کد خبر: 934901
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۱
عليرضا سزاوار
فروشگاه لوازم حیوانات خانگی یا همان «پت‌شاپ»‌ها، قبلاً فقط در شمال پایتخت دیده می‌شد. اکنون با رشد چشم‌گیری به محله‌های مرکزی تهران و بسیاری از شهر‌های دیگر گسترش یافته است. گویا تغییری در سبک زندگی برخی‌ها ایجاد شده که حتی معضلات اقتصادی هم جلودارش نیست و بی‌برنامگی مسئولان هم به این سبک زندگی ناصحیح دامن زده است.
اوایل امسال واردات ۳ هزار و ۵۷ تن فرآورده غذایی برای سگ‌ها و گربه‌ها به کشورمان، از آن خبر‌هایی بود که توجه بسیاری را به خودش جلب کرد. هزینه نگهداری از حیوان خانگی متغیر است؛ یعنی با هزینه کم هم می‌توان حیوان خانگی داشت، اما ورود به این فروشگاه‌ها و یک خرید حداقلی به‌راحتی چند ۱۰۰ هزار تومان هزینه دارد.
اما قیمت‌ها برای آن‌هایی که به خاطر آسایش حیوان خانگی‌شان پا به این مغازه‌ها می‌گذارند، اصلاً عجیب نیست. خرید‌های کلان افرادی که هرکدام دوست دارند، شرایط را برای آسایش و آرامش حیوان خانگی مورد علاقه‌شان فراهم کنند، نشان‌دهنده این ادعاست.
غذای حیوانات هم تولید وارداتی و هم داخلی دارد. قیمت محصولات وارداتی تقریباً ۴۰ درصد گران‌تر از محصولات داخلی است. در این بین، چون سگ‌ها و گربه‌ها بیشترین حیوانات خانگی را تشکیل می‌دهند، بخش بزرگی از قفسه‌های رنگارنگ چیده شده پت‌شاپ‌ها هم به انواع و اقسام خوراکی‌های مربوط به همین دو حیوان اختصاص داده شده است. جالب اینکه بسیاری از غذا‌های مخصوص گربه‌ها برای دیگر حیوانات هم مناسب است. قرص مخصوص تقویت ایمنی بدن، قرص ضداسترس، اسپری بهداشتی دندان، پودر مکمل، شربت عضله‌ساز و بیسکوییت‌های حساس بخشی از کالا‌های عجیب این فروشگاه‌ها هستند. افزایش تمایل به نگهداری حیوانات خانگی، از نشانه‌های تغییر در سبک زندگی است؛ سبکی که بر مصرف‌گرایی پایه‌گذاری شده و طبقه اجتماعی بالا دست را ارجح‌تر می‌شمارد. تمایل به نگهداری از حیوانات حالا حتی در اقشار متوسط جامعه هم دیده می‌شود. برخی به این موضوع به منزله وسیله‌ای برای ارتقا جایگاه طبقاتی خودشان نگاه می‌کنند؛ بعضی‌ها هم هستند که حیوان را فقط برای نمایش استفاده می‌کنند. مثل کسانی که سگ را در ماشین می‌گذارند و با سرعت می‌رانند. قرنیه چشم سگ خیلی حساس است و اگر در آن سرعت یک مگس به چشمش بخورد، باید چشم کلاً تخلیه شود.
بحران ارتباط و گفت‌وگو بین اعضای خانواده‌ها همین جا خودش را نشان می‌دهد. این بحران باعث می‌شود، افراد برای پرکردن تنهایی‌هایشان برای خلأیی که در زندگی‌شان احساس می‌کنند، به عوامل جایگزین رو بیاورند، این وسط حیوانات خانگی سهم بزرگی در پر کردن این خلأ دارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار