کد خبر: 937222
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۹
محمد مرادی
پنج‌شنبه‌شب قطعنامه پیشنهادی امریکا علیه جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در مجمع عمومی سازمان ملل به رأی گذاشته شد و اسرائیل و امریکا شکست دیگری در برابر مقاومت فلسطین متحمل شدند. در رأی‌گیری مجمع عمومی، ۸۷ کشور رأی مثبت، ۵۷ کشور منفی و ۳۳ کشور رأی ممتنع دادند. از آنجا که برای تصویب قطعنامه به دوسوم آرا نیاز بود، این قطعنامه رد شد. این قطعنامه که مورد حمایت امریکا بود قصد داشت شلیک موشک توسط جنبش حماس به‌سوی سرزمین‌های اشغالی در ماه نوامبر (آبان) را محکوم کند، بدون اینکه به تجاوزات و حملات مکرر رژیم صهیونیستی به فلسطینی‌ها اشاره‌ای کند. اما نکته مهم تشدید روند تغییر معادلات سیاسی و امنیتی به سود مقاومت فلسطین است.
امریکا و اسرائیل در هفته‌های اخیر تلاش زیادی برای فشار بر ایران و محور مقاومت در عرصه سیاسی داشتند. در این راستا امریکا سعی داشت که آزمایش اخیر موشکی ایران را به‌عنوان نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت معرفی کند که در این مورد ناکام ماند. شکست امریکا در برابر ایران در شورای امنیت تا حدودی قابل پیش‌بینی بود، اما نکته مهم این است که واشنگتن و تل‌آویو اکنون در برابر یک جنبش (حماس) شکست را متحمل شده‌اند. این در حالی بود که «نیکی هیلی» نماینده امریکا در سازمان ملل قبل از رأی‌گیری کشور‌های عضو سازمان ملل را تهدید کرده بود که آن را رد نکنند. این شکست در حالی است که پیش از نشست اخیر سازمان ملل و در هفته‌های اخیر ۱۵ قطعنامه علیه اسرائیل در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شده بود. نکته جالب در این رأی‌گیری موضع کشور‌های عربی بود که اعلام کردند مخالف قطعنامه پیشنهادی امریکا هستند و به آن رأی منفی می‌دهند. در واقع این مسئله گویای این است که کشور‌های عربی حتی با وجود حرکت در مسیر عادی‌سازی روابط با اسرائیل همچنان از واکنش افکار عمومی جهان عرب هراس دارند، چراکه هرچند حاکمان عربی به دنبال برقراری ارتباط با اسرائیل هستند، اما مردم در بسیاری از کشور‌های عربی به‌شدت با این سیاست‌ها مخالف هستند؛ بنابراین تلاش‌های محور عربی- عبری- غربی برای آماده کردن زمینه در جهت عملی کردن معامله قرن و به رسمیت شناختن اسرائیل ناکام مانده است.
اسرائیل در عرصه داخلی و خارجی با چالش‌های زیادی مواجه است. بنیامین نتانیاهو به‌عنوان نخست‌وزیر اسرائیل با اتهام فساد مالی روبه‌رو بوده و همین مسئله باعث تضعیف دولت اسرائیل در عرصه داخلی شده است. به همین دلیل تل‌آویو اخیراً سعی داشت با یک عملیات اطلاعاتی به نوار غزه نفوذ کرده و یکی از فرماندهان نظامی حماس را به‌عنوان گروگان در اختیار خود بگیرد. این مسئله با شکست کامل مواجه شد و به دنبال این عملیات ناموفق مقاومت فلسطین به‌شدت به این عملیات واکنش نشان داد. جنبش حماس با شلیک ۴۷۰ موشک به سرزمین‌های اشغالی موفق شد شکست سختی بر صهیونیست‌ها وارد کند، به‌گونه‌ای که نتانیاهو به‌سرعت درخواست آتش‌بس کرد و یکی از سریع‌ترین آتش‌بس‌ها موردپذیرش قرار گرفت. به همین دلیل نتانیاهو به دنبال این است تا به‌نوعی با برخی اقدامات دیگر علیه محور مقاومت شکست‌های متعدد خود به‌ویژه در برابر مقاومت فلسطین را جبران کند. در همین راستا اسرائیل پنج شنبه ۸ آذرماه نیز به مدت ۴۵ دقیقه حدود ۷۰ فروند موشک به سمت اهدافی در حومه دمشق و قنیطره در جنوب سوریه شلیک کرد که با واکنش سریع سامانه‌های دفاعی ارتش سوریه روبه‌رو شد. علاوه بر این عملیات سپر شمالی اسرائیل را که علیه تونل‌های حزب‌الله شروع شده است، می‌توان جدید‌ترین اقدام اسرائیل برای مقابله با محور مقاومت دانست. به‌ویژه اینکه نتانیاهو بعد از دیدار با پمپئو دستور اجرای این عملیات را صادر کرد و این به معنای نقشه و پروژه جدید امریکا و اسرائیل علیه محور مقاومت است. به همین دلیل به نظر می‌رسد که تل‌آویو سعی دارد به‌نوعی شکست‌های اخیر نظامی در برابر مقاومت فلسطین را به‌گونه‌ای دیگر جبران کند. حمله به سوریه، عملیات سپر شمالی علیه حزب‌الله و تمسک به مجمع عمومی سازمان ملل راه‌های نتانیاهو برای کاهش فشار‌ها علیه خود در داخل اسرائیل است.
در مجموع اسرائیل و امریکا موفق نشدند کشور‌های جهان را علیه جنبش حماس بسیج کنند و این مسئله نتیجه تلخی برای واشنگتن در یک هماورد نابرابر محسوب می‌شود. شکست این قطعنامه نشان می‌دهد که آرمان فلسطین به‌عنوان یک مسئله آزادیخواهانه همچنان بعد از ۷۰ سال از جایگاه قابل‌قبولی در سطح جهان برخوردار است. نتیجه دیگر این مسئله نیز «نه» بزرگ جامعه جهانی به طرح معامله قرن دونالد ترامپ در مورد فلسطین است. دونالد ترامپ، روز ششم دسامبر ۲۰۱۷ در اقدامی غیرمسئولانه و غیرقانونی، قدس را پایتخت رژیم صهیونیستی معرفی و اعلام کرد که سفارت امریکا را از تل‌آویو به قدس منتقل خواهد کرد. اکنون دقیقاً یک سال بعد در مجمع عمومی سازمان ملل کشور‌های مختلف علیه سیاست‌های وی در این مورد موضع‌گیری کردند. در واقع با گذشت یک سال از این تصمیم غیرمسئولانه، اعضای مجمع عمومی سازمان ملل متحد نشان دادند که همچنان نه‌تن‌ها با تصمیم ترامپ مخالف هستند بلکه رژیم صهیونیستی را رژیمی جنایتکار می‌دانند. در همین راستا، جمعه ۷ دسامبر پس از رد قطعنامه پیشنهادی امریکا علیه حماس، ایرلند پیش‌نویس قطعنامه دیگری را ارائه کرد که در آن بر لزوم پایان اشغالگری و شهرک‌سازی توسط صهیونیست‌ها تأکید شده است و تنها پنج عضو ازجمله امریکا و رژیم صهیونیستی به آن رأی منفی دادند تا شکست امریکا در مجمع عمومی تکمیل شود. نکته مهم در این مورد این است که مجمع عمومی رکن حقوقی سازمان ملل است، زیرا در این رکن سازمان ملل همه اعضا از حق رأی برخوردار هستند و هیچ کشوری حق وتو ندارد. از این رو، عدالت در این رکن سازمان ملل، نمود عینی بیشتری دارد. همین شاخصه حق رأی برابر نیز سبب شد از ۱۶ تا ۳۰ نوامبر ۱۵ قطعنامه ضد اسرائیلی در مجمع عمومی تصویب شود و با دو قطعنامه بامداد جمعه ۷ دسامبر جمعاً ۱۷ قطعنامه علیه این رژیم و در حمایت از فلسطین طی سه هفته تصویب شده است. این اتفاق تاریخی به معنای شکل‌گیری اجماع جهانی ضد سیاست‌های امریکا و اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی ضد فلسطین است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار