کد خبر: 936362
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۷
شماری از معترضان به برنامه‌های اقتصادی دولت بلژیک، روز جمعه با تجمع در بروکسل نارضایتی خود را از سیاست‌های کنونی اعلام کردند و خواستار استعفای نخست‌وزیر شدند.
جوان آنلاین: دامنه اعتراض‌های جلیقه زرد‌های معترض در فرانسه به بلژیک هم کشیده شده است. شماری از افراد روز گذشته با تجمع در مرکز بروکسل خواستار استعفای «شارل میشل» نخست‌وزیر شدند. آن‌ها شعار می‌دادند: «میشل استعفا بده» برخی با پرتاب سنگ و ترقه با پلیس درگیر شدند و پلیس هم در مقابل از ماشین آب‌پاش و گاز اشک آور استفاده کرد. فضا به قدری ناآرام بود که ابری از دود محل تظاهرات را فرا گرفته بود.

بنابر گزارش روزنامه انگلیسی اکسپرس، این ناآرامی‌ها باعث شد تا مقر اصلی کمیسیون اروپا به صورت موقت تعطیل شود و تا زمانی که معترضان عبور کردند به هیچ کسی اجازه ورود و یا خروج از این ساختمان داده نشد. صد‌ها نفر از تظاهرات‌کنندگان که به افزایش سوخت و هزینه‌های زندگی اعتراض داشتند، اماکن سیاسی در بروکسل را هدف قرار داده بودند و برای کنترل آشوب ایجاد شده ده‌ها نفر از نیرو‌های پلیس باتون به دست در محل مستقر شده بودند.

یکی از شرکت‌کنندگان در تظاهرات دیروز در این مورد به اکسپرس گفت: «ما به افزایش هزینه سوخت، مالیات بالا و هزینه‌های بالا اعتراض داریم. این اقدام مشابه آنچیزی است که در فرانسه و به خصوص در پاریس رخ می‌دهد و احتمال بعدا دامنه آن به هلند و انگلیس هم کشیده خواهد شد.»

در جریان ناآرامی‌های جمعه، دست‌کم دو خودرو ون پلیس تخریب شدند. این در حالی است که تظاهرات در وهله اول به صورت مسالمت آمیز شروع شد، اما بعدا به خشونت گرایید. معترضان صورت خود را پوشانده بودند و پلیس ده‌ها نفر را دستگیر کرد.


جلیقه زرد‌های بلژیک امیدوارند که بتوانند جنبش مشابهی در سراسر اروپا ایجاد کنند و لندن یکی از مناطقی است که به صورت بالقوه امکان وجود تنش در آن وجود دارد.

تظاهرات‌های اعتراضی در فرانسه که معترضان بلژیکی به تاسی از آن به خیابان آمده‌اند از هفدهم نوامبر (۲۶ آبان ماه) آغاز شده بود. رانندگان و شماری از اتحادیه‌های بازرگانی و احزاب سیاسی از عوامل محرک برای آغاز موج اعتراض‌ها در این کشور بودند. معترضان نام خود را به دلیل کلاه زردی که برای جلوگیری از جلب توجه و جلوگیری از تصادف استفاده می‌شود، «جلیقه زرد» گذاشتند.

در دو هفته گذشته، گروه معترض موسوم به «جلیقه زردها» خیابان‌ها را در شهر‌های مختلف فرانسه مسدود کردند و با این اقدام بدترین ناآرامی‌ها را در طول ۱۸ ماه ریاست‌جمهوری ماکرون رقم زدند.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار