کد خبر: 937322
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۲
توانمندسازی کشاورزان، دست یافتن به امنیت غذایی و افزایش محصولات کشاورزی از مهم‌ترین اهداف طرح به شمار می‌آید
ميترا شهبازى
سرویس ایران جوان آنلاین: طرح بسیج همگام با کشاورز به عنوان پروژه‌ای اقتصادی مطرح است که از سال ۹۲ بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت توجه متولیان به پیشرفت اقتصادی کشور، افزایش تولید و پایداری تولیدات محصولات کشاورزی شکل گرفته است. نتیجه این پروژه نیز این شده که اکنون در اغلب استان‌ها به خصوص روستا‌های خراسان‌جنوبی در حال اجرا است تا علاوه بر توانمندسازی کشاورزان، به امنیت غذایی و تولیدات کشاورزی مطلوب نیز دست یابیم.

سال ۹۲ بود که برای نخستین بار طرح بسیج همگام با کشاورز به دنبال فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت توجه متولیان به پیشرفت اقتصادی کشور، افزایش تولید و پایداری تولیدات محصولات کشاورزی مطرح شد. این پروژه اقتصادی که به طور رسمی در سال ۹۳ کلید خورد، توانمندسازی کشاورزان، دست یافتن به امنیت غذایی و تولیدات کشاورزی را مورد توجه قرار داد و اکنون در اکثر استان‌های کشور در حال اجراست. یکی از این مناطق استان خراسان جنوبی است که طی سال‌های اخیر به دلیل کاهش بارندگی، کم آبی، وقوع سرمای پیش از موعد و افزایش دمای بیش از حد، کشاورزان را با خسارت‌های چندمیلیونی مواجه کرده است. از همین‌رو بسیجیان برای حفاظت از منافع اقتصادی کشاورزان وارد میدان شدند و طرح‌های نوین کشاورزی را به اجرا در آوردند، تا علاوه بر کاهش خسارات وارده به این بخش، افزایش تولید محصولات و تولید ارگانیک انواعی از محصولات کشاورزی را رقم بزنند. اکنون بعد از چند سال پیگیری و تلاش‌های شبانه روزی نیرو‌های جهادی و بسیجی ۱۳۰ شبکه علمی‌سازی کشاورزی در استان فعال شده‌اند و در تمام مراحل کشت و زرع کشاورزان را هدایت می‌کنند. کشاورزانی که مهره اصلی فعالیت‌های اقتصادی روستا‌ها هستند و به بقای زندگی روستایی کمک می‌کنند.

تأمین امنیت غذایی و اشتغال پایدار

طرح بسیج همگام با کشاورز در راستای کیفی‌سازی کشاورزی و افزایش بهره‌وری در حال اجراست. این پروژه که به کمک مهندسان کشاورزی با مدرک دکتری و فوق لیسانس در حال پیگیری است، کمک شگرفی به بهبود تولیدات کشاورزی در استان خراسان جنوبی می‌کند. در این خصوص مسئول سازمان بسیج مهندسان کشاورزی و منابع طبیعی خراسان‌جنوبی می‌گوید: «با اجرای این طرح امروز عملکرد کشاورزان در بخش‌های مختلف زراعی و باغی تا چندین برابر افزایش یافته است.» زین‌العابدین جویبان با اشاره به اینکه در گذشته رسالت کشاورزی تأمین غذای کشور و ریشه کنی فقر مورد نظر بوده است، می‌افزاید: «امروز در بحث کشاورزی دو رسالت دیگر اضافه شده که یکی تولید غذای کیفی و موضوع دوم حفاظت بهتر از عرصه‌های تولید برای حفاظت از عرصه‌های تولیدی بهتراست.» که تمام این‌ها را طرح بسیج همگام با کشاورز دنبال می‌کند. وی همچنین اضافه می‌کند: «دست یافتن به امنیت غذایی، محصولات و تولیدات کشاورزی نقش مهم و راهبردی در بحث کشاورزی دارد و به عنوان یکی از اهداف این طرح به شمار می‌آید.»

اجرای طرح در ۲۰۰ روستا

در حال حاضر همان طور که گفته شد، ۱۳۰ شبکه علمی‌سازی کشاورزی در سطح استان فعالیت می‌کنند که در سطح پایگاه‌های مقاومت روستایی، بسیجیان که شامل کشاورزان خبره می‌شوند به همراه کارشناسان کشاورزی حضور پیدا کرده و راه‌های افزایش بهره‌وری را به خصوص در محصولات قالب هر روستا مطرح کرده و کارگاه‌هایی به صورت عملی و تئوری در روستا‌ها برگزار می‌کنند. مسئول سازمان بسیج مهندسان کشاورزی و منابع طبیعی خراسان‌جنوبی در این خصوص می‌گوید: «در سال‌جاری در ۲۰۰ روستای استان طرح بسیج همگام با کشاورز در حال اجرا شدن است.» این در حالی است که سال گذشته در سطح استان تنها در ۹۰ مزرعه این پروژه دنبال شده است. از همین رو و با توجه به مثمرثمر بودن طرح، جویبان می‌افزاید: «هیئت‌های اندیشه ورز را در سطح استان را فعال کردیم تا در این هیئت‌ها جمعی از صاحب نظران و خبرگان صاحب اندیش بر مبنای تدابیر مقام معظم رهبری و در راستای تحقق اهداف بسیج قدم برداشته و به کشاورزان کمک کنند.»

وی تأکید می‌کند: «در حال حاضر با توجه به اینکه بحث اشتغال یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم کشور است، می‌توانیم با ایجاد روحیه کار آفرینی در افراد که امری ضروری به حساب می‌آید درصدی از دغدغه اشتغال را مرتفع کنیم.» لازم به ذکر است که این بخش هم در قالب همین طرح بسیج همگام با کشاورز اجرایی می‌شود. طرحی که نه تنها کمک بزرگی به تأمین امنیت مواد غذایی می‌کند، بلکه به طور حتم منجر به اشتغال پایدار روستاییان و جلوگیری از مهاجرت آن‌ها نیز می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار