی میزبان متقاضیان خدمات درمانی از سایر کشور‌های همسایه هستند، ولی صنعت گردشگری سلامت در ایران به دلیل عدم برنامه‌‏ریزی منسجم و مناسب از این ظرفیت درآمدزایی بی‏‏‌بهره است.
سيداحمد هاشمى اشكا
با اینکه چند سالی است برخی شهر‌های بزرگ کشورمان مانند تهران، مشهد، شیراز و حتی یزد به دلیل برخورداری از امکانات پزشکی میزبان متقاضیان خدمات درمانی از سایر کشور‌های همسایه هستند ولی صنعت گردشگری سلامت در ایران به دلیل عدم برنامه‌‏ریزی منسجم و مناسب از این ظرفیت درآمدزایی بی‏‏‌بهره است.
‏‏ هر چند اخبار گوناگونی در مورد اقدامات خوب برخی استان‌ها در جذب گردشگران سلامت به گوش می‌رسد، اما حقیقت این است که تا متولی درستی برای این امر مشخص نشود، نمی‌توان به اهداف اصلی و مهم رسید. در همین رابطه معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرده که از ابتدای سال‌جاری تاکنون حدود ۲ هزار و ۷۰ نفر گردشگر سلامت وارد استان فارس شده‌اند، که همین رقم نشان می‌دهد با برنامه‌ریزی‌های درست و منسجم می‌توان این آمار را افزایش داد.

در شرایطی که تحریم‌ها برخی در‌های ورود ارز به کشور را بسته است گردشگران خارجی که برای درمان وارد ایران می‌شوند می‌توانند با ارزآوری بالا، شرایط را برای ایجاد اشتغال جدید فراهم کنند. بسیاری از استان‌های کشور دارای ظرفیت‌هایی در زمینه گردشگری سلامت هستند که می‌تواند کمک‌حال مؤثری برای اقتصاد آن منطقه بوده و با ارزآوری، به اشتغالزایی و رفع محرومیت‌ها کمک کند. در همین رابطه از فارس خبر می‌رسد که از ابتدای سال‌جاری تاکنون حدود ۲ هزار و ۷۰ نفر گردشگر سلامت وارد این استان شده‌اند. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مورد نیاز‌های این بیمارن می‌گوید: «این گردشگران بیشتر برای جراحی چشم، جراحی پلاستیک و همچنین جراحی‌های تخصصی بیمارستان پیوند و... به استان فارس آمده‌اند.» عبدالخالق کشاورزی با بیان اینکه بیشتر گردشگران سلامت از کشور‌های عمان، عراق و قطر بوده‌اند البته از برخی از کشور‌های اروپایی از جمله انگلستان و سوئد هستند، ادامه می‌دهد: «آمار ورود گردشگران سلامت از اروپا به فارس در حال افزایش است و برای اغلب بیمارستان‌های خصوصی شیراز مجوز ملی جذب توریست سلامت صادر شده که این امر در افزایش تعداد بیماران خارجی تأثیر بسزایی داشته است.»

گردشگری نیازمند زیرساخت‌های درست

این یک حقیقت است که اگر منطقه یا کشوری بتواند در حوزه گردشگری سلامت موفق به جذب گردشگر شود علاوه بر ارزآوری می‌تواند در حوزه اشتغال هم به موفقیت‌های چشمگیری دست یابد. به همین منظور مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس با تأکید بر اینکه برای جذب گردشگر سلامت هدف‌گذاری شده، می‌گوید: «باید سازوکار‌های جذب گردشگر سلامت را در نظر گرفت تا بتوانیم در این حوزه نیز در جذب گردشگر موفق عمل کنیم.» نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی هم یکی از ضرورت‌ها برای جذب گردشگر سلامت را فراهم کردن زیرساخت‌ها عنوان کرده و معتقد است: «گردشگری که برای درمان به استان و شیراز می‌آید باید زیرساخت‌های حضورش تأمین باشد و بتواند از امکانات رفاهی خوبی استفاده کند.» مسعود رضایی می‌گوید: «متأسفانه در استان فارس در حوزه حمل‌ونقل و بسیاری موارد دیگر موفق نبوده‌ایم از این‌رو باید در این حوزه‌ها هم برای جذب گردشگر سلامت برنامه‌ریزی کرد.» وی با اشاره به اینکه گردشگری سلامت در اقتصاد نیز تأثیر زیادی دارد، ادامه داد: در این راستا باید با برنامه‌ریزی دقیق وارد شد تا بتوان امنیت گردشگر را در حوزه‌های مختلف از جمله گردشگری و اقتصادی فراهم کرد.»، اما برای رفع مشکلات باید شرایط ورود بخش خصوصی را به این حوزه تسهیل کرد و توسعه گردشگری سلامت در شیراز با انسجام میان بخش خصوصی، دانشگاه علوم پزشکی، نظام پزشکی و بیمارستان‌های بخش خصوصی و دولتی امکانپذیر است. ظرفیت‏‏‌های گردشگری سلامت ایران هم سطح با بسیاری از کشور‌های مطرح در این حوزه است و به جرئت می‌توان گفت: تنها لازمه حفظ این برابری، برخورداری از برنامه‌ای منظم، الگوی مناسب توسعه در این حوزه، ارائه خدمات و تسهیلات متناسب با انتظارات ایجاد شده و نظارت و ارزیابی دقیق در این مورد است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار