کد خبر: 934088
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۸
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل:
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل گفت: همزمان با گرامیداشت بیست و ششمین هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار از فعالان این عرصه در روز 30 آبان ماه تجلیل می شود.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اردبیل، رباب عزیزخانی در جلسه هماهنگی برگزاری برنامه‌های هفته کتاب در اردبیل اظهار داشت: بیش از 10 رویداد فرهنگی در هفته گرامیداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار از 24 آبان تا اول آذرماه پیش‌بینی شده که از جمله تجلیل از اصحاب فرهنگ و فعالان عرصه کتاب در روز 30 آبان ماه است.

وی افزود: همزمان با 24 آبان ماه عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی پیش بینی شده و نیز تعدادی از فعالان فرهنگی و کتابداران در مراسم ملی این هفته که توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در تهران برگزار می‌شود، مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل تصریح کرد: از دیگر برنامه‌های شاخص جلب مشارکت مردم برای اهدای کتاب است و در روز 27 آبان ماه، کتابخانه‌های عمومی به شایستگی میزبانی از اهداکنندگان کتاب و خیرین را برعهده خواهند داشت.

 عزیزخانی گفت: در این هفته نشست‌های جمع‌خوانی کتاب، رونمایی از کتب، حضور در مدارس، حضور در کتابفروشی‌ها، غبارروبی مزار شهدا و تجلیل از کتابفروشان، غبارروبی از مزار شهدا، دیدار با مسئولان و حضور در نماز جمعه پیش بینی شده است.

وی با اشاره به برپایی نمایشگاه‌های کتاب در محوطه و سالن‌های کتابخانه‌های عمومی استان بیان کرد:  77 باب کتابخانه عمومی و مشارکتی در این استان فعالیت می‌کنند که در یک سال گذشته ده‌ها رویداد فرهنگی با هدف ترویج فرهنگ مطالعه در این کتابخانه‌ها برگزار شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل با بیان اینکه شعار هفته گرامیداشت کتاب، کتابخوانی  و کتابدار «حال خوش خواندن» تعریف شده است، افزود: امسال برنامه‌های متنوعی برای ترویج فرهنگ مطالعه و جلب علاقه مندی اقشارمختلف تدارک دیده شده است.

وی کودکان و نوجوانان را جامعه هدف اصلی ترویج کتابخوانی در این استان دانست و اظهار کرد: ترویج کتاب و کتابخوانی در بین اقشار مختلف جامعه یکی از ضرورت‌های موجود است و در این میان،گروه کودک و نوجوان، جامعه هدف اصلی در نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل گفت: والدین و مدارس نقش تاثیرگذاری در ترویج فرهنگ مطالعه دارند و انتظار می‌رود با اجرای برنامه‌های تشویقی نسبت به ترویج فرهنگ مطالعه یاریگر ما باشند.

عزیزخانی با بیان اینکه مطالعه باید از سنین پایین فرهنگسازی شود و نقش مدارس در ترویج مطالعات غیر درسی اساسی و تاثیرگذار است، تصریح کرد: در واقع تربیت نسلی که مشتاق و علاقه مند به مطالعه است باید از خانواده ها و مدارس پایه‌ریزی شود.

وی بیان کرد: در عین حال باید خوراک مناسب کتابخوانی نیز در اختیار کودکان قرار گیرد و تحقق این مهم در اختیار نویسندگان بومی و فرهیختگان است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل با تاکید بر ضرورت ترویج شادابی، امیدواری و دانش و آگاهی در کتب کودکان گفت: ما نیازمند ارائه کتب مناسب و متناسب با نیازهای روز کودک هستیم.

وی اظهار کرد: با ارائه آثار مناسب می‌توان از آسیب‌های اجتماعی پیرامون کودک نیز کاست و در مقابل سطح دانش و بینش وی را ارتقا داد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل با اشاره به ضرورت همکاری و مشارکت رسانه‌ها در تربیت نسلی کتابخوان افزود: کتاب می‌تواند نقش موثری در شکل گیری مناسب و قاعده مند شخصیت فردی و اجتماعی کودک ایفا کند.

عزیزخانی با اشاره به آخرین اقدامات کتابخانه‌های عمومی در ترویج فرهنگ مطالعه در بین کودکان تصریح کرد: در سال‌های اخیر تلاش کردیم بخش کودک را در تمام  کتابخانه‌های عمومی راه‌اندازی کنیم و با شاداب سازی این بخش‌ها و نیز تامین بیش از 81 هزار و 52 نسخه کتاب ویژه گروه سنی کودک و نوجوان، بخش کودک کتابخانه‌ها به یکی از بخش‌های پرمخاطب کتابخانه‌های تبدیل شده است.

وی در مورد مشارکت در برنامه‌های فرهنگی و ترویج مطالعه گفت: نشست کتابخوان در تمام کتابخانه‌های عمومی استان به صورت هفتگی برای گروه‌های سنی مختلف برگزار می شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل خواستار ارائه ایده‌های ترویج مطالعه در بین کودکان از سوی نهادهای فرهنگی و فرهیختگان شد و افزود: این اداره کل حامی ایده‌های خلاقانه خواهد بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر