کد خبر: 934539
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۲
انتقاد مجری طرح گندم از پایین بودن نرخ تضمینی گندم به رغم تورم‌های اخیر
بی‌قانونی شورای اقتصاد در اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی صدای مجری طرح گندم را درآورد.
بهناز قاسمی
بی‌قانونی شورای اقتصاد در اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی صدای مجری طرح گندم را درآورد. اسفندیاری‌پور ضمن هشدار به دولت در خصوص تکرار داستان واردات گندم در سال ۹۱ می‌گوید: آقایان مگر در گذشته نمی‌گفتند گندم خارج از کشور ارزان‌تر است، بسم‌الله اگر می‌توانند اکنون بروند با ارز ۸۴۰۰ تومان (نیمایی) این محصول را به کشور بیاورند. اگر نرخ را اعلام نکنند، گندم تولیدی را صادر می‌کنیم.

بر اساس قانون، دولت موظف است نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله گندم را از ابتدای فصل پاییز در مهرماه اعلام کند، اما دو سال است که شورای اقتصاد این نرخ را با تأخیر چند ماهه اعلام می‌کند. در سال زراعی ۹۷- ۹۶ این نرخ پس از نامه گندمکاران به رهبری در فروردین ۹۷ با افزایش ۱۰ درصدی نسبت به سال گذشته ۱۴۳۰تا ۱۴۶۰ تومان اعلام شد. امسال نیز با گذشت دو ماه از زمان قانونی آن، هنوز نرخ جدید اعلام نشده است. به گفته فعالان بازار به دلیل افزایش ۲۰ قیمت کود، سم و بذرو تمامی نهاده‌های تولید باید قیمت نرخ خرید تضمین سریعاً اعلام شود، چراکه گندمکاران با تصور افزایش ۱۰ درصدی سال گذشته رغبتی به کاشت گندم در سال زراعی جدید (۹۸- ۹۷) ندارند.

بسیاری از کارشناسان و مسئولان بر این باورند که اگر دولت امسال در اعلام به موقع و افزایش نرخ مطابق با تورم کوتاهی کند، طبیعی است که خودکفایی گندم در معرض خطر قرار خواهد گرفت و همانند سال‌های گذشته پای گندم‌های وارداتی مجدداً به کشور باز خواهد شد.

به گفته منابع آگاه وزارت جهاد کشاورزی نرخ ۱۵۸۰ تا ۱۶۰۰ تومان را برای قیمت تضمین گندم پیشنهاد داده است. همچنین انجمن صنفی گندمکاران عدد ۱۸۰۰ تومان و فعالان حوزه تولید عدد ۲ هزار تومان را برای هر کیلو گندم پیشنهاد داده‌اند، اما تا کنون در جلسات وزارت جهاد با مسئولان سازمان برنامه و بودجه و فعالان حوزه گندم و نمایندگان کمیسیون کشاورزی با هیچ یک از این اعداد موافقت نشده است. ظاهراً سازمان برنامه و بودجه رقم ۱۵۸۷ تومان را نیز تأیید نکرده و رقم پایین‌تری مدنظرشان است.

اسماعیل اسفندیاری‌پور، مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی که در سال‌های گذشته زحمات بسیاری برای رسیدن به خودکفایی گندم کشیده است، نسبت به کاهش تولید گندم هشدار می‌دهد و می‌گوید: وزارت جهاد کشاورزی با وجود اینکه نرخ خرید تضمینی پیشنهادی گندم و سایر محصولات کشاورزی را قبل از آغاز سال زراعی (به شورای اقتصاد) اعلام کرده است، اما هنوز جوابی از شورای اقتصاد و آقای نوبخت دریافت نکرده است.
وی در گفت‌وگو با تسنیم می‌افزاید: آن‌ها جوابی به نرخ پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی برای تعیین نرخ خرید تضمینی گندم نداده‌اند و ما نیز به شدت گلایه‌مند هستیم، اما نمی‌دانیم که دیگر باید چه کار کنیم؟

قیمت خرید تضمینی گندم باید حداقل ۳۰ درصد افزایش یابد

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی تأکید می‌کند: نظر کارشناسی بنده آن است که به نرخ فعلی خرید تضمینی گندم با توجه به عدم افزایش قیمت در سال گذشته باید ۳۰ درصد اضافه شود که این رقم معادل حداقل نرخ تورم است و با احتساب میزان غیررسمی تورم بیشتر از اینهاست.

وی تصریح می‌کند: اگر قرار است که امنیت (غذایی) کشور را به خطر بیندازیم، بسم‌الله و همین رفتار را داشته باشیم؛ چرا باید اشتباه سال ۹۱ را تکرار کنیم؟ در آن مقطع قیمت کاه و گندم با یکدیگر برابر بود که تکرار این امر باعث سرخوردگی کشاورزان می‌شود. در این صورت زارعان انگیزه مناسبی برای تولید ندارند و از نهاده‌های مناسبی نیز برای تولید استفاده نمی‌کنند و به تولید ملی آسیب می‌زنند. وی خاطرنشان می‌کند: در صورتی که ۳۰ درصد هم به نرخ خرید تضمینی ۱۳۰۰ تومانی گندم در سال قبل اضافه شود باز هم کشاورزان در حال کمک‌رسانی به مردم برای خرید ارزان‌تر نان هستند.

قیمت گندم وارداتی بیش از ۲۴۰۰ تومان است

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه نمی‌شود از جیب کشاورزان تصمیم گرفت، می‌گوید: وقتی که خرید انحصاری گندم در کشور وجود دارد، می‌خواهیم به صورت انحصاری نیز تصمیم بگیریم؛ اشکال ندارد به کشاورز کاری نداشته باشید، قیمت هم به من ندهید، گندم را صادر می‌کنیم.

وی می‌افزاید: آقایان مگر در گذشته نمی‌گفتند گندم خارج از کشور ارزان‌تر است، بسم‌الله اگر می‌توانند اکنون بروند گندم وارد کنند و این محصول را با ارز ۸۴۰۰ تومان (نیمایی) به کشور بیاورند. در صورتی که با این نرخ (ارز نیمایی) گندم وارد کنند قیمت هر کیلوگرم از این محصول ۲۴۰۰ تومان می‌شود.

با تکرار اشتباهات دوباره روزی را می‌بینم که سالانه ۷ میلیون تن گندم وارد کنیم

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید: به خاطر اشتباهات موجود در سال ۹۰ تا ۹۲، مجبور به واردات ۷ میلیون تن گندم شدیم، در صورتی که این روند ادامه پیدا کند دوباره آن روز را می‌بینیم، اما کسانی که این تصمیم را می‌گیرند باید جوابگو نیز باشند.

وی می‌افزاید: وزارت جهاد و دولت در ابتدا خیلی خوب کمک کردند، اما دو سال است که کم‌لطفی‌ها خیلی جدی است و نمی‌شود اسمی برای این کار گذاشت؛ مصالح ملی کشور بر همه موقعیت‌های خودمان ارجح است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار