کد خبر: 936262
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۹
سرمقاله مدیر مسئول
عبدالله گنجی
پیش از آنکه مقام معظم رهبری «نظریه مقاومت» را طرح کند، نقطه مقابل آن به نظریه تبدیل شده بود. «هرایر دکمجیان» در کتاب «جنبش‌های اسلامی معاصر در جهان عرب» خاورمیانه را «محیط بحران» فرض می‌کند و بحران‌های آن را نیز برمی‌شمارد. تحقیقات علمی ایشان و راهبرد‌های غرب در خاورمیانه اسلامی در یکصد سال گذشته نشان می‌دهد خاورمیانه به «محیط بحران» تبدیل شده است که مداومت و به کمال رسیدن بحران‌ها می‌تواند آن را به «نظریه محیط بحران» تبدیل کند. نظریه به دو صورت پدید می‌آید؛ یا فردی نظریه‌ای را ارائه می‌کند و سپس در میدان عمل خودنمایی می‌کند (نظریه مارکس و تحقق آن در شوروی سابق) یا تکرار و مداومت اقدامات صورت گرفته به قاعده‌ای تبدیل می‌شود که از آن نظریه می‌سازند. می‌توان در این‌باره به نظریه‌های انقلاب‌ها یا نظریه «استخلاف» یا «حل و عقد» در صدر اسلام اشاره کرد. نظریه محیط بحران و نظریه مقاومت از الگوی دوم پیروی می‌کند.

خاورمیانه از زمان فروپاشی عثمانی توسط غرب و مهندسی ملت‌سازی در آن، به محیط بحران تبدیل شده است که اساس این بحران، مقاومت فرهنگی مسلمانان از یک سو و تلاش غرب برای نرمال کردن این محیط با شاخص‌های حیات غربی از سوی دیگر است. دکمجیان معتقد است خاورمیانه محیط خیزش-انحطاط اندیشه اسلامی است. برای رهایی از انحطاط با خیزش مواجه می‌شود و دوباره به انحطاط می‌گراید و درگیر بحران‌هایی همچون بحران هویت، بحران مشروعیت اکثر حاکمان، بحران فرهنگی، دخالت نظامی خارجی، ضعف نظامی و فاصله طبقاتی شده است. مرور پدیده‌های یکصد سال گذشته که وقوع انقلاب اسلامی آن را تشدید کرد، نشان می‌دهد خاورمیانه اسلامی کانون بحران جهان است که علت اصلی آن طمع غرب به منابع آن و تلاش برای دگردیسی فرهنگی منطقه با هدف تسلط سیاسی- اقتصادی است. تولد صهیونیست‌ها در این منطقه بحران را مضاعف نموده است که می‌توان به جنگ‌های چندجانبه اعراب- اسرائیل اشاره کرد. جنگ ۴۰ ساله افغانستان، بحران ۴۰ ساله عراق، بحران‌های لبنان، سوریه و کودتا‌های متعدد ناسیونالیستی و سوسیالیستی در منطقه، نمونه‌های دیگری است. راهبرد‌های جهانی امریکا نیز در خاورمیانه شکل کانونی به خود گرفته است که حول چهار مسئله اصلی ملت‌سازی، دولت‌سازی، تسلط بر منابع و تضمین امنیت اسرائیل متمرکز شده است و منازعه با انقلاب اسلامی نیز به خاطر ممانعتی است که جمهوری اسلامی برای تحقق این چهار مسئله ایجاد کرده است، اما آنچه اساسی است و نباید لحظه‌ای مورد غفلت قرار گیرد، راهبرد غرب در به‌هم زدن آرامش خاورمیانه است.

حمله صدام به ایران و کویت، جنگ‌های صهیونیست‌ها با حزب‌الله و حماس، بحران سوریه، پیدایش داعش، دولت‌سازی در کردستان عراق، انتقال داعش به افغانستان، جنگ یمن، محاصره قطر، تحریم ایران، کودتای ترکیه، بحران‌های مصر و سرکوب اسلامگرایان و حذف قذافی از لیبی، بحران فلسطین و معامله قرن سلسله پدیده‌هایی هستند که حتماً خود آن‌ها یا مشابه‌شان ادامه خواهد یافت و آرامشی در جهان اسلام حاکم نخواهد شد. پس می‌توانیم مداومت بحران یکصدساله را با عنوان نظریه «خاورمیانه محیط بحران» بازخوانی و آن را به مدل علمی- پژوهشی تبدیل نماییم.

تجربه نشان داده است در نقطه مقابل و در مواجهه با «محیط بحران»، گفت‌و‌گو و دیپلماسی موجب رفع بحران نمی‌شود و غرب با حضور مستقیم نظامی و حمایت از دولت‌های غیرمردمی و تحریک اختلافات کلامی درصدد دستیابی به چهار مسئله ملت‌سازی، دولت‌سازی، تسلط بر منابع منطقه و افزایش ضریب امنیت صهیونیست‌هاست. مسئله فلسطین با سی سال گفت‌و‌گو حل نشد، اما با چند جنگ چریکی حماس و حزب‌الله اهمیت «نظریه مقاومت» برجسته‌تر شد. مسئله داعش با گفت‌و‌گو قابل حل نبود، اما با سیاست مشت آهنین فروپاشید، اگر راهبرد غرب را «خاورمیانه محیط بحران» فرض نمایید، هر پدیده‌ای که رد پای غرب در آن است از طریق گفت‌و‌گو حل نخواهد شد و راهی جز مقاومت وجود ندارد. حضرت امام ۳۰ سال پیش به این نتیجه رسیده بودند و با صراحت می‌فرموند «راهی جز مبارزه باقی نمانده است» و یا می‌فرمودند: «اگر امریکا هم‌اکنون یک کشور اسلامی را با خاک یکسان کند مسلمانان چه می‌کنند؟» یا می‌فرمودند: «جمهوری اسلامی برای احیای هویت اسلامی مسلمانان سرمایه‌گذاری می‌کند» یا صحبت از انهدام صهیونیست‌ها، می‌کردند.
 
از نگاه امام پای امریکا به مسائلی مانند حج نیز باز شده است و معتقد بودند هرکس به امریکا لبیک نگوید متهم به کفر و شرک خواهد شد.
بنابراین عقب راندن غرب با محوریت امریکا در خاورمیانه اسلامی از هیچ راهی جز مقاومت میسر نیست. امریکا از طریق گفت‌و‌گو از عراق، شرق سوریه، بحرین، قطر، کویت، عربستان، خلیج فارس و... خارج نخواهد شد. تجربه نشان داده که ۴۳۰۰ کشته نظامی امریکا در عراق (۲۰۱۴- ۲۰۰۳) می‌تواند امریکا را از عراق اخراج کند و مقاومت حزب‌الله در لبنان می‌تواند به تخلیه جنوب لبنان در ۲۰۰۱ از سوی صهیونیست‌ها منجر شود و غزه با همت و مقاومت از سوی صهیونیست‌ها تخلیه گردد. پس نظریه مقاومت مبتنی بر تجربه‌ای است که منجر به نتیجه می‌شود و همه راه‌های دیگر بن‌بست است. این نظریه هر روز تقویت می‌شود و بیداری مسلمانان و حاکمیت آنان بر سرنوشت خویش روزبه‌روز شکوفا‌تر می‌شود. معامله قرن، انتقال پایتخت امریکا به قدس، پایان بحران سوریه، ناکامی کودتا در ترکیه و ناکامی در یمن، ناکامی دولت‌سازی در کردستان عراق و مقاومت ستودنی ملت ایران در مقابل تحریم، زمینه‌های تقویت نظریه مقاومت است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
0
0
با سلام. در کشورهای المان .انگلیس . زاپن و غیره برای هدایت سرمایه های مردم بسمت تولید و سازندگی قوانین پول شویی را تصویب کردند .و مصادیق دقیق را به مردمشان نشان دادند .و مرومشان ان را رعایت می کنند . انتظار این بود که نمایندگان مجلس ایران نیز برای جامعه خودمان قانون پولشویی بومی را تصویب کنند . که مردم بدانند چه اعمالی جز قانون پول شویی است . مثلا ایا فردی که وام از بانک برای احداث کارخانه می گیرد ولی ان را در جای دیگرخرج می کند از مصادیق پولشویی است و نظایر ان . . ولی تصویب این قانون در هیاهوی نمایندگان تصویب فراموش شد است . حال چرا بعضی از نمایندگان دوست ندارند . معلوم نیست ؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
0
0
آب در کوزه ما گرد جهان میگردیم؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
0
0
باید همه مردم دارای کارت ملی هوشمند باشند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
0
0
با سلام .نمایندگان کشورهای خارجی برای خودشان قانون پول شویی بنام CET تصویب و اجرا می کنند .و به کشورهای خارجی گفتند که برای مبادلات با انها باید این قانون را قبول کنند .. حال عزم ارداه نمایندگان کشور ما را می خواهد که برای کشورمان قانون پول شوی تصویب و اجرا کنند .و به کشورهای خارجی بگویندبرای مبادلات بانکی باید تابع قانون کشور پول شویی کشور ما باشند . ایا می توانند و یا فقط به شعار دادن بسنده خواهند کرد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
0
0
با سلام . دوستی می گفت وقتی بخارج (سوئد) رفتم .یکی از مسئله ای مهم که یاد گرفتم . قانون پول شویی ان کشور بود . قانون پولشویی را بطور ریز مشخص کرده بودند . می دانستم وقتی تلاش کنم که شامل قانون پولشویی نشوم . مثلاوقنی وام می گیرم باید در محل خود هزینه کنم .و یا رئیس اداره، پول هر دریف بودجه را در مکانی که تعیین کرده بودند هزینه می کرد.و یا نهادها خیریه کمک های مردم را در محل های تعیین شده توسط مردم هزینه می کردند . در غیر این صورت شامل قانون پول شویی می شدند .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
0
0
با سلام . انتظار این بود در این مدت چهار دهه برای جذب سرمایه های خارجی و داخلی و هدایت انها بسمت تولیدات، مانند پارلمان کشوهای خارجی نمایندگان مجلس ما نیز قانون پولشویی برای ایران با توجه به اموزه های دینی و فرهنگی برای رفع سردر گمی مردم در رابطه با نظام بانکی و نیز دادو ستد داخلی و یا خارجی تدوین و تصویب کند. اما چنین نشده و بنظر نمی رسد به این زودی های اجرا شود . چرا ؟ مشخص نیست .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار