کد خبر: 934054
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۸
عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: حداقل دو تا چهار ماه زمان لازم است که بتوان سازوکار‌های اقدام ویژه مالی اروپا اجرایی شود.
جوان آنلاین: علیرضا رحیمی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس  با بیان اینکه رونمایی از spv اتحادیه اروپا صرفا به معنای به رسمیت شناختن آن است، گفت: به لحاظ فنی و اجرایی حداقل دو تا چهار ماه زمان لازم است که بتوان سازوکار‌های اقدام ویژه مالی اروپا اجرایی شود.

وی با بیان اینکه کانال انتقال پول یا spv به منظور حفظ برجام و راهکار‌های عملیاتی کردن برجام بدون آمریکا تشکیل می‌شود، افزود: این کانال جزء پیشنهادات اروپایی‌ها بوده است که سازوکاری چند جانبه و بین المللی خواهد بود، اگرچه کانال ارتباط مالی بین ایران و اروپا خواهد بود، اما منحصر به اروپا نیست و کشور‌های آسیایی می‌توانند از این کانال استفاده و مبادلات پولی و مالی خود را برقرار کنند.

رحیمی با اشاره به اینکه مبنای اصلی این کانال یورو است، افزود: این کانال بر اساس توافقات دو جانبه ارز‌های کشور‌های دیگر را به رسمیت شناخته است و رونمایی از کانال spv به معنای ابراز عملی اراده اروپایی‌هاست.

عضو کمیسیون امنیت ملی در مورد نپذیرفتن کشور‌های اروپایی برای مرکزیت این کانال گفت: این امر مذاکرات بین کشور‌های اروپایی و موضوعی داخلی است لذا هنوز کشور‌های اروپایی به تصمیم گیری نهایی نرسیده‌اند، اما از آنجایی که آلمان مرکزیت پولی و مالی را در اتحادیه اروپا ایفا می‌کند پیش بینی می‌شود که آلمان مرکزیت این کانال باشد.

نماینده مردم تهران در مورد اینکه گفته می‌شود اروپایی‌ها در حال خریدن زمان هستند، اظهار کرد: این کانال به لحاظ فنی سازوکار‌هایی نیاز دارد و از آنجایی که موضوع جدیدی بوده از نظر ما پذیرفته شده است.

رحیمی تاکید کرد: اگر spv را با سوئیفت مقایسه کنید متوجه می‌شوید که سوئیفت سابقه زیادی دارد و حداقل دو دهه در سیستم بانکی بین المللی فعال بوده است، اما spv سازوکار جدیدی است لذا سازوکار آن زمان می‌برد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار