کد خبر: 935063
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۸
روزگذشته برخی از رسانه‌ها به عرصه مجادله اهالی قوه‌مقننه و مجریه درباره خداحافظی با کنکور تبدیل شد و در نهایت عبدالرسول عمادی سرپرست معاونت آموزش متوسطه آموزش‌و‌پرورش آب پاکی «کنکور حذف نمی‌شود»
نفيسه ابراهيم زاده انتظام
روزگذشته برخی از رسانه‌ها به عرصه مجادله اهالی قوه‌مقننه و مجریه درباره خداحافظی با کنکور تبدیل شد و در نهایت عبدالرسول عمادی سرپرست معاونت آموزش متوسطه آموزش‌و‌پرورش آب پاکی «کنکور حذف نمی‌شود»، را روی دست کنکوری‌ها و دانش‌آموزان ریخت و در توضیح این خبر بیان کرد: «یکی از عوامل فشار برای جلوگیری از اعمال سوابق تحصیلی، مافیای کنکور است و جو روانی در فضای مجازی ایجاد می‌کنند.» عمادی در حالی اینگونه در رسانه‌ها به «آپارتاید آموزشی» اذعان می‌کند که آموزش‌و پرورش در جریان عدم برخورد با گسترش نفوذ مافیای کنکور در نظام آموزشی از سوی مجلس و افکار عمومی یکی از متهمان به شمار می‌رود و برنامه‌های اخیرش به ایجاد آموزش طبقاتی منجر شده است.
بعد از اینکه سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش‌و پرورش در برابر افکار عمومی از مبارزه با مافیای کنکور اظهار عجز کرد، دیروز هم معاون وی به قدرت مافیای کنکور در تعیین تکلیف برای نظام آموزشی کشور اعتراف کرد و ضمن تأیید تلویحی آپارتاید و تبعیض در نظام آموزشی کشور گفت: «وقتی بنده اعلام کردم که سهم سوابق تحصیلی برای کنکور ۹۸، ۳۰ درصد به صورت قطعی است در فضای مجازی به من حمله شد که به جز جریان مافیا افراد دیگری نبودند.»

انفعال در برابر مافیا
عمادی اضافه کرد: «تأثیر مثبت سوابق تحصیلی عملاً به معنای حذف سهم سوابق تحصیلی در کنکور است. مؤسسات کنکور بیرون از آموزش‌و پرورش هستند، اما مدارس برای برگزاری آزمون‌های پیشرفت تحصیلی و آمادگی کنکور با برخی مؤسسات همکاری داشتند و قرار است، این مسئله مورد بررسی قرار بگیرد و هم‌اکنون کارگروهی در آموزش‌و پرورش تشکیل شده که در حال بررسی موضوع است تا بدانیم چگونه آن را حل کنیم.»
سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش با تأکید بر اینکه کنکور حذف نمی‌شود، گفت: مؤسسات کنکور بیرون از آموزش‌و پرورش هستند. عمادی در حالی از آموزش‌و پرورش در فرآیند اجرای مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو دفاع می‌کند که این وزارتخانه با وجود امکان برخورد با مؤسسات کنکوری و آموزشی تا به حال هیچ اقدام عملی در مبارزه با فعالیت خزنده آن‌ها در مدارس نداشته است. قاسم احمدی لاشکی، عضو کمیسیون آموزش کشور هم در این‌باره و در واکنش به اظهارات معاون بطحایی گفت: مجوز مؤسسات کنکور را آموزش‌و پرورش صادر می‌کند و باید بررسی شود که آیا سودی از این مسئله می‌برد یا خیر.

نظام آموزشی طبقاتی
این گفته احمدی لاشکی، در حالی بیان می‌شود که این ابهام در مورد رویکرد آموزش‌و پرورش به مؤسسات کنکوری روز‌به‌روز شدت می‌گیرد. رویکردی که در آن از طرفی آموزش‌و پرورش از مافیای کنکور و مضرات تنفس آن لابه‌لای برنامه‌های آموزشی می‌گوید و از طرف دیگر در مقام عمل و برخورد با آن منفعل عمل می‌کند. در حال حاضر خانواده‌ای که امکان مالی دارد تا ۲۰ میلیون برای آموزش دروس کنکوری به فرزندش هزینه می‌کند و با آموزش شیوه‌های تست‌زنی فرزندش را به دانشگاه می‌فرستد، اما خانواده‌ای که نمی‌تواند این مقدار را هزینه کند، باید شاهد محرومیت فرزندش از دسترسی به فرصت‌های آموزشی در دانشگاه‌های برتر کشور باشد. این مصداق بارز تبعیض فاحش و ایجاد نظام آموزشی طبقاتی است که در سال‌های اخیر نه تنها با آن برخورد نشده، بلکه با خصوصی‌سازی مدارس به آن دامن هم زده شده است. اگر بنا بر استدلال عمادی امکان فنی حذف کنکور نیست، دستکم آموزش‌و پرورش می‌تواند مؤسسات آموزشی را لغو مجوز و به مراجع قضایی و انتظامی ذی‌صلاح معرفی کند.

ضمان شرعی و اخلاقی
در حال حاضر بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی در تصرف مؤسسات آموزشی و کنکوری یا به گفته آموزش‌و‌پرورشی‌ها مافیای کنکور است. به طوری که در برخی از این شبکه‌ها تحت عنوان برنامه کارشناسی و بازاریابان این مؤسسات به عنوان کارشناس برنامه به شبکه صدا‌و‌سیما دعوت می‌شوند و در نهایت ثبت‌نام در مؤسسه آموزشی خاص یا استفاده از خدمات آموزشی آن مؤسسه را به عنوان یک نظر کارشناسی به مخاطبان خود تحمیل می‌کند. این موضوع علاوه بر ضرری که متولیان تعلیم و تربیت به آن معتقدند از نظر شرعی و اخلاقی نیز مشکل دارد. پیش‌تر وزیر آموزش‌و پرورش اعلام کرده بود، برنامه درسی ما را تهدید می‌کند و امروز در صحنه مبارزه‌ای قرار داریم که کارشناس و مؤلف کتاب درسی تمام مسیر‌های استاندارد را طی کرده تا کنجکاوی و حس پرسشگری دانش‌آموز را تقویت کند، اما بلافاصله یک مؤسسه غیرحرفه‌ای کتاب حل‌المسائل را وارد میدان می‌کند و تمام نقشه‌هایی را که ما طراحی کردیم تا دانش‌آموز خودش بیندیشد و به جواب مسئله برسد، نقش‌برآب می‌کند. بطحایی گفت: وقتی تبلیغات حجیم این مؤسسات خصوصی را می‌بینیم، به‌نظر می‌رسد نوعی لجبازی وجود دارد و کتشان را در آورده‌اند برای مبارزه با آموزش و پرورش. اعتراف می‌کنم هنوز زورمان به مؤسسات خصوصی در دوره متوسطه نرسیده است و هنوز درآمد‌های میلیاردی آن‌ها از قبل کنکور و دانش‌آموزان حاصل می‌شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
0
0
مافیای کنکور بد است مافیای مدارس غیرانتفاعی که نمره فله ای میدهند تا فرزندان آقایان پرونده پر و پیمان داشته باشند خوب است؟؟؟؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار