کد خبر: 934168
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۹
کالا‌های امریکایی چگونه سر از سایت مجازی فروش کالا در می‌آورند؟
پس از جنجال‌ها در خصوص گرانفروشی گوشی‌های تلفن همراه در یک فروشگاه اینترنتی، حالا این فروشگاه مشغول فروش محصولات امریکایی با قیمت‌های عجیب و غریب است.
جعفر تكبيری
پس از جنجال‌ها در خصوص گرانفروشی گوشی‌های تلفن همراه در یک فروشگاه اینترنتی، حالا این فروشگاه مشغول فروش محصولات امریکایی با قیمت‌های عجیب و غریب است.
ایران در حالی مشغول یک جنگ اقتصادی شدید با ایالات متحده است که در داخل کشور برخی با عرضه محصولات لوکس امریکایی و تلاش برای خروج ارز از کشور عملاً به پیاده نظام دشمن در این جنگ تبدیل شده‌اند. موضوع مربوط به فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا است. شرکتی که چندی پیش جنجال فراوانی درخصوص عرضه گوشی‌های تلفن همراه به وجود آورد. این شرکت پس از دریافت ارز دولتی و واردات گوشی تلفن همراه، اقدام به انبار کردن این محصولات کرد تا بتواند با عرضه قطره‌چکانی آن با چند برابر قیمت، سود هنگفتی به جیب بزند. اما گویا جنجال‌ها پیرامون این فروشگاه اینترنتی پایانی ندارد؛ چراکه دیجی‌کالا اخیراً اقدام به عرضه و فروش محصولات یک کمپانی امریکایی با قیمت‌های نجومی کرده‌است.
بر این اساس این شرکت در بخش فروش کفش‌های ورزشی خود، یک مدل کفش ورزشی تولید شرکت نیوبالانس امریکا را عرضه کرده که قیمت آن نزدیک به ۳۱ میلیون تومان است؛ قیمتی که رسماً با یک خودرو تیبا صفر کیلومتر برابری می‌کند. دیجی‌کالا در توضیح این کفش ۳۱ میلیون تومانی صرفاً به ارائه این توضیح بسنده کرده که «کفش دست‌ساز ساخته شده در کشور ایالات‌متحده امریکا با مرغوب‌ترین مواد». به ادعای دیجی‌کالا رویه این کفش جیر و نبوک است.
کمپانی غریبه در ایران
بر این اساس، کمپانی نیو بالانس، شرکت تولیدکننده پوشاک و کفش ورزشی امریکایی است که در سال ۱۹۰۶ تأسیس شد و در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کفش ورزشی در دنیا است. نیو بالانس از نشان «ساخت امریکا» حمایت می‌کند و محصولات خود را با این نشان تولید می‌کند. این شرکت به عرضه محصولات گرانقیمت‌تر از دیگران تمایل دارد و برای جبران کردن قیمت بالای محصولات خود آن‌ها را با خصوصیات ویژه‌ای عرضه می‌کند. خصوصیاتی که هیچ نکته‌ای تازه برای مصرف‌کننده ایرانی ندارد. جالب اینجاست که بر خلاف برخی دیگر از برند‌های مشهور دنیا که به ظاهر دارای نمایندگی در ایران هستند، این کمپانی هیچ دفتر یا نمایندگی ثبت‌شده در ایران ندارد.
محصولی که یا قاچاق است یا تقلبی
نکته مهم درخصوص فروش این محصول این است که کدام شرکت در شرایط فعلی کشور توانسته مجوز واردات این کفش به ظاهر لاکچری از امریکا را دریافت کند. این در حالی است که ایران درگیر شدیدترین جنگ اقتصادی با ایالات متحده است و این کشور می‌کوشد به هر طریق ممکن اقتصاد ایران را با چالش مواجه کند. از این رو بعید به نظر نمی‌رسد که عرضه این محصول در ایران آن هم در یک فروشگاه مشهور اینترنتی هدفی جز خارج کردن ارز از کشور در شرایط جنگ اقتصادی را ندارد.
همچنین باید این نکته را نیز مورد توجه قرار داد که رهبر معظم انقلاب چند سال قبل رسماً ممنوعیت واردات هرگونه کالای مصرفی امریکا را ابلاغ کرد‌ه‌اند. ایشان در نامه‌ای که به منظور ابلاغ الزامات نه‌گانه اجرای برجام به رئیس‌جمهور ارائه کردند، بر ممنوعیت واردات هرگونه کالای مصرفی از امریکا تأکید داشتند. دستور‌العملی که همان زمان توسط گمرک کشور اجرایی شد. به همین دلیل، عمده کالا‌های مصرفی امریکایی در کشورمان یا تقلبی هستند یا اینکه به صورت قاچاق وارد شده‌اند. بنابراین دیجی‌کالا باید به صراحت توضیح دهد که آیا ۳۱ میلیون تومان را بابت فروش یک محصول تقلبی دریافت می‌کند یا یک محصول قاچاق؟
رکود بر بازار کفش ایرانی.
اما این محصول امریکایی در حالی توسط دیجی‌کالا به فروش می‌رسد که جست‌وجو در بخش‌های دیگر این فروشگاه نشان می‌دهد عمده محصولات عرضه شده در بخش کفش این فروشگاه، جزو محصولات کمپانی‌های مشهور خارجی یا تولید کشور ترکیه است. روندی که رسماً خیانت اساسی به صنعت کفش ایران است؛ صنعتی که در گذشته‌های دور چندین برند جهانی در اختیار داشت و عملاً محصولاتش تا قلب اروپا نیز صادر می‌شد. اما در شرایط فعلی تن نحیف صنعت کفش ایران که همچنان محصولاتی با کیفیت و قابل‌رقابت با مشهورترین برند‌های دنیا تولید می‌کند، زیر تازیانه واردات و بی‌توجهی از سوی دولت قرار گرفته‌است.
بر این اساس یک گردش چند دقیقه‌ای در مغازه‌های کفش‌فروشی شمال شهر نشان می‌دهد که معمولی‌ترین کفش وارداتی در این فروشگاه‌ها از ۳ میلیون‌و‌۵۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و عملاً تمامی این پول به جیب شرکت‌های خارجی می‌رود. در حالی که یک جفت کفش مرغوب ایرانی حداکثر ۵۰۰ هزار تومان قیمت می‌خورد که متأسفانه استقبالی نیز از آن نمی‌شود.
در حال حاضر میزان تولید کفش در جهان حدود ۲۴/۳ میلیارد جفت است که چین با بیشترین سهم حدود ۶۵ درصد تولید کفش جهان را در اختیار دارد. پس از چین، هند ۱۱‌درصد از تولید کفش جهان را به خود اختصاص داده‌است. در این میان سهم ایران از کل تولید کفش جهان تنها یک درصد است. براساس آمار ارائه‌شده از سوی جامعه صنعت کفش ایران، در حال حاضر ۹‌هزار واحد صنفی و صنعتی تولید کفش در کشور و حدود ۵۰۰‌هزار نفر در زنجیره تولید کفش فعالیت می‌کنند که تولیدات این واحد‌های صنفی و صنعتی از طریق حدود ۴۰ هزار واحد توزیع در سراسر کشور به دست مصرف‌کننده می‌رسد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
0
0
پول های باد اورده زحمت نکشیده " در دستان عده ای غرب زده " مشتاق به فخر فروشی " خودرا تافته جدا بافته از دیگران کرده " عاملی می شود که قصرها سربه فلک بکشد " خودرو 15 میلیاردی وارد کشور شود " کفش 31 میلیون تومانی هم پوشیده شود .
محمد
|
Germany
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
0
0
جوان آنلاین عزیز، امیدوارم شما بدون قصد و غرض این خبر منفی رو کار کرده باشین! یه خطای ورود اطلاعات ساده توسط فروشنده بوده که یه صفر اضافه گذاشته که اونهم اصلاح شده! چرا شما چنین خبری رو با این متن که مصداق بارز نشر اکاذیب هست منشتر می کنین؟ خجالت هم خوب چیزیه.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار