کد خبر: 937047
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۲
امریکا در بن‌بست افغانستان
همه نشانه‌ها حاکی از به بن‌بست رسیدن امریکا در افغانستان است. تنها چند روز بعد از اینکه رئیس‌جمهور امریکا به همتای پاکستانی‌اش نامه نوشت تا از نفوذ اسلام‌آباد برای متوقف کردن طالبان استفاده کند، وزیر دفاع امریکا هم خواستار پایان یافتن ۴۰ سال جنگ در افغانستان شده و البته گفته که حضور سربازان امریکایی در افغانستان را باز هم تمدید می‌کند.
علی قنادی
همه نشانه‌ها حاکی از به بن‌بست رسیدن امریکا در افغانستان است. تنها چند روز بعد از اینکه رئیس‌جمهور امریکا به همتای پاکستانی‌اش نامه نوشت تا از نفوذ اسلام‌آباد برای متوقف کردن طالبان استفاده کند، وزیر دفاع امریکا هم خواستار پایان یافتن ۴۰ سال جنگ در افغانستان شده و البته گفته که حضور سربازان امریکایی در افغانستان را باز هم تمدید می‌کند. دبیرکل ناتو هم از کشور‌های منطقه از جمله روسیه و ایران خواست به برقراری صلح در افغانستان کمک کنند.
همین چند روز قبل بود که دونالد ترامپ به عمران خان، رئیس‌جمهور پاکستان نامه نوشت و خواهان «حمایت» اسلام‌آباد در مذاکره با طالبان افغانستان شد تا به گفته خودش جنگ ۱۷ ساله افغانستان تمام شود. البته وزارت اطلاعات پاکستان از این نامه استقبال کرده و گفته که «پاکستان همیشه حامی حل و فصل اختلافات از طریق سیاست بوده است.»‌با این حال، نامه ترامپ نشان‌دهنده به بن‌بست رسیدن استراتژی امریکا در افغانستان است؛ موضوعی که آن را می‌توان در لحن وزیر دفاع ترامپ و موضع ناتو هم سراغ گرفت. جیمز ماتیس دیروز با گفتن اینکه ۴۰ سال جنگ کافی است و زمان آن رسیده که همه قدم در این مسیر [پایان جنگ]بگذارند، استیصال کشورش را به لحن آورد. او گفت که از همه از جمله سازمان ملل، نارندا مودی، نخست‌وزیر هند، اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان و دیگرانی که برای حفظ صلح و بهتر کردن وضعیت در اینجا تلاش می‌کنند، می‌خواهد از پایان جنگ حمایت کنند. او در حالی گفت: «ما خودمان در این مسیر هستیم» که بر ادامه حضور سربازان امریکایی تأکید کرد. البته ماتیس در اشاره به «همه» سخنی از ایران و روسیه به میان نیاورد، ولی این درخواست را به دبیرکل ناتو سپرد. ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو هم از فرصت صحبت در حاشیه نشست وزرای خارجه ناتو استفاده کرد تا از کشور‌های منطقه از جمله روسیه و ایران درخواست کند به برقراری صلح در افغانستان کمک کنند. دبیرکل ناتو گفت: «طالبان از طریق نظامی به پیروزی نخواهد رسید. این گروه باید بر سر میز گفت‌وگو‌های صلح با دولت افغانستان حاضر شود. سازمان ناتو از روند صلح به رهبری افغانستان حمایت می‌کند و از کشور‌های منطقه از جمله ایران و روسیه نیز می‌خواهد در روند صلح افغانستان نقش ایفا کنند.»‌

تاکتیک طالبان
طالبان هرچند برای مذاکره اعلام آمادگی کرده، ولی با تأکید بر پیش‌شرط «خروج امریکا» و همچنین ادامه سیاست بی‌ثبات‌سازی در نقاط مختلف افغانستان، طرف‌های مذاکره از جمله دولت افغانستان و امریکا را دچار سردرگمی کرده است. «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان چند روز قبل گفت که طالبان به وزیر دفاع و سایر مقامات امریکایی نشان خواهد داد که مردم افغانستان درباره خروج نیرو‌های خارجی از کشورشان مصمم هستند: «خروج از افغانستان برای ژنرال‌های امریکایی یک انتخاب نیست بلکه نیرو‌های امریکا و ناتو راهی جز خروج از این کشور ندارند.» جیمز ماتیس، وزیر دفاع امریکا در واکنش به این موضع گفت که امریکا به دنبال توافق با گروه طالبان است، اما در نظر ندارد که نیرو‌های خود در افغانستان را کاهش داده یا از این کشور خارج کند. مجاهد علاوه بر تأکید بر پیش‌شرط خروج گفته که همزمان با تداوم راه‌حل سیاسی، به آنچه که مبارزه مسلحانه خوانده نیز ادامه می‌دهد: «تلاش‌های سیاسی به معنای توقف مبارزه مسلحانه علیه نیرو‌های امریکایی و ناتو نیست.»‌به همین دلیل است که همزمان با ادامه راهکار‌های سیاسی، ناآرامی‌ها در نقاط مختلف افغانستان ادامه دارد، به طوری که از چند روز پیش تاکنون صد‌ها خانواده در شهرستان پشتونکوت واقع در این ولایت در محاصره طالبان قرار دارند. جاوید بیدار سخنگوی والی فاریاب گفته که که طالبان سه روستا را در این منطقه محاصره کرده که تعداد آن‌ها به ۵۰۰ تا ۶۰۰ خانواده می‌رسد.
در چنین شرایطی است که ژنرال «کینت مکینزی» که به تازگی به فرماندهی نظامیان امریکایی تعیین شده نوشت که وی در کمیته نظامی مجلس سنای امریکا گفته است که تلفات نظامیان افغان نیز زیاد است. وی گفته که جنگ افغانستان به بن‌بست رسیده و تلفات غیرنظامیان قابل تحمل نیست، ولی در عین حال، خواستار همکاری بیشتر امریکا با نیرو‌های افغان شده تا آموزش و عملیات آن‌ها بهبود یابد و همزمان با آن نسبت به خروج زودهنگام امریکا از افغانستان هشدار داده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار