کد خبر: 934920
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۴
گفت‌وگوی «جوان» با کتابدار برتر خلاق کشور
حسین قاسمی کتابدار کتابخانه قائمیه شهر اشکنان لامرد با طرح‌هایی که برای کتابخوان شدن مردم این شهر اجرا کرده است در ابتدای هفته کتاب، به عنوان کتابدار برتر خلاق کشور انتخاب شد. قاسمی در گفت‌و‌گو با «جوان» درباره فعالیت‌هایش توضیح می‌دهد.
محمدصادق عابدینی
۴۵ ساله است، علوم اجتماعی خوانده و در دورترین شهر استان فارس به کار کتابداری مشغول است. حسین قاسمی کتابدار کتابخانه قائمیه شهر اشکنان لامرد با طرح‌هایی که برای کتابخوان شدن مردم این شهر اجرا کرده است در ابتدای هفته کتاب، به عنوان کتابدار برتر خلاق کشور انتخاب شد. قاسمی در گفت‌و‌گو با «جوان» درباره فعالیت‌هایش توضیح می‌دهد.

آقای قاسمی اشکنان کجاست؟
اشکنان شهر کوچکی در جنوبی‌ترین قسمت استان فارس و جزو شهرستان لامرد است، ما به نحوی وصل به استان هرمزگان هستیم. آب و هوای اشکنان خشک و کم باران است و تقریباً ۸ هزار نفر جمعیت دارد.
از این جمعیت چند نفر عضو کتابخانه هستند؟
ما حدود هزار و ۵۰۰ عضو فعال داریم که حدود نیمی از آن‌ها کودکان و نوجوانان هستند.
چه شد که کتابدار خلاق شدید؟
ما فعالیت کتابخانه را در سه حیطه اعضای کتابخانه، سطح شهر و روستا‌های محروم فاقد کتابخانه اطراف شهر تقسیم و برای هر بخش بسته‌هایی را تعریف و اجرا کردیم.
چه تعداد برنامه برای این سه بخش اجرا شد؟
ما برنامه‌های متعددی در یک ساله اخیر اجرا کردیم و از این برنامه‌ها تقریباً ۱۵ برنامه جزو برنامه‌های خلاقانه اجرا شد که در بخش اعضای کتابخانه، برنامه «قصه‌های شنیدنی دایی امید» را برای کودکان و نوجوانان اجرا کردیم که خودم در نقش «دایی امید» برای بچه‌ها قصه‌گویی می‌کنم. این کار به صورت هفتگی انجام می‌شود و از سال ۹۵ تا کنون بیش از ۱۰۰ قسمت اجرا داشته‌ایم. در کنار این برنامه کتابخوانی، شعرخوانی، کتابخانه‌گردی و مسابقه نقاشی که جزو برنامه‌های توصیه شده نهاد می‌باشد در کتابخانه اجرا شده است. طرح‌های دیگری مثل طرح «تراکت سخنگو»، «کتابی که من می‌خوانم»، «همسفر با دوست»، «پرواز کتاب»، «جشنواره قرآنی نونهالان» و «شکوفه‌های انقلاب» نیز توسط کتابخانه اجرا می‌شود.
کتابخانه برای مردم اشکنان چه برنامه‌ای داشته؟
در سطح شهر برنامه‌ای با نام «منبر کتاب امید جماران» برگزار می‌شود. منبر کتاب اشاره به کتاب دارد، «جماران» نام حسینیه شهر اشکنان است که در آن برنامه اجرا می‌شود و «امید» اشاره به سخن امام خمینی (ره) دارد که فرمودند: «امید من به شما دبستانی‌هاست.» در شب‌های ماه رمضان در حسینیه برنامه‌های کتابخوانی، قصه گویی و شعر و سرود، حدیث آموزی، قصه نمایش و مسابقه داشتیم که به دلیل استقبال مردم، در ماه‌های محرم و صفر نیز ادامه پیدا کرد.
فکر می‌کنم سخت‌ترین بخش از فعالیت شما، به بخش فعالیت‌های روستایی باز می‌گردد!
طرحی به نام «پرواز کتاب» را در سطح روستا‌های بدون کتابخانه به اجرا درآوردیم که در نیم روز به اتفاق همکاران اداری کتابخانه و کانون حضرت زینب (س) اداره آموزش و پرورش شهر مجموعه برنامه‌هایی را در روستا‌های هدف به اجرا درمی‌آوردیم که از جمله قصه نمایش، کتابخوانی، مسابقات مختلف و نمایشگاه کتاب برای روستا‌های محروم بخش اشکنان می‌باشد. در این طرح برای مردم آن روستا‌ها کتاب می‌بریم که مطالعه کنند و از آن لذت ببرند و طعم شیرین کتاب را بچشند.
از این کار استقبال هم می‌شود؟
خیلی زیاد، از ما درخواست می‌کنند که باز هم به روستایشان برویم. در روستا‌هایی که بچه‌ها حتی کتاب غیردرسی از نزدیک ندیده‌اند، نیازمند توجه هستند. وقتی کتاب برایشان می‌بریم و آن‌ها را به خواندن کتاب تشویق می‌کنیم در اصل داریم به آینده آن کودکان و نوجوانان توجه می‌کنیم. ما از بچه‌های روستایی می‌خواهیم کتاب را بخوانند و بعد آن را برای دیگران معرفی کنند تا دیگران هم به خواندن کتاب تشویق شوند.
به عنوان کتابدار برتر کشور چه انتظاری برای بهبود وضعیت کتابخوانی در اشکنان دارید؟
ابتدا باید از مسئولان نهاد کتابخانه‌های کشور تشکر کنم که موفقیت ما در امتداد فعالیت‌های آن‌ها بوده است، اما در مورد کمبود‌ها باید درخواست راه اندازی کتابخانه سیار را برای این مناطق داشت. موضوع دیگر تسهیل راه‌اندازی کتابخانه‌های روستایی است که می‌تواند در روند کتابخوانی روستا‌ها تسریع ایجاد نماید. توجه به نقاط محروم، افزایش سرانه کتاب برای کتابخانه‌ها به خصوص کتاب‌های کودک و نوجوان به دلیل توجه بیش از اندازه این قشر از کتابخانه‌ها می‌تواند مفید باشد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حسین گرجی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
0
0
چند وقت دیگه دوباره سراغی از این بینوا بگیرید
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار