کد خبر: 933878
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۱
رئیس‌جمهور ترکیه این روز‌ها فقط نام محمد بن‌سلمان را به عنوان متهم ردیف اول قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی به زبان نمی‌آورد.
رئیس‌جمهور ترکیه این روز‌ها فقط نام محمد بن‌سلمان را به عنوان متهم ردیف اول قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی به زبان نمی‌آورد. رجب طیب اردوغان شخص سلمان بن‌عبدالعزیز پادشاه سعودی را از قتل خاشقجی مبرا کرده، ولی با گفتن اینکه دستور قتل او از طرف مسئولان رده بالای سعودی صادر شده، یک نشانی بی‌عیب و نقص درباره قاتل خاشقجی معرفی می‌کند. او در سخنرانی روز گذشته خود با گفتن اینکه «فایل‌ها در اختیار کشور‌های دیگری مثل امریکا، فرانسه و انگلیس نیز قرار گرفته» تنها کاری که نکرد، به کار بردن حروف مقطعه «م. ب. س» برای افشای نام قاتل جمال خاشقجی است.
به گزارش «جوان»، در ادامه افشاگری‌های تدریجی ترکیه از قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور روز شنبه اعلام کرد «فایل‌های صوتی پرونده خاشقجی تحویل عربستان، امریکا، فرانسه و انگلیس شده است.»
اردوغان به جزئیات بیشتری از فایل‌های صوتی اشاره نکرد، اما رسانه‌های ترکیه پیش‌تر گزارش داده‌اند که مقامات قضایی و پلیسی ترکیه از طریق یک ساعت مچی پیشرفته خاشقجی زمان مرگ او را ضبط کرده‌اند.
نزدیک به ۴۰ روز از قتل جنجالی جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول می‌گذرد. در طول این مدت ترکیه مدارک این جنایت را به صورت تدریجی منتشر کرده که همگی آن‌ها گویای نقش داشتن محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی بوده است و حتی بعضی منابع احتمال دادند در فایل‌های تحویلی ترکیه به رهبران بعضی کشور‌ها صدای شخص محمد بن‌سلمان و دستیاران کاملاً نزدیک به وی شنیده می‌شود. هرچند رئیس‌جمهور ترکیه هنوز اسمی از محمد بن‌سلمان نیاورده، اما در مدارکی که ترکیه منتشر می‌کند اثر انگشت محمد بن‌سلمان به‌راحتی دیده می‌شود.
اظهارات رئیس‌جمهور ترکیه یک روز قبل از نشست رهبران ۷۰ کشور جهان از جمله خود اردوغان در نشست صلح پاریس (همزمان با سالروز پایان جنگ جهانی اول) صورت گرفت. ناظران معتقدند ترکیه با انتشار اسناد غیرقابل انتقاد دولت‌های غربی به‌ویژه امریکا را در شرایط سختی قرار داده است و بدین طریق تلاش می‌کند آن‌ها را مجبور به اتخاذ مواضعی علیه محمد بن‌سلمان کند. شاید به همین دلیل بود که اردوغان پس از اینکه گفت: مدارک را تحویل دولت‌های غربی داده، تأکید کرد: «دیگر جای معطلی نیست.» هرچند نشانه‌هایی از اینکه رهبران غربی بخواهند با قاتل خاشقجی عادلانه رفتار کنند، دیده نمی‌شود. دونالد ترامپ و امانوئل ماکرون رؤسای جمهور امریکا و فرانسه در دیدار روز گذشته خود در پاریس توافق کردند مسئله خاشقجی نباید باعث ناامنی منطقه خاورمیانه شود.
رؤسای جمهور امریکا و فرانسه همچنین بر ضرورت به دست آوردن جزئیات و انجام تحقیقات بیشتر عربستان سعودی در خصوص قتل خاشقجی تأکید کردند. این در حالی است که ترکیه اعلام کرده مدرکی را که نشان می‌دهد قاتل خاشقجی کیست تحویل دولت‌های غربی داده است. اردوغان در ادامه به بازداشت ۱۸ نفر در عربستان و تیم ۱۵ نفره‌ای اشاره کرد که روز دوم اکتبر وارد کنسولگری عربستان در استانبول شدند و گفت: «تیم ترور ۱۸ نفره قطعاً عامل اصلی قتل را می‌شناسد و می‌داند که جسد خاشقجی کجا برده شده است.» در همین حال، منابع خبری گزارش دادند اردوغان در دیدار امروز خود با دونالد ترامپ در حاشیه نشست صلح پاریس از او خواهد خواست تا حمایت از شخص اصلی دخیل در قتل خاشقجی برداشته شود. خبرنگار الجزیره نوشت: محتمل است اردوغان اطلاعات بیشتری از پرونده و تحقیقات ترکیه، به همتای امریکایی ارائه کند و از او خواهد خواست تا حمایتش را از «شخص بانفوذ» که دستور قتل را به تیم ترور خاشقجی داده، بردارد، حالا اسمش هر چه باشد یا هر منصبی داشته باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار