کد خبر: 934279
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹
نمایندگان مجلس: ظریف را به مجلس می‌کشانیم
«پولشویی در کشور ما یک واقعیت است و کسانی‌که هزاران میلیارد تومان پولشویی می‌کنند، به‌راحتی ده‌ها میلیارد هم برای مخالفت با پولشویی هزینه می‌کنند» این ادعا را نه اپوزیسیون خارج از کشور که رئیس دستگاه دیپلماسی کشور عنوان کرده است
«پولشویی در کشور ما یک واقعیت است و کسانی‌که هزاران میلیارد تومان پولشویی می‌کنند، به‌راحتی ده‌ها میلیارد هم برای مخالفت با پولشویی هزینه می‌کنند» این ادعا را نه اپوزیسیون خارج از کشور که رئیس دستگاه دیپلماسی کشور عنوان کرده است؛ ادعایی که البته با استقبال و ذوق‌زدگی ضدانقلاب و پادو‌های رسانه‌ای دشمنان در خارج از کشور همراه شد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در سخنانی عجیب به بحث پولشویی و مشکل آن در نظام جمهوری اسلامی در گفت‌و‌گو با سایت حامی دولت (خبرآنلاین) پرداخت و گفت: «بالاخره پولشویی یک واقعیت در کشور ماست و خیلی‌ها از پولشویی منفعت می‌برند. من نمی‌خواهم این پولشویی را به جایی نسبت دهم، اما جا‌هایی که هزاران میلیارد پولشویی می‌کنند حتماً آنقدر توان مالی دارند که ده‌ها و صد‌ها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی کنند.» وی مدعی شد: «کسانی که یک قلم معامله‌شان ممکن است ۳۰هزار میلیارد باشد فضاسازی کرده‌اند. آن‌ها می‌توانند بودجه وزارت خارجه را هزینه یک قلم فضا‌سازی‌شان کنند. مجموع بودجه دلاری و ریالی وزارت امور خارجه ١١٠٠میلیارد تومان است، یعنی کمتر از بودجه برخی دستگاه‌های فرهنگی که با ارگان‌های قدرتمند کشور ارتباط دارند و ما نمی‌توانیم با آن فضاسازی مقابله کنیم.» ظریف، اما بلافاصله یادآوری کرد که قصد ندارد دستگاه خاصی را متهم به فضاسازی علیه تصویب لوایح مبارزه با پولشویی کند: «من هیچ دستگاهی را متهم نمی‌کنم. من افرادی را که در این قضیه منافع دارند، پشت القای این تصورات می‌دانم.» اظهارات ظریف با پوشش گسترده رسانه‌ای در شبکه‌های ضدانقلاب روبه‌رو شد.

بی‌بی‌سی فارسی در گزارشی با اشاره به اظهارات ظریف نوشت: «قطبی شدن فضا و ابراز مخالفت‌ها با این کنوانسیون پس از اظهارات علنی آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران در مخالفت با این کنوانسیون تشدید شد. آیت‌الله خامنه‌ای به دنبال جنجال در مجلس شورای اسلامی و اعتراضات به متن این کنوانسیون با مخالفت با این کنوانسیون ابتدا از نمایندگان خواست آن را تصویب نکنند و یک طرح ملی را جایگزین کنند، اما چند هفته بعد دفتر او اعلام کرد که با تغییر دیدگاه رهبری، نمایندگان می‌توانند به وظیفه خود عمل کنند و هر طور که لازم می‌دانند تصمیم بگیرند.» رادیو فردا نیز در گزارشی این مطلب را اعترافی بزرگ در خصوص مشکل حاد پولشویی در ایران و به خصوص استفاده برخی از نهاد‌های داخل نظام از این موضوع دانست. با این حال برخی نمایندگان هم به نقد سخنان ظریف پرداختند و آن‌را را موجب سوء‌استفاده طرف‌های خارجی دانستند.

ظریف باید برای پاسخگویی به مجلس بیاید

علی‌اکبر کریمی نماینده مردم اراک و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس درباره اظهارات اخیر وزیر امور خارجه کشور در خصوص پولشویی اظهار داشت: قانون مبارزه با پولشویی در کشور ما سال‌هاست که تصویب شده و قانون کامل و جامعی است. وی افزود: وظیفه دولت به عنوان مجری قانون این بوده که مصادیق پولشویی را شناسایی کرده و آن‌ها را به دست مراجع قضایی برای مجازات بسپارد و اگر بنابر گفته آقای ظریف هنوز حجم گسترده‌ای از پولشویی به زعم او در کشور وجود دارد این نشان‌دهنده کوتاهی دولت در اجرای قانونی است که برای این منظور تصویب شده است. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: سال‌های سال است در اجرای این قانون و حتی قبل از تصویب مبارزه با پولشویی بر اساس ضوابط و دستورالعمل‌هایی که ما درباره فعالیت شرکت‌ها و مقررات سختگیرانه‌ای که برای بحث پولشویی داشتیم این مقررات در کشور جاری و ساری است و اگر مصداقی برای این موضوع آقای ظریف سراغ دارد وظیفه او بوده که به مراجع مربوطه اطلاع‌رسانی نماید و البته وظیفه کلی دولت هم این است که با موضوع پولشویی مبارزه کند؛ اگر خلأ و خللی هم در این خصوص وجود دارد این کوتاهی دولت در اجرای قانون و مقررات است. وی در خاتمه ضمن انتقاد از اظهارات ظریف وزیر امور خارجه کشور عنوان کرد: به نظر من باید روی این موضوع دقت شود و ما قطعاً در مجلس این موضوع را پیگیری و از آقای ظریف هم سؤال خواهیم کرد که این موضوع را شفاف کند و بگوید مصادیق پولشویی چه بوده و توضیح دهد که ما هم با این موضوع آشنا شویم.

دیروز خزانه خالی، امروزپولشویی!

همچنین حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات و نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه مبنی بر وجود پولشویی گسترده در ایران گفت: از این اظهارنظر تعجب کردم و برای او متأسفم. وی افزود: به نظر می‌رسد وزیرخارجه کشورمان باید وزین، دقیق و مستدل موضع‌گیری کند تا موجب سوءاستفاده دشمنان و کشور‌های متخاصم نشود. نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اظهارات عجیب و غریب ظریف بار‌ها تکرار شده است، چراکه هنگام حضور او در دانشگاه تهران، وی به قدرت نظامی امریکا اشاره کرده بود و بمب‌های این کشور را موجب تخریب زیاد در کشورمان دانسته بود و این کارش هنگام بررسی برجام در راستای اقدامات سیاسی دولت تلقی شده و به نظر می‌رسد او در راستای منافع سیاسی دولت اظهارنظر می‌کند، اما بهتر است وقتی خسته است چیزی نگوید. وی از وزیرخارجه کشورمان خواست به جای اظهارنظر غیرمستدل، به شبهات منتقدان در خصوص FATF پاسخ دهد، در حالی که او در خانه ملت به صراحت به نمایندگان گفت که با تصویب FATF در کشورمان هم ضمانتی برای خروج ایران از لیست سیاه وجود ندارد. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تأکید بر اینکه اظهارات ظریف و برخی دولتمردان فقط به دنبال ایجاد ترس در فضای عمومی و بین مردم هنگام بررسی برخی پروژه‌هاست، گفت: این عملیات روانی متأسفانه در دستورکار برخی مسئولان قرار گرفته است، چراکه در آستانه تعیین تکلیف CFT و FATF هستیم. وی خاطرنشان کرد: هنگام بررسی برجام، برخی مسئولان عنوان می‌کردند که خزانه خالی است و حالا هم هنگام بررسی CFT عنوان می‌کنند پولشویی در ایران گسترده است.

ادعای ظریف تهمتی بزرگ به نظام است

احمد امیرآبادی، نماینده قم و عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اظهارات محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه مبنی بر وجود پولشویی گسترده در ایران، گفت: مطالبی که در سایت خبرآنلاین به وزیر امور خارجه منتسب شده و بسیاری از شبکه‌های معاند نظام هم در سطح گسترده پوشش داده‌اند، اگر صحت داشته باشد باید برای وزیر خارجه کشور متأسف باشیم. وی با بیان اینکه آقای ظریف، عضو هیئت وزیران جمهوری اسلامی ایران است، تصریح کرد: ایشان بگوید اگر پولشویی انجام می‌شود، کجا انجام می‌شود؟ مگر پولشویی در بانک‌ها انجام نمی‌شود؟! ایشان در هیئت وزیرانی حضور دارد که رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد حضور دارند. طبق قانون اساسی اعضای هیئت وزیران مسئولیت مشترک دارند و باید پاسخگو باشند. امیرآبادی ادامه داد: آقای ظریف اگر چنین اطلاعی داشته، آیا نباید به رئیس‌جمهور یا قوه قضائیه یا مجلس و دستگاه‌های نظارتی اعلام می‌کرد؟! وی با اشاره به وجود قوانین مرتبط با پولشویی در کشور و وجود مرکزی برای مبارزه با پولشویی در وزارت اقتصاد، گفت: آقای ظریف بگوید پس این مراکز و قوانین چه کار می‌کنند؟

آقای ظریف به جای تهمت کاش در مذاکرات مستحکم بودید

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگو با فارس گفت: اتهامات آقای ظریف به مخالفان FATF در ادامه مسیر همان اتهامات آقای روحانی به منتقدان برجام است و بهتر بود آقای ظریف به جای این اظهارات، استحکامش را در مذاکرات نشان می‌داد تا امروز اینگونه نباشد که ما همه امتیازات را بدهیم و هیچ امتیازی دریافت نکنیم. احمد علیرضابیگی افزود: اظهارات آقای ظریف ادامه راه ناصوابی است که آقای روحانی آن را می‌پیمود و مخالفان خودش را بی‌سواد، بی‌شناسنامه و... خطاب می‌کرد. وی ادامه داد: امروز آقای ظریف متوجه نیست که اینگونه اظهاراتش به آبروی ملی لطمه می‌زند و منتقدان خود را در داخل آدم‌هایی که مرتکب پولشویی و فساد مالی شده‌اند، مورد خطاب قرار می‌دهد که حتماً باید از این نوع ادبیاتش استفسار کند. افرادی که در راه استقلال این کشور جانفشانی‌های زیادی را کرده‌اند، امروز توسط آقای ظریف مورد اتهامات مالی قرار می‌گیرند. نماینده مردم تبریز اظهار داشت: ما چنین عادتی نداریم که به آقای ظریف چنین حرف‌هایی را بزنیم و در پاسخ به وی از اینگونه ادبیات‌ها استفاده کنیم که به وی اتهام بزنیم، اما از یک دیپلمات چنین گفتاری در قبال منتقدانش پسندیده نیست. علیرضا‌بیگی خاطرنشان کرد: انتظار این بود که آقای ظریف به جای اینگونه اظهارات، استحکام خود را در مذاکرات نشان می‌داد که امروز مذاکرات به مرحله‌ای نمی‌رسید که وزیر امورخارجه ما همه امتیازات را بدهد و هیچ امتیازی به دست نیاورد. وی در پایان گفت: متأسفانه دیپلماسی خارجی ما آنقدر هول بود و در مذاکرات عجله داشت که به تذکرات رهبر انقلاب هم توجه نکرد و از سر عجله، وارد قراردادی شدند که اساس آن قرارداد را طرف مقابل هم قبول ندارد که قراردادی وجود داشته و می‌گوید ما که آن را امضا نکرده‌ایم و در مرحله بعد ما بسیاری از امتیازات را واگذار کردیم و آقای ظریف معتقد است که در مقابل این امتیازات، سایه جنگ از سر کشور برداشته شده است و امروز هم ما بر سر قبری گریه می‌کنیم که معلوم نیست توی آن مرده‌ای باشد یا خیر.

با دست خود راه نقد و دفاع از FATF را مسدود نکنید

واکنش‌ها به اظهارات وزیر امور خارجه البته به نمایندگان محدود نشد. جمعی از کارشناسان مالی در نامه‌ای به ظریف به وی هشدار دادند به دست خودتان راه نقد و دفاع فنی از FATF را مسدود می‌کنید. در این نامه با ابراز نگرانی شدید درباره سوءاستفاده دشمنان ایران از اظهارات ظریف درباره پولشویی در نشست آتی FATF، آمده است: کدام یک از مفاد اکشن پلن که مورد اعتراض مخالفان است اساساً ربط فنی به تقویت مبارزه با پولشویی دارد؟ در این نامه آمده است: اخیراً ویدئویی از فرمایشات جنابعالی نشر یافته است که در آن مخالفان تسریع در تکمیل اکشن پلن FATF را به دو بخش دارندگان نیت خوب و بد تقسیم فرموده‌اید و ضمن اعلام رسمی وجود پولشویی در ایران- برای اولین بار به عنوان وزیر خارجه- از صرف صد‌ها میلیارد تومان برای فضاسازی علیه مبارزه با پولشویی سخن گفته‌اید. درباره این اظهارات گزاره‌هایی فنی به ذهن نگارندگان می‌رسد که ذیلاً تقدیم می‌گردد:

١- همکاران شما در وزارت خارجه، در مورد اظهاراتی بسیار سطح پایین‌تر از فرمایش شما آن هم در سطح کارشناسی، مخالفان را به بی‌ملاحظگی متهم می‌کنند و از دستاویز قرار گرفتن احتمالی این اظهارات توسط نمایندگان امریکا، شورای همکاری خلیج فارس یا آرژانتین در پلنری بعدی FATF اظهار نگرانی می‌کنند. چگونه تأیید وجود پولشویی آن هم توسط وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران آن هم بدون اشاره به اقدامات بسیار مثبت بانک مرکزی در حوزه مبارزه با پولشویی دست‌کم در همین چند ماه اخیر مورد سوءاستفاده نمایندگان دول فوق‌الذکر در پلنری بعدی قرار نخواهد گرفت؟

٢- بدون وجود ادله سخن از تحت حمایت بودن بخشی از کمپین مقابله با تسریع تکمیل اکشن پلن توسط دارندگان گردش‌های مالی چند ده هزار میلیارد تومانی فرموده‌اید. در واقع از این به بعد در هر بحث حول FATF باید بخش مهمی از گفتار مخالفان بر اثبات یک امر عدمی- عدم وابستگی به پولشوها! - بگذرد. در این فضا هرگز بحث فنی شکل نمی‌گیرد. حضرتعالی بیش از هر کسی از ضربه و ضرر اظهار نظر‌های غیرکارشناسی در موافقت یا مخالفت با اکشن پلن FATF مطلعید. پس چرا با دست خودتان راه نقد و دفاع فنی را می‌بندید و موضوع را به سطوحی نازل و غیر قابل اثبات سوق می‌دهید؟

٣- کدام یک از مفاد اکشن پلن که مورد اعتراض مخالفان است اساساً ربط فنی به تقویت مبارزه با پولشویی دارد؟ گزارش‌دهی مستقل خارجی FIU ایران به طرف خارجی (که مورد اعتراض مخالفان است) کمکی به حل موضوع پولشویی در حوزه ریال می‌کند؟ به خصوص که عملاً با توجه به ناترازی وضعیت ایران در FATF نسبت به کشورهایی، چون امارات، در عمل نمی‌توان به پاسخ‌دهی FIU خارجی به FIU طرف ایرانی هم امیدی داشت. کدام یک از مواد CFT که مورد اعتراض مخالفان است ربطی به پولشویی پیدا می‌کند؟ ماده ٦ ربطی به مبارزه با پولشویی دارد؟ سازوکار ماده ١٢ (با توجه به ناترازی پیش گفته) در عمل کمکی به مبارزه با پولشویی گروه‌های تروریستی در ایران خواهد کرد؟ عضویت در اگمونت چه حسنی برای فرآیند مبارزه با پولشویی دارد؟ در عمل هیچ یک از موارد مورد اعتراض مخالفان ربطی به تقویت مبارزه با پولشویی ندارد که حالا پولشوها! بنا باشد اعتراض آن‌ها را تأمین مالی کنند.

٤- آیا در مورد یکی از بند‌هایی که واقعاً به مبارزه با پولشویی کمک می‌کرده از کسی اعتراضی شنیده‌اید؟ اعم از کنترل انتقالات نقد، کنترل تراکنش‌های بر خط و مانند آن؟ آیا هرگز حتی یک بار و در یک رسانه کسی از مخالفان مطرح کرده است که فی المثل نباید FIU قدرتمند وجود داشته باشد؟ در همین دو هفته اخیر اساسا بدون ارتباط انگیزشی معنادار با اکشن پلن FATF بانک مرکزی در اقدامی ستودنی سقف تراکنش روزانه روی POS را ٥٠ میلیون تومان اعلام کرد و با جدیت برای اجرای آن ایستاد. آیا هرگز در این مورد که به معنای واقعی کلمه یک شاهراه پولشویی و فساد را می‌بندد (به خصوص در حوزه تبدیل ریال به ارز) حتی یک کلمه یک نفر از مخالفان تسریع اکشن پلن FATF مخالفتی کرده است؟

٥- از موارد اکشن پلن FATF به تفسیر دوستان شما (و برخلاف نص صریح دست‌کم بیانیه عمومی اخیر FATF) تنها سه مورد باقی مانده است و الباقی تصویب یا اجرا شده. کدام یک از سه مورد باقی مانده عملاً ارتباطی فنی با مبارزه با پولشویی دارد؟ CFT؟! کدام یک از مواد تغییر یافته در اصلاح بند‌هایی از قانون مبارزه با پولشویی کمکی به مبارزه روی زمین با پولشویی می‌کند؟ لابد تغییر ترکیب شورای عالی مبارزه با پولشویی!

در پایان این نامه آمده است: به گمان نگارندگان، مقام شامخ وزارت خارجه بایستی در صف نخست دفاع از منافع ملی و ممانعت از تنزل پرونده‌های حساس کشور به دوقطبی‌های نازل رسانه‌ای باشد. همچنین باید در اظهارات خود دقت و مراقبت نماید تا زحمات ارزشمند همکاران ایشان در هر پلنری دچار خدشه و ضعف نگردد. مع‌الاسف اظهارات حضرتعالی در گفت‌وگوی مورد اشاره غیرکارشناسی، خارج از منافع ملی و قطعاً برخلاف انگیزه همیشه مثبت شما برای اتحاد ایرانیان، تشدید کننده دوقطبی‌های غیرفنی بر سر یک پرونده کاملاً فنی است. امید است که در اظهارات رسانه‌ای بعدی نسبت به اصلاح فرمایشات منتشره از خود محبت لازم را مبذول فرمایید.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
0
0
این آقای ضعیف چرا اینطوری عمل میکنه؟
said
|
Switzerland
|
۰۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
0
0
آقای ظریف کسی منکرِ پول شویی نیست و این معضل با دادنِ اطلاعات بانکیِ کشور به دشمنان خارجی حل نمی شود باید در داخلِ کشور به حال این معضل فکری کرد و قانون گذاشت شما بهتر از هر کسی میدانید ایران به هیچ گروه تروریستی کمک نمیکند و آنهای که در خواست اف آ ت اف را از ایران دارند اطلاعات کشور را به دستِ کشورهای حامیِ تروریست میدهند !
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
0
0
ناکارآمدیش رو ثابت کرده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
0
0
عجبببب
جواد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
0
0
خوب است از وزیر محترم بپرسند دریافتهای چند هزار یورویی ماهانه را کجا تبدیل میکنند
هادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
0
0
ایشان با این برجامشان و اخیرا" با FATF در حال اثبات این مطلب هستند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار