کد خبر: 937057
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۵
کارشناس طراح تحریم‌های ایران معتقد است، امریکا با هدف بلندمدت کاهش وابستگی عراق به ایران، معافیت بغداد از تحریم‌های جدید را تمدید می‌کند.
کارشناس طراح تحریم‌های ایران معتقد است، امریکا با هدف بلندمدت کاهش وابستگی عراق به ایران، معافیت بغداد از تحریم‌های جدید را تمدید می‌کند.
به گزارش سی‌ان‌بی سی، دونالد ترامپ در ماه نوامبر، به عراق برای خرید انرژی از ایران، معافیت ۴۵ روزه داد و با احتمال بروز بی‌ثباتی بیشتر در این کشور، اکنون انتظار می‌رود امریکا به این کشور اجازه تجارت با ایران را بدهد بر اساس شرایطی که هنوز تصمیم‌گیری نشده‌است. اما تحریم‌ها یک فوریت جدیدی ایجاد کرده تا آن چیزی که بغداد و واشنگتن مدت‌هاست به دنبال آن هستند، انجام شود و آن کاهش وابستگی اقتصادی این کشور به تهران است. ریچارد نفیو، کارشناس تحریم‌ها برای مذاکره با ایران در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ وزارت خارجه امریکا به سی‌ان‌بی‌سی گفت: «من فکر می‌کنم امریکا تلاش می‌کند تا راه‌حلی برای عراق بیابد... دولت امریکا می‌داند که عراق کشور کلیدی است در رقابتی که میان امریکا و ایران آغاز شده‌است.»
وی افزود:‌پس از خرج میلیارد‌ها دلار در سال‌های جنگ و اشغال، واشنگتن منافع واقعی در موفقیت عراق دارد. «یکی از مهم‌ترین منافعش این است که جلوی ایران سدی ایجاد کند.»
وزارت خارجه که تاکنون تصمیم رسمی در مورد معافیت‌ها اعلام نکرده‌است، به درخواست برای اظهارنظر پاسخ فوری نداد. ایران، سومین شریک بزرگ تجاری عراق است و سالانه ۱۳ میلیارد دلار تجارت بین مرزی با ایران دارد و دو کشور با اکثریت شیعه روابط فرهنگی، مذهبی و جغرافیایی قوی دارند و به‌رغم اینکه عراق دومین تولیدکننده بزرگ اوپک است، اما به تأسیسات گاز طبیعی ایران برای بیش از ۴۵ درصد تولید برق خود وابسته است که اکنون با تحریم‌های امریکا می‌تواند به مسئله بغرنجی برای این کشور تبدیل شود. به گفته تحلیلگران، بدون ادامه معافیت از تحریم‌های ایران، عراق یک سوم نیروی برق تولید خود را یک شبه از دست می‌دهد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
0
0
ای روحانی تو جه کردی ......
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
0
0
روحانی چه کرد ؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار