کد خبر: 934603
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۷
در حالی که تنها چند روز از اکران عمومی فیلم سینمایی «خانم یایا»، به کارگردانی عبدالرضا کاهانی گذشته، حجم انتقاد‌های تند و گاه همراه با عصبیت مخاطبان در فضای مجازی، نسبت به این اثر نشان می‌دهد که کاهانی و فیلمسازی‌اش بیشتر از گذشته دچار رخوت و پوچی شده است.
مصطفی شاه کرمی
در حالی که تنها چند روز از اکران عمومی فیلم سینمایی «خانم یایا»، به کارگردانی عبدالرضا کاهانی گذشته، حجم انتقاد‌های تند و گاه همراه با عصبیت مخاطبان در فضای مجازی، نسبت به این اثر نشان می‌دهد که کاهانی و فیلمسازی‌اش بیشتر از گذشته دچار رخوت و پوچی شده است.
کاهانی بعد از ساخت سه فیلم که نتوانستند رنگ پرده و اکران عمومی را ببینند، فیلم «خانم یایا» که در ابتدا «ما شما را دوست داریم خانم یایا» نام داشت را در سال ۱۳۹۶ ساخت. بعد از عدم توفیق در کسب مجوز از شورای پروانه ساخت برای ساختن فیلم «ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا»، در مرحله درخواست مجوز اکران این فیلم از شورای صنفی نمایش به دلیل عدم تناسب محتوای فیلم ساخته شده با طرح اولیه فیلمنامه (سیناپس) مورد تأیید شورای پروانه ساخت، هرگز نتوانست مجوز اکران بگیرد. بعد از این بود که کاهانی به تایلند رفت تا فیلم بعدی‌اش را در خارج از ایران بسازد. گرچه هیچ کدام از آثار این کارگردان اکرانی بی‌دردسر و بی‌حاشیه نبود، اما گمان اولیه بر این بود که کاهانی متنبه شده و فیلم «خانم یایا» که اندکی کم‌حاشیه‌تر از سایر آثار وی بود تا پای پرده اکران رسیده، بتواند حداقل‌های یک فیلم سینمایی به اصطلاح طنز را کسب کند؛ ذهنیتی که آغاز اکران عمومی و شکل‌گیری حجم عظیمی از انتقادات ریز و درشت مخاطبان با سرعت زیادی رنگ باخت. اطلاق عنوان «توقیفی ساز»، برای سینماگری که تمام آثارش در مرحله اکران حواشی زیادی ایجاد می‌کنند، لقب نسبتاً با مسمایی است؛ چه اینکه عبدالرضا کاهانی طی چند نوبت علاقه زیادی به دادن آدرس غلط از خود بروز داده است. سه اثر قبلی این کارگردان سینما به دلیل تدلیس و تحریف طرح اولیه آثارش به امید دور زدن شورای پروانه ساخت و شورای نظارت و ارزشیابی، توقیف شده‌اند و در مورد خانم یایا هم گفته می‌شود که این اثر هم با مجوز ساخت فیلم ویدئویی تولید شده و امیدواریم که برای اکران سینمایی آن مجوز‌های لازم را از مسئولان سازمان سینمایی اخذ کرده باشد! وقتی که رئیس سازمان سینمایی حاضر است با قانون‌شکنی و زیر پا گذاشتن شخصیت حقوقی جایگاه شورای پروانه ساخت خود را برای ساخت یک فیلم سینمایی توسط فیلمساز توقیفی‌سازی مثل کاهانی هزینه کند، بدیهی است که وی خودش را تافته‌ای جدا بافته تلقی کند. البته کاهانی خودش هم به خوبی می‌داند که فرم و مسیر فیلمسازی‌اش به هیچ عنوان سر و شکل کمدی ندارد و اگر امروز می‌تواند در کشور فرانسه، البته با سفارش برخی مسئولان سابق ارشاد به رفقای پاریسی خود فیلمی بسازد، باید بداند که مردم و مخاطبان سینما به او چک سفید امضا نداده‌اند!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار