کد خبر: 934445
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۲
نماینده مجلس به جهانگیری:
در حالی که هم اکنون نیمی از وجه سهام عدالت به حساب دولت پرداخت شده و زمان ۱۰ ساله اجرای این طرح به اتمام رسیده‌است، مدیریت دولتی حاکم بر این بخش وضعیت نگران‌کننده‌ای برای سهامداران سهام عدالت در شرکت‌ها رقم زده‌است، به نوعی که یک نماینده مجلس در واکنش به اظهارات معاون اول که ارزش سهام عدالت را ۱۴ میلیون ارزیابی کرده‌است، گفت: حدود ۷۰ درصد شرکت‌ها زیان‌ده هستند و دولت طرحی هم برای آزادسازی نداده‌است.
هادی غلامحسینی
در حالی که هم اکنون نیمی از وجه سهام عدالت به حساب دولت پرداخت شده و زمان ۱۰ ساله اجرای این طرح به اتمام رسیده‌است، مدیریت دولتی حاکم بر این بخش وضعیت نگران‌کننده‌ای برای سهامداران سهام عدالت در شرکت‌ها رقم زده‌است، به نوعی که یک نماینده مجلس در واکنش به اظهارات معاون اول که ارزش سهام عدالت را ۱۴ میلیون ارزیابی کرده‌است، گفت: حدود ۷۰ درصد شرکت‌ها زیان‌ده هستند و دولت طرحی هم برای آزادسازی نداده‌است.
به گزارش «جوان»، طرح سهام عدالت در سال ۸۵ کلید خورد و در شرایطی که انتظار می‌رفت این طرح با بازدهی ۱۰ درصدی سالانه در طول ۱۰ سال به اتمام برسد، اما چنان مدیریتی بر این ثروت روا داشته شد که بنا به ادعای مدیران سازمان خصوصی با اتمام زمان طرح فقط نیمی از حقوق دولت پرداخت شده‌است؛ یعنی اینکه بازدهی ثروتی به نام سهام عدالت که در سبد این ثروت سهام شرکت‌های بورسی و غیر بورسی وجود دارد، در این مدت به طور میانگین سالانه تنها ۵ درصد بوده‌است. حال در شرایطی که زمان اجرای طرح به شکل قانونی به پایان رسیده‌است و مشمولان ۵۰ میلیون نفری سهام عدالت منتظر آزادسازی مدیریت سهام عدالت از طریق تشکیل یک صندوق سرمایه‌گذاری بزرگ در کشور با نام سهام عدالت هستند، امروز در عین حالی که دولت و مجلس برای آزاد‌سازی سهام عدالت سر در گم هستند، ارزش روز سهام عدالت خبر‌ساز شده‌است.
در سال‌های گذشته ارزش کلی سبد سهام عدالت حدود ۵۰ تا ۷۰ هزار میلیارد تومان برای ۵۰ میلیون مشمول طرح عنوان شده‌بود، به یکباره معاون اول رئیس‌جمهور ارزش سهام عدالت را حدود ۱۴ میلیون تومان عنوان کرد هر چند باید دید مبنای کشف ارزش قیمت سهام عدالت توسط اسحاق جهانگیری چیست؛ چراکه در اقتصاد و حسابداری ارزش‌های متفاوتی برای یک دارایی مالی وجود دارد، اما گویا در مدیریت ثروتی به نام سهام عدالت اشکالاتی وجود دارد که صدای نمایندگان را در آورده است.
طی سال‌های گذشته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از مافیای ۲۵۰ نفره سهام عدالت سخن گفته بود که وی نیز هیچگاه در این باره شفاف‌سازی نکرد و حتی در رابطه با آزاد‌سازی سهام عدالت و تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری سهام عدالت به وعده‌هایش عمل نکرد. حال نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در واکنش به اظهارات جهانگیری مبنی بر ارزش ۱۳ میلیونی سهام عدالت گفت: حدود ۷۰ درصد شرکت‌ها زیان‌ده هستند و دولت طرحی هم برای آزادسازی نداده‌است. معصومه آقاپور علیشاهی در واکنش به اظهارات اسحاق جهانگیری مبنی بر ارزش ۱۳ میلیون تومانی سهام عدالت به خانه ملت گفت: براساس ارزیابی کدام صورت‌های مالی ارزش سهام عدالت ۱۴ میلیون تومان برآورد شده؟ بهمن سال گذشته صورت‌های مالی شرکت‌های سهام عدالت رؤیت شده و حدود ۷۰ درصد شرکت‌ها زیان‌ده بودند. وی افزود: اگر شرکت‌ها دوباره تجدید ارزیابی شوند، ممکن است ارزش شرکت‌هایی که از سال ۸۷ تأسیس شده‌اند، با توجه به افزایش تورم بیشتر شود. اگر ۲۰ درصد سهام شرکتی سهام عدالت بوده و سال ۸۸ حدود ۱۰۰ میلیارد ارزیابی شده در حال حاضر آن شرکت ۴۰۰ میلیارد شده‌است، اما افزایش ارزش در صورتی رخ می‌دهد که در قانون جدید تجدید ارزیابی صورت گیرد. آقاپور علیشاهی ادامه داد: در حال حاضر هنوز مجوز خرید و فروش سهام عدالت صادر نشده و حدود ۷۰ درصد شرکت‌ها زیان‌ده بوده و سودده نیستند. سهام عدالت باید ابتدا شفاف‌سازی و برای ارائه در بورس آماده شود، سپس اعداد و ارقامی درباره ارزش آن اعلام شود. به گفته وی، لایحه خرید و فروش و ساماندهی سهام عدالت در هیئت دولت است و تاکنون به مجلس ارسال نشده‌است.

داستان توزیع سهام عدالت چه بوده‌است؟
نکته‌ای که در رابطه با سهام عدالت وجود دارد و به زودی برای آزاد‌سازی این سهام حاشیه و جنجال‌سازی شد، بحث توزیع سهام شرکت‌ها بین شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت استانی است؛ به نظر می‌رسد در زمان واگذاری سهام عدالت بنا به فشاری که نمایندگان مجلس وقت وارد کرده بودند، سهام عدالت شرکت‌های ارزنده‌ای، چون بانک‌ها، بیمه‌ها و خودروسازی‌ها به برخی از استان‌های خاص رسیده‌است که مشخص نیست مبنای توزیع این سهام بین استان‌ها چه بوده است و چه افرادی در دولت پیشین بر این سهام در شرکت‌ها مدیریت می‌کردند و هم اکنون که دولت مدیریت را برعهده دارد، تحت‌تأثیر مافیایی که محمد رضا پورابراهیمی از آن سخن می‌گفت، هست یا نیست؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار