کد خبر: 936257
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۷
نام یزد به عنوان اولین شهر خشتی، اولین شهر پایدار و دومین شهر تاریخی جهان در دنیا می‌درخشد و این‌بار برای چهارمین بار با زیلوی میبد جهانی شده است
میترا شهبازی
نام یزد نه یکبار و بلکه چهار بار در فهرست جاذبه‌های گردشگری دنیا به درخشش درآمده است و گردشگران را از هر سو به این استان می‌کشاند. منطقه‌ای کویری که مرکز آن به عنوان اولین شهر خشتی، اولین شهر پایدار و دومین شهر تاریخی جهان نام گرفته است. حالا این بار هم زیلوی میبد است که برای بار چهارم این استان را به دنیا معرفی می‌کند و امید است طی ماه‌های آتی موجی از گردشگران را وارد این منطقه کند. گردشگرانی که بر اساس آمار سازمان جهانی گردشگری می‌توانند هر کدام نزدیک به یک هزار و ۵۰۰ دلار برای کشور مقصد درآمدزایی داشته باشند.

یزد را به بادگیر‌ها و بنا‌های خشتی‌اش می‌شناسیم. جاذبه‌های منحصر‌به فردی که در کمتر مناطقی می‌توان نمونه‌های مشابه آن را دید و این استان تمام این جذابیت‌ها را در خود جای داده است. از همین‌رو نام این استان نه یکبار بلکه چهار بار جهانی شده است. یکی از این جذابیت‌ها بنا‌های خشتی‌ای است که یزد را به عنوان اولین شهر خشتی جهان معرفی می‌کند. البته این تنها باری نیست که یزد توانسته نام اولین را در سطح دنیا به خود اختصاص بدهد و به دلیل وجود بادگیر‌های متعدد و سیستم بهره‌وری از انرژی پاک، نام یزد به عنوان اولین شهر پایدار جهان هم می‌درخشد. علاوه بر این، شهر یزد بعد از ونیز ایتالیا به عنوان دومین شهر تاریخی دنیا شناخته می‌شود. تمام این جاذبه‌ها منجربه این شده است که در سال گذشته به‌رغم ناکافی بودن تبلیغات حوزه گردشگری، ۱۲۶ هزار و ۳۶۶ گردشگر خارجی به این استان سفر کنند و امسال هم پیش‌بینی می‌شود این تعداد با رشد قابل توجهی مواجه شود. البته طی چند روز گذشته در استان یزد یک اتفاق ویژه دیگر هم رخ داده و نام یزد برای بار چهارم با زیلوی میبد جهانی شده است. با این تفاسیر و با توجه به اینکه این استان دارای ۲ هزار و ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی و ۶ هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی است، می‌توان این چشم‌انداز را داشت که باز هم در سال‌های آتی آثار دیگری از این استان به ثبت جهانی برسد. لازم به ذکر است که در حال حاضر در استان یزد هزار و ۸۵۰ اثر به ثبت ملی رسیده است.

میبد شهر جهانی زیلو شد

پرونده زیلوی شهر میبد که دو سال پیش برای ثبت ملی به سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال شده بوده، اواخر هفته گذشته توانست نظر ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی را هم به خود جلب کند و این هنر را به ثبت جهانی برساند. فرصتی که نه تنها می‌تواند صادرات زیلوی این شهر را افزایش دهد، بلکه به عنوان جاذبه‌ای دیگر برای ورود گردشگران شناخته می‌شود. در این خصوص مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد می‌گوید: «پس از اینکه زیلوی میبد ثبت ملی شد، به دلیل ظرفیت موجود و بهره‌مندی این هنر دستی مردمان میبد از شاخصه‌های جهانی شدن، پرونده‌ای تشکیل و به شورای جهانی صنایع دستی ارسال شد.» سید مصطفی فاطمی ادامه می‌دهد: «حالا زیلوی میبد با نظر مثبت شورای جهانی صنایع دستی و با تأیید روسای قاره‌ها به ثبت جهانی رسیده است.» لازم به ذکر است که این تنها زیلوی میبد نیست که به ثبت جهانی رسیده است، بلکه شهرستان میبد نیز به عنوان شهر جهانی زیلو معرفی شده است. با این تفاسیر پیش‌بینی می‌شود روز‌به‌روز بر شمار گردشگرانی که یزد را به عنوان مقصد خود انتخاب می‌کنند افزوده شود. استانی که ظرفیت‌های فراوانی در راستای توسعه گردشگری دارد و مسئولان نیز باید زیرساخت‌های متناسب با استاندارد‌های گردشگری دنیا را در این منطقه فراهم کنند.

یزد میزبان گردشگران بیشتر

این فقط ثبت جهانی نیست که گردشگران را به سمت مناطق مختلف جذب می‌کند، بلکه زیرساخت‌ها و خدمات مناسب هم جایگاه مهم و ویژه خودشان را دارند. در این راستا محمدرضا دهقان مهرجردی، معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی اداره‌کل میراث فرهنگی و صنایع‌دستی استان یزد هم با تأیید مطالب فوق و ضرورت حمایت از زیلو بافان بیان می‌کند: «زیلو‌ها در گذشته تجارت خوبی را برای میبد همراه داشته، اما در چند سال گذشته به دلیل ورود دستگاه‌های موکت و فرش ماشینی این صنایع‌دستی کم رونق شده و تعداد بافندگان آن‌که یک زمانی چندین هزار نفر بود به ده نفر رسیده است.» بنابر این حمایت از هنرمندان و صنعت‌گران استان نیز ضرورتی انکارناپذیر برای توسعه استان است. لازم به ذکر است که در صورتی که جاذبه‌های گردشگری در این منطقه تقویت شود، می‌توان به این امید داشت ۱۲۶ هزار گردشگر خارجی که سال گذشته به این استان آمدند طی سال‌های آتی افزایش چند برابری داشته باشند. گردشگرانی که هر کدام بر اساس آمار ارائه شده از سوی سازمان جهانی گردشگری می‌توانند نزدیک به یک هزار و ۵۰۰ دلار برای کشور مقصد درآمدزایی داشته باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار