کد خبر: 935630
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۶:۱۱
اقدام نمایشی آقای وزیر در آغاز کار
محمد شریعتمداری وزیر سابق وزارت صمت و وزیر تازه تعاون، کار و رفاه اجتماعی در یکی از نخستین حکم‌هایی که نوشت و امضا کرد به سراغ بحث شیرین عدالت جنسیتی رفت تا از این قافله عقب نماند و پوشش رسانه‌ای خاص این ماجرا هم تأیید دیگری بر بهره‌گیری از نظریه‌های بازنمایی و برجسته‌سازی از سوی آقای وزیر است
کبری فرشچی
محمد شریعتمداری وزیر سابق وزارت صمت و وزیر تازه تعاون، کار و رفاه اجتماعی در یکی از نخستین حکم‌هایی که نوشت و امضا کرد به سراغ بحث شیرین عدالت جنسیتی رفت تا از این قافله عقب نماند و پوشش رسانه‌ای خاص این ماجرا هم تأیید دیگری بر بهره‌گیری از نظریه‌های بازنمایی و برجسته‌سازی از سوی آقای وزیر است. در این خبر آمده است: «آگهی استخدام شرکت «توسعه پلیمر پادجم» در عسلویه با دستور محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای رعایت عدالت جنسیتی اصلاح شد.»

آگهی قبلی دعوت به همکاری شرکت توسعه پلیمر پادجم در عسلویه، فقط برای داوطلبان مرد تعریف شده بود که با توجه به سیاست‌های ابلاغی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در عدالت جنسیتی، در آگهی جدید، ثبت‌نام برای همه داوطلبان مرد و زن واجد شرایط علمی و تخصصی و اولویت جذب داوطلبان بومی اعمال شده است.
شرکت پتروشیمی جم که از شرکت‌های زیرمجموعه شستاست، در آگهی پیشین دعوت به همکاری برای جذب نیرو در ۱۹ رشته تحصیلی کرده بود که ۱۰ رشته تحصیلی فقط مختص جنسیت مرد اعلام شده بود.

در آگهی جدید این مسئله لحاظ و عدالت جنسیتی در همه ۱۹ رشته تحصیلی برای مرد و زن برقرار شده است.
شرکت توسعه پلیمر پادجم (سهامی خاص) به‌عنوان مجری طرح تولید محصولات پتروشیمی، توسط شرکت پتروشیمی جم در سال ۱۳۹۴ تأسیس شد. این شرکت در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در بندر عسلویه استقرار دارد.
شاید در نگاه اول انتخاب عنوان پرطمطراق اصلاح آگهی استخدام برای اجرای عدالت جنسیتی جذاب جلوه کند، اما وقتی متوجه می‌شویم این شرکت در بندر عسلویه قرار دارد بهتر به نمایشی بودن چنین رفتار‌هایی پی می‌بریم.

نکته حائز اهمیت اینجاست که اگر بنا باشد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه عدالت اجتماعی گامی بردارد آیا این کار نمی‌تواند با نظارت بهتر بر بخش خصوصی و شرکت‌ها و کارگاه‌های خصوصی که بدون بیمه و با پرداخت حداقل حقوق به دختران و زنان فعالیت می‌کنند، کارش را آغاز می‌کرد؟

هرچند استخدام زنان بومی منطقه بندر عسلویه در شرکت پتروشیمی می‌تواند اقدام مثبتی تلقی شود و با عدالت جنسیتی جور است، اما کدام خانم شرایط کار در منطقه‌ای صنعتی همچون بندر عسلویه را دارد؟ آیا یک خانم متأهل می‌تواند برای مدت طولانی از خانه و خانواده جدا و برای انجام تعهدات خود در عسلویه حاضر شود؟ بدیهی است که شرایط خاص کار در مکان‌هایی همچون بندر عسلویه چندان مناسب خانم‌ها نیست و بر مبنای معنای عدالت در قرار گرفتن هر چیز در جایگاه خود، کار کردن در پتروشیمی بندر عسلویه برای خانم‌ها چندان مناسب به نظر نمی‌رسد. در برابر این، اما با عنایت به گستره کاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آقای وزیر می‌تواند در سایر استخدام‌ها به‌ویژه در مشاغلی که تناسب بیشتری با ویژگی‌های جسمی و روحی خانم‌ها دارد عدالت جنسیتی را اعمال کند و از همه مهم‌تر نظارت بیشتری بر بخش خصوصی صورت بگیرد؛ بخشی که در آن خیلی وقت‌ها زنان و دختران را به عنوان نیروی کار ارزان‌قیمت به کار می‌گیرند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر