کد خبر: 933914
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶
یک بام و دو هوای آمریکا در یمن
قطع سوخت‌رسانی و کمک های تسلیحاتی به جنگنده‌های عربستان سعودی در حالی از سوی رسانه‌های غربی عنوان می‌شود که ائتلاف سعودی روز گذشته هم به حملات هوایی خود به بخش‌هایی از یمن ادامه داد تا نشان دهد که سخنان وزیر خارجه آمریکا در این باره فرار رو ‌به ‌جلو و فرافکنی از جنایات ائتلاف سعودی در یمن است.
جوان آنلاین: قطع سوخت‌رسانی و کمک های تسلیحاتی به جنگنده‌های عربستان سعودی در حالی از سوی رسانه‌های غربی عنوان می‌شود که ائتلاف سعودی روز گذشته هم به حملات هوایی خود به بخش‌هایی از یمن ادامه داد تا نشان دهد که سخنان وزیر خارجه آمریکا در این باره فرار رو ‌به ‌جلو و فرافکنی از جنایات ائتلاف سعودی در یمن است.

عملیات «طوفان قاطعیت» عربستان سعودی که قرار بود طی چند روز در یمن ادامه یابد، اکنون بیش از سه سال است که جز شکست برای ائتلاف آل‌سعود و هم‌پیمانانش چیز دیگری در برنداشته است؛ عملیاتی که هر چه از زمان آن می‌گذرد، ریاض در باتلاق آن بیشتر فرو می‌رود؛ باتلاقی که بارها تلاش کرده تا با وساطت حامیان عربی و غربی(کویت، عمان، انگلیس، آمریکا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و...) و برگزاری نشست‌های بین‌المللی از آن بیرون بیاید ولی هربار با شکست روبه‌رو شده است. مایک پمپئو، وزیر خارجه و جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا با طرحی پیشنهادی خواستار پایان جنگ یمن شدند و به‌گفته رسانه‌های غربی از دیروز شنبه شاهد قطع سوخت‌رسانی به جنگنده‌های عربستان از سوی غرب هستیم.رسانه‌های غربی در حالی از توقف سوخت‌رسانی به جنگنده‌های سعودی خبر می‌دهند که خبرگزاری «المسیره» یمن دیروز شنبه در خبری فوری از تهاجم و بمباران دو هواپیمای سعودی آمریکایی در منطقه الازهور خبر داد.

 ادعای دروغین غرب در قطع سوخت جنگنده‌های سعودی
پیش از این، «رویترز» از توقف کمک آمریکا به ائتلاف سعودی برای سوخت‌رسانی به هواپیماهای درگیر در جنگ یمن خبر داد.«جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا در خصوص قطع سوخت‌رسانی به جنگنده‌های عربستان سعودی عنوان کرد که این اقدام از قبل برنامه‌ریزی شده بود و با ریاض نیز در خصوص آن رایزنی انجام شده بود. در همین رابطه واشنگتن و ریاض دیروز تأیید کردند که سوخت‌رسانی آمریکا به جنگنده‌های عربستان سعودی و متحدانش در جنگ یمن متوقف می‌شود.عملیات «طوفان قاطعیت» نام عملیاتی است که ائتلاف عربی به سرکردگی آل‌سعود از سال‌1394‌ علیه مردم مظلوم یمن انجام می‌دهند. این ائتلاف که از حمایت سیاسی، تسلیحاتی و لجستیک آمریکا، انگلستان و فرانسه برخوردار است با مقاومت نیروهای مردمی روبه‌رو شده است و چیزی جز شکست و خواری برای آل سعود و متحدانش به‌همراه نداشته است.خبر کاهش نقش آمریکا در جنگ یمن کمتر از دوهفته پس از آن منتشر می‌شود که دو وزیر دولت ترامپ (مایک پمپئو و جیمز ماتیس) در یک روز خواهان پایان درگیری‌ها در یمن و آغاز گفت‌وگوهای صلح بین طرف‌های درگیر شدند.

تقدیر آمریکا از جنایات ائتلاف سعودی!
با این حال ازهمان نخستین روزهای تهاجم نظامی به یمن بسیاری بر این اعتقاد بودند که سعودی‌ها هرگز بدون چراغ سبز کاخ سفید و متحدان غربی آن به چنین اقدامی دست نمی‌زنند یا حداقل توان تداوم طولانی‌مدت آن را آن‌گونه که شاهدیم نداشتند. با فرسایشی شدن جنگ و بی‌نتیجه بودن آن برای ائتلاف متجاوز آل‌سعود، دولت‌های غربی و در رأس آن ایالات متحده به صورت علنی خواستار پایان حملات سعودی‌ها به یمن شده‌اند.اخیراً پمپئو درسخنانی خجالت‌آور و در مصاحبه با بی‌بی‌سی فارسی، عربستان سعودی را که با لشکرکشی نظامی به یمن باعث قتل‌عام هزاران غیرنظامی و کشته شدن کودکان شده است، حامی یمنی‌ها معرفی کرده و از ریاض و امارات به خاطر اختصاص میلیون‌ها دلار برای کاهش آلام مردم یمن تقدیر کرده است.وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه خود با بی‌بی‌سی، به حمایت از عربستان سعودی به‌خاطر کمک‌های انسانی به مردم یمن برآمده و جمهوری اسلامی را مسوول ادامه یافتن جنگ در یمن عنوان کرد.

واکنش ظریف به ادعای پمپئو 
درباره یمن
ادعایی که با واکنش طعنه‌آمیز آقای ظریف، وزیر خارجه کشورمان روبه‌رو شد و درپیامی طعنه‌آمیز به ادعای همتای آمریکایی خود درباره جنگ یمن پاسخ داد.
ظریف در پیام خود نوشت: «می‌دانی جریان چیست آقای وزیر پمپئو؟ این خود یمنی‌ها هستند که مسوول این قحطی هستند که با آن مواجه هستند. آن‌ها (یمنی‌ها) باید به‌سادگی به مشتریان سلاح شما که میلیاردها(دلار) صرف بمباران اتوبوس‌های مدرسه و میلیون‌ها(دلار) صرف تسکین دادن این خطرکرده‌اند اجازه می‌دادند تا بدون مقاومت آن‌ها را نابود کنند.» وزیر خارجه کشورمان پیام خود را با هشتگ « آیا هیچ شرم نمی‌کنی؟» به پایان برده است.

تقدیر انصارالله از موضع‌گیری مسکو در قبال سیاست آمریکا
سیاست‌های دوگانه در مورد یمن تا آنجا پیش رفته است که وزارت خارجه روسیه هم در این باره واکنش نشان داده است که مورد تقدیر انصارالله از موضع‌گیری مسکو در قبال سیاست واشنگتن در یمن قرار گرفته است.
«محمد عبدالسلام» رییس هیأت ملی و سخنگوی رسمی جنبش انصارالله یمن، از موضع روسیه درباره برقراری صلح در یمن تقدیر کرد و در مقابل از سیاست یک‌بام و دو هوای واشنگتن درباره کشورش انتقاد کرد.
وی در پستی در توییتر نوشت: ما از موضع وزارت خارجه روسیه که خواستار صلح در یمن است استقبال می‌کنیم. اما تداوم حمایت آمریکا از ادامه جنگ و محاصره و قحطی در یمن را در تناقض کلی با درخواست‌های آن برای توقف جنگ می‌بینیم.عبدالسلام تأکید کرد که تداوم حمایت آمریکا از جنگ و قحطی یمن، ثابت می‌کند که واشنگتن حامی روند تخریب یمن و معتقد به گزینه نظامی در این کشور است.وزارت خارجه روسیه، جمعه شب اعلام کرد که واشنگتن مستقیماً از ائتلاف ضد یمن حمایت می‌کند و تمامی امور جاری حاکی از آن است که طرف آمریکایی سیاست خود در قبال یمن را تغییر نداده است. اما مسکو متقاعد شده است که درگیری‌های یمن با گزینه نظامی حل نمی‌شود.

احتمال توقف جنگ یمن
یک وبگاه خبری یمن با اشاره به نشست آتی شورای امنیت و احتمال کارگر شدن فشارها برای متوقف کردن جنگ یمن و خالی بودن دست ائتلاف سعودی-اماراتی نوشت: امارات عملیاتی شدید در جبهه غربی یمن آغاز کرد، اما این عملیات باز هم شکست خورد. وبگاه «متابعات» افزود: «نبرد سرنوشت‌ساز ساحل غربی» به توصیف مبارزات این روزهای رزمندگان ارتش و کمیته‌های مردمی در جبهه ساحل غربی که با تشدید حملات ائتلاف سعودی و مزدورانش روبه‌رو شده است پرداخت.متابعات آورده است: به عقیده تحلیلگران موضع بین‌المللی و منطقه‌ای قدرتمندتر از موضع منصور هادی خواهد بود و راه حل سیاسی برای حل بحران یمن اعمال می‌شود که در آن منصور هادی هم آبرومندانه از قدرت کنار خواهد رفت کما‌اینکه انتظار می‌رود نشست شورای امنیت نیز که چند روز پیش به دعوت انگلیس برگزار شد سه مرجع اصلی که منصور هادی به عنوان سقف هر گونه مذاکره‌ای به‌کار گرفته کنار بگذارد.به نوشته این وبگاه یمنی، این سه مرجع، شامل طرح خلیج فارس و ساز‌و‌کار اجرایی آن، نتایج گفت‌وگوی جامع ملی و قطعنامه‌2216 شورای امنیت است، اما آنچه در قطعنامه‌2216 مربوط به تحریم‌ها علیه «علی‌عبدالله‌صالح» و فرزند وی «احمد‌علی» آمده و همچنین بندهای قطعنامه که حوثی‌ها را دعوت به تحویل سلاح و شهرها می‌کند، کنار گذاشته می‌شود، چون این قطعنامه تقریباً چهار سال قبل تصویب شده و پس از آن اتفاقات متعددی رخ داد از جمله تغییر موضع «علی‌عبدالله‌صالح» و فرزندان وی در قبال حوثی‌ها؛ علاوه بر این‌که ائتلاف با توسل به زور در انجام بندهای قطعنامه ناموفق بود.متابعات تأکید کرد: با این حساب انتظار می‌رود در نشست روزهای آتی شورای امنیت  تصمیم به توقف جنگ اتخاذ شود که به‌نوبه خود برخی بندهای قطعنامه‌2216 را ملغی می‌کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار