کد خبر: 937029
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۰
در جلسه اعضای کمیته فرهنگ عمومی شورای اجتماعی وزارت ارشاد مطرح شد
اعضای کمیته فرهنگ عمومی شورای اجتماعی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دومین جلسه خود، با ارائه محتوای تولید شده در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در وزارت ارشاد، به بررسی زمینه‌های ارائه این محصولات پرداختند.

 

به گزارش جوان آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، دومین جلسه کمیته فرهنگ عمومی شورای اجتماعی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چهارشنبه ۷ آذر ماه به میزبانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و با حضور علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد، امین متولیان معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد، الهام ستاری رئیس کمیته فرهنگ عمومی شورای اجتماعی، محمدرضا چهارباشی رئیس دبیرخانه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی وزارت ارشاد، رضا مجید زاده رئیس گروه سیاست‌های فرهنگی شورای فرهنگ عمومی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد کاظم متقی مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه، اسماعیل رضایی مسئول دفتر اجتماعی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و محمد حسین فراهانی نماینده معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد برپا شد.

در ابتدای این نشست الهام ستاری رئیس کمیته فرهنگ عمومی شورای اجتماعی وزارت ارشاد گفت: با توجه به مصوبات اولین جلسه کمیته درخصوص استفاده از ظرفیت دستگاه‌های مجری برای" نهضت پیشگیری، مقابله و کاهش مصرف مواد مخدر و روانگردان‌ها "، در این جلسه اعضاء پیشنهادات خود را برای بررسی کارشناسی و اعلام نتیجه به شورا، همچنین تسهیل و تسریع در دستیابی به اهداف برنامه پنجم توسعه مطرح کنند.

وی ادامه داد: میزان برنامه‌های عملیاتی و مدون در برنامه سلامت اجتماعی با هدف آگاه سازی مردم در گروه‌های سنی مختلف از علل ریشه‌ای، عوامل خطر و پیامدها در موضوعاتی همچون ارتقای سواد اجتماعی، مهارت‌های زندگی و فرزند پروری، طراحی و نحوه استقرار بسته‌های توانمند سازی روانی – اجتماعی و ارتقای سطح سلامت معنوی، نقش و تعداد گروه‌های جهادی و مردمی و نسبت محل‌های تحت پوشش، همگی از جمله رویکردهای تعریف شده در برنامه‌های اعلامی به وزارتخانه ارشاد است که بخش وسیعی از امکانات فرهنگی و تبلیغی در امر اطلاع رسانی، پیشگیری و درمان اعتیاد در سراسر کشور را در اختیار دارد.

رئیس کمیته فرهنگ عمومی شورای اجتماعی وزارت ارشاد با ارائه محتواهای تولید شده در مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد با مضامین پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، گفت: پس از برگزاری نخستین جلسه این کمیته، پیگیری‌ و نامه‌نگاری‌هایی با مرکز رسانه‌های دیجیتال برای در اختیار داشتن تولیدات موجود در حوزه آسیب‌های اجتماعی صورت گرفت که خوشبختانه محتوای مناسبی در قالب پوستر و انیمیشن در اختیار ما قرار گرفت که می‌توانیم بر اساس موارد مدنظر کمیته از این محتوا استفاده کنیم.

علیرضا مختارپور، دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در این نشست با اشاره به مصوبات نخستین جلسه این کمیته در تشکیل پویش پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر گفت: بازه زمانی مورد نظر ما برای راه‌اندازی و اجرای این پویش از امروز تا پایان فروردین ماه سال آینده است که در گام اول باید برای این پویش نامی انتخاب شود تا دستگاه‌های مختلف حاضر در این کمیته در موسسات، اماکن و مراکز زیر مجموعه و وابسته خود، این حرکت را ذیل یک نام واحد پیش ببرند.

وی افزود: با توجه به افزایش سفرهای نوروزی در این بازه زمانی و افزایش برخی از آسیب‌های اجتماعی در روزهای انتهای سال و روزهای ابتدایی سال جدید، می‌توان محصولات و بسته‌های محتوایی کاملی شامل مضامینی چون مدارای اجتماعی، حفظ محیط زیست و آسیب‌های اجتماعی ارائه داد تا برای مسافران نیز جذاب‌تر و اثرگذارتر باشد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به لزوم «پرهیز از کارهای موازی از سوی دستگاه‌های مختلف» تصریح کرد: اگر قرار باشد هر یک از دستگاه‌های حاضر در این کمیته به طور جداگانه برای تشکیل کمیته محتوایی با حضور استادان دانشگاه اقدام و محتوای مورد نظر خود را تولید کنند، همان موازی کاری رخ خواهد داد که مقام معظم رهبری بارها دستگاه‌ها را از آن پرهیز داده‌اند.

مختارپور ادامه داد: می‌توان با حمایت وزارت کشور و یا شورای اجتماعی وزارت ارشاد جزوه‌ای با محتوای مناسب تهیه کرد تا مطالبی که قرار است ارائه شود، با یک وحدت رویه و اقدام مشترک در اختیار مبلغان ما در سراسر کشور قرار گیرد. حتی بسیاری از این دست محتواها در برخی سازمان‌ها تهیه شده و موجود است و می‌توان با بررسی و تأیید یکی از این طرح‌ها که از جامعیت بیشتری برخوردار است، از آن برای بهره‌برداری در این پویش استفاده کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد کاظم متقی، مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه در این نشست با اشاره به تغییرات مدیریتی صورت گرفته اخیر در این سازمان گفت: خوشبختانه با حضور جناب حجت الاسلام خاموشی در سازمان اوقاف، در اولین جلسه‌ای که با ایشان با موضوع سیاست‌های پیش‌رو داشتیم، ایشان صراحتا بر ارائه خدمات اجتماعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی تأکید کردند.

وی با اشاره به رویکرد جدید سازمان اوقاف در دوره مدیریتی جدید گفت: رویکرد ما استفاده از ظرفیت بقاع متبرکه برای بحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با محوریت خانواده است که بر این اساس طرح‌هایی برای آموزش مبلغین و برپایی خیمه‌های معرفت را در دستور اجرا داریم. همچنین امسال با توجه به چهل سالگی انقلاب اسلامی طرح خمیمه‌های انقلاب را در بقاع متبرکه اجرا خواهیم کرد.

مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به ثبت ۴۷ میلیون بار زیارت از اماکن متبرکه کشور در سال گذشته، گفت: با توجه به حجم بالای زوار در ایام نوروز، مانند هر سال طرح «آرامش بهاری» را در ایام نوروز اجرا می‌کنیم که طی آن محتواهای تولید شده در سازمان را در قالب پوستر چاپ و برای نصب به این اماکن ارسال می‌کنیم؛ بر این اساس آمادگی خود را برای ارسال پوسترهای این طرح با بقاع متبرکه را که منطبق با محتواهای مورد نظر این کمیته باشد، اعلام می‌کنیم.

رضا مجید زاده، رئیس گروه سیاست‌های فرهنگی شورای فرهنگ عمومی نیز در این نشست با اشاره به استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای ارائه محتوای مورد نظر این کمیته، طی سخنانی گفت: در کنار فضای مجازی می‌توان از ظرفیت، تلویزیون، رادیو و سایر رسانه‌ها برای انتشار محتوای مورد نظر استفاده کرد. ضمن اینکه در ایام نوروز مراکز و موسسات زیر مجموعه دستگاه‌های حاضر می‌توانند با ایجاد امکان اسکان مسافران نوروزی، محتوای مورد نظر را در اختیار آنها قرار دهند و حتی مسابقاتی را بر اساس محتوای ارائه شده برای آنها برگزار کنند.

وی با تأکید بر لزوم پیش‌بینی ساختاری منسجم برای استمرار حرکت این پویش گفت: باید ساختاری طراحی شود که حرکت این پویش در ماه‌های آینده به دلیل جابه‌جایی مدیران و مسئولان حتی در سطح کلان، دچار وقفه و خدشه نشود. اگر قرار است نهضتی در حوزه پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر راه‌اندازی شود، این نهضت برای استمرار حرکت خود نیاز به ساختاری منسجم دارد. ضمن اینکه همه برنامه‌ریزی‌های ما نباید معطوف به شهرها باشد، چرا که بخش عمده‌ای از مخاطبان هدف ما در روستاها و دهستان‌ها ساکن هستند.

در ادامه این نشست اسماعیل رضایی، مسئول دفتر اجتماعی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد نیز گفت: رویکرد کانون فرهنگی هنری مساجد در سال جدید و توجه ویژه آن به موضوع آسیب‌های اجتماعی باعث ایجاد دفتر اجتماعی در کانون شد تا فعالیت‌های اجتماعی در مساجد احیاء و تقویت شود. ما در این دفتر با تشکیل یک هیأت علمی از استادان دانشگاه، اقدام به تهیه محتوای آموزشی در سه سطح «کودک و نوجوان»، «مدرسان و مربیان» و «معتمدین محل» کردیم.

وی افزود: همچنین تهیه نرم‌افزاری را در دست داریم تا بتوانیم برای خانواده‌ها پرونده سلامت تشکیل دهیم تا از این طریق بتوانیم خانواده‌های آسیب‌دیده و در معرض آسیب را شناسایی و اقدامات لازم در این زمینه را از طریق معتمدین محل انجام دهیم. همچنین یک جشنواره هنری را در روزهای انتهایی سال در دست اجرا داریم که می‌توان از خروجی این جشنواره نیز در تولید محتوای مورد نظر در ادامه کار پویش، استفاده کرد.

محمد حسین فراهانی، نماینده معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد نیز در این نشست گفت: معاونت قرآن و عترت از سه طریق می‌تواند در پویش پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مشارکت کند. ابتدا استفاده از ظرفیت دو هزار موسسه زیر مجموعه در سراسر کشور که هرکدام به طور میانگین دارای ۵۰۰ عضو هستند که در این بخش می‌توان با افزایش موسسات و همچنین ایجاد بخش مشاوره در شهرهای مورد نظر در این زمینه همکاری کرد.

وی افزود: ما در شهرهای آمادگی همکاری با سایر دستگاه‌ها و ادارات کل وزارت ارشاد را داریم تا با تعریف فعالیت‌های مشترک در قالب برنامه‌های فوق‌العاده و جنبی، محتوای تولید شده را ارائه کنیم. همچنین نمایشگاه قرآن نیز دیگر ظرفیت عظیم معاونت قرآنی است که با بیش از ۲ میلیون بازدیدکننده، بستری مناسب برای اطلاع‌رسانی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را فراهم می‌کند.

محمدرضا چهارباشی، رئیس دبیرخانه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی وزارت ارشاد نیز در ادامه این نشست، با اشاره به برخی موارد مطرح شده در این نشست، گفت: معاونت قرآن و عترت می‌تواند علاقه‌مندان واجد شرایط برای راه‌اندازی موسسات قرآنی را در ۳۱ شهر مدنظر این کمیته شناسایی کند تا با هماهنگی‌های صورت گرفته، مجوز ثبت این موسسات در اولین فرصت برای آنها صادر شود تا در این پویش مشارکت لازم را داشته باشند.

وی افزود: کمیته‌های مختلف در شورای اجتماعی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این منظور تشکیل شده‌اند تا ظرفیت‌های موجود در دستگاه‌های مختلف در این شورا مطرح شود که در ادامه خانم ستاری گزارش دو جلسه برگزار شده در این کمیته را در شورا نیز مطرح خواهند کرد تا در یک جمع‌بندی کلی بتوان در ظرفیت سایر دستگاه‌هایی که در سایر کمیته‌ها فعالیت دارند، استفاده شود.

علیرضا مختارپور در ادامه ضمن جمع‌بندی مطالب ارائه شده از سوی حاضران، به ارائه برنامه‌های پیش روی این کمیته پرداخت و گفت: بر اساس برنامه‌ زمانی پیش رو، باید نهایتا تا ده روز آینده استادان مورد نظر برای آموزش مشاوران و مبلغان از سوی شورای اجتماعی وزارت ارشاد و نهاد کتابخانه‌های عمومی معرفی شوند. همچنین رئیس دبیرخانه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی وزارت ارشاد نیز در این مدت می‌تواند تأییدیه لازم برای استفاده از محتوای دریافت شده از مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد در این پویش را دریافت کند. تهیه جزوه‌ای جامع و یکپارچه برای استفاده استادان در آموزش مبلغان و مشاوران نیز از دیگر اقداماتی است که ان شاء الله در اسرع وقت صورت می‌گیرد.

دبیرکل نهاد در ادامه پیشنهاد داد: هر دستگاه عضو این کمیته که تا پایان سال برنامه‌ای برای برگزاری جشنواره یا مسابقات در دستور کار خود دارند، با ذکر زمان و مکان برگزاری در این کمیته مطرح کنند تا بتوانیم نسبت به ارائه محتوای تولید شده در این برنامه ها، برنامه‌ریزی کنیم. ضمن اینکه هر یک از دستگاه‌های حاضر دارای یک پایگاه اطلاع‌رسانی هستند که می‌توان بخش خاصی را در این پایگاه‌ها به صورت مشابه و یکپارچه برای اطلاع‌رسانی درباره این پویش ایجاد کرد.

وی همچنین درباره لزوم مشارکت سایر دستگاه‌های وابسته به وزارت ارشاد که در این کمیته حضور ندارند نیز گفت: طبیعتا از دستگاه‌های مختلف در کمیته‌های مختلف شورای اجتماعی وزارت ارشاد در حال فعالیت هستند. اما حضور و مشارکت برخی از این دستگاه‌ها که در این کمیته حضور ندارند، می‌تواند به انجام فعالیت‌های موثرتر و دستیابی به هدف کمک بهتر و بیشتری کند. حتی ممکن است آنها در کمیته‌های دیگر مصوبات بسیار خوبی داشته باشند که ما نیز بتوانیم در آنها مشارکت کنیم.

شورای معاونین نهاد کتابخانه های عمومی کشور که در راستای رسیدگی به ۳۱ شهرستان دارای اولویت به لحاظ اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی، برای بررسی مشکلات و ارائه راهکارهای مناسب، ششم آذر ماه در استان بوشهر و شهرستان گناوه حضور یافته بودند، جلسه مشترکی با فرماندار، شورای اداری شهرستان، ادارات فرهنگی، مدیر کل کتابخانه های عمومی بوشهر، مدیر کل ارشاد استان و سایر مسئولان شهرستانی در فرمانداری گناوه برگزار کردند که گزارش آن نشست توسط دبیر کل نهاد ارائه شد.

با توجه به ضرورت چگونگی ارائه طرح‌ها و نمادهای واحد برای نهضت پیشگیری، مقابله و کاهش مصرف مواد مخدر و روانگردان‌ها نام‌های پیشنهادی برای پویش سراسری و شعار آن مطرح شد تا ظرف یک هفته آینده اعضاء نظرات اصلاحی و یا تکمیلی خود را به رئیس کمیته اعلام کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار