کد خبر: 933877
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۹
تشر ترامپ ماکرون را ترساند
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، که به فرانسه سفر کرده، درست بعد از اینکه هواپیمایش در این کشور بر زمین نشست، در یک توئیت به امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه تاخت و ایده او برای تشکیل ارتش اروپا را «خیلی توهین‌آمیز» خواند.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، که به فرانسه سفر کرده، درست بعد از اینکه هواپیمایش در این کشور بر زمین نشست، در یک توئیت به امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه تاخت و ایده او برای تشکیل ارتش اروپا را «خیلی توهین‌آمیز» خواند.
او در یک توئیت نوشت: «رئیس‌جمهور فرانسه ماکرون همین تازه گفت: اروپا باید ارتش خودش را بسازد تا از خودش جلوی امریکا، چین و روسیه حفاظت کند. خیلی توهین‌آمیز است، ولی شاید اروپا بهتر باشد اول سهم عادلانه‌اش را در ناتو که امریکا خیلی زیاد به آن یارانه داده، بپردازد!»
این توئیت واکنش ترامپ به حرف‌های ماکرون است که در روز‌های گذشته گفته بود اروپا «قربانی اصلی» خروج امریکا از پیمان نظامی سال ۱۹۸۷ با روسیه است. ایده «ارتش اروپا برای مقابله با امریکا» نشانه عمق تضاد منافع در غرب به رغم همکاری‌های گسترده است.
ماکرون سه روز پیش به روزنامه امریکایی وال‌استریت‌ژورنال گفته بود: «ما نمی‌توانیم از اروپایی‌ها حفاظت کنیم مگر اینکه یک ارتش اروپایی واقعی داشته باشیم.»‌پس از حمله تند توئیتری دونالد ترامپ به امانوئل ماکرون در آستانه ورود به پاریس درباره ایدۀ ایجاد «ارتش اروپایی»، رئیس‌جمهور فرانسه در آستانه دیدار با رئیس‌جمهور امریکا در کاخ الیزه صبح شنبه ١۰نوامبر (١۹آبان) به خبرنگاران گفت که از سخنان روز گذشته او درباره لزوم ایجاد دفاع مشترک اروپایی، بد برداشت شده است و «او هرگز نگفته است که باید یک ارتش اروپایی علیه امریکا ایجاد کرد.» این در حالی است که ماکرون روز سه شنبه ۶نوامبر در مصاحبه‌ای با رادیو «Europe ۱» فرانسه ضمن اشاره به تلاش‌های خارجی که ثبات و دموکراسی اروپایی را تهدید می‌کند، اعلام کرد: «ما باید از خودمان در برابر چین، روسیه و حتی ایالات متحده امریکا دفاع کنیم.» در فردای سخنان امانوئل ماکرون درباره ضرورت ایجاد دفاع مشترک اروپایی، فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه نیز در نشست «ابتکار عمل مداخله اروپایی» که روز چهار شنبه ۱۶ آبان با حضور وزرای دفاع چند کشور اروپایی در پاریس برگزار شد، گفت: «اروپا نمی‌تواند برای همیشه پشت دیوار دفاعی امریکا بماند.»
ریچارد فِراند، رئیس پارلمان فرانسه و یکی از مقامات سیاسی بسیار نزدیک به امانوئل ماکرون، صبح شنبه در واکنش به توئیت دیشب ترامپ گفت: «رئیس‌جمهور فرانسه از ایده یک اروپای قوی و یک اروپای مستقل در زمینه دفاعی دفاع می‌کند، این در حالی است که ترامپ می‌خواهد که کشور‌های اروپایی همواره منابع مالی ناتو را تأمین کنند. تمام این حرف‌ها برای آن است که اروپایی‌ها، تسلیحات امریکایی بخرند.»
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا در صحبت‌هایی بعد از آنکه از سوی امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در شهر پاریس مورد استقبال قرار گرفت، گفت: ما یک اروپای قدرتمند می‌خواهیم، این برای ما خیلی مهم است و چیزی که هر دو طرف ما خواهانش هستیم این است که به بهترین راه و به شیوه‌ای مؤثرتر این اتفاق بیفتد.
رئیس‌جمهور امریکا در پاسخ به سؤالی درباره منظوری که از توئیتش با مضمون توهین آمیز بودن اظهارنظر ماکرون در خصوص کاهش اتکای اروپا به امریکا در زمینه امنیت داشته، گفت: ما خواهان کمک به اروپا هستیم، اما این باید منصفانه باشد. در حال حاضر کشیدن بار مسئولیت عمدتاً به دوش امریکا است. در همین حال امانوئل ماکرون نیز اظهار کرد: اروپا باید پذیرای مسئولیت بیشتری در زمینه دفاع از خود باشد و او با صحبت ترامپ مبنی بر بیشتر شدن بار مسئولیت اروپا در ناتو موافق است.
ماکرون در صحبت‌هایی در آستانه مذاکراتش در کاخ الیزه با دونالد ترامپ گفت: من به صراحت پیشنهاد‌هایی در زمینه قابلیت‌های دفاعی راهبردی اروپا و لزوم اینکه اروپا توانایی پذیرش مسئولیت مشترک بیشتر در بطن ناتو را پیدا کند مطرح خواهم کرد. ترامپ در سفری دو روزه همزمان با مراسم صدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول به فرانسه رفته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار