کد خبر: 937468
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۵:۲۲
۵۰ درصد ناوگان شهر‌ها فرسوده است
در کل کشور سالانه فقط 330 هزار دستگاه خودروی تاکسی باید نوسازی شود و این برای خودروسازی که سالانه 2 میلیون خودرو تولید می‌کند عددی نیست، اما نوسازی ناوگان تاکسیرانی برای خودروساز اولویت ندارد
سرویس ایران‌شهر جوان آنلاین: به دلیل تحویل ندادن وسایل نقلیه جدید عمر فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی هم افزایش یافته است. این امر سبب شده تا به گفته معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور هم اکنون بیش از ۵۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی شهری کشور و حتی کلانشهر‌ها فرسوده باشند. در بحث جایگزینی تاکسی‌های فرسوده در شهر تهران هم فقط ۷۰۰ تاکسی تا کنون نوسازی شده است.

سخت‌تر کردن مقررات آمدوشد وسایل نقلیه در حالی صورت می‌گیرد که نه تنها به ناوگان حمل و نقل شهری وسایل نقلیه جدیدی افزوده نمی‌شود بلکه فرسودگی عمر ناوگان و کارایی این خودرو‌ها را نیز کاسته است. در این زمینه مهدی جمالی‌نژاد افزود: رئیس‌جمهور و وزیر کشور به موضوع حمل و نقل عمومی توجه ویژه‌ای داشته و در این میان سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نیز خیز بزرگی برای رفع مشکلات این حوزه در فضای کنونی کشور برداشته‌اند.

وی افزود: هم اکنون قیمت اتوبوس‌ها به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی افزایش یافته و بر این مبنا نوسازی ناوگان اتوبوسرانی بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است.
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور افزود: طی جلسات برگزار شده با سازندگان اتوبوس و دستگاه‌های متولی، تدابیری برای تحویل و نوسازی این وسیله نقلیه در سطح کشور اندیشیده شده است.
وی اظهار داشت: برای رفع این مهم از محل تبصره ۱۸ پیشنهاد‌هایی به سازمان برنامه و بودجه ارائه شد و مبالغ در نظر گرفته شده برای نوسازی و تحویل اتوبوس‌ها بسیار بالاست که در قالب مساعدت و کمک به شهرداری‌ها لحاظ نشده، اما می‌توانند از اوراق مشارکت استفاده کنند.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور افزود: به عنوان نمونه در یکی از شهر‌های کشور برای خرید ناوگان جدید و راه‌اندازی بی‌آر تی از اوراق مشارکت استفاده کردند که ترویج چنین اقدامی می‌تواند نتیجه بهتری را به دنبال داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: ناوگان حمل‌ونقل فرسوده زیادی در کشور وجود دارد و در این میان زمانی اتوبوس که در اختیار شهرداری‌ها قرار می‌گرفت، بر اساس قوانین سنواتی بودجه طی سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ سهم دولت بابت تأمین مالی ناوگان اتوبوس شهری ۵ /۸۲ درصد بود و الباقی توسط شهرداری‌ها پرداخت می‌شد.
امسال فقط ۷۰۰ تاکسی نوسازی شد
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه قرار بود امسال ۱۰ هزار خودرو در تهران نوسازی شود، گفت: ولی تا کنون فقط ۷۰۰ تاکسی نوسازی شده است.

علیرضا قنادان، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در این باره گفت: داشتن معاینه فنی برای تمام خودرو‌ها الزامی است و همین امر باعث کاهش آلودگی هوا می‌شود.
وی در خصوص نوسازی تاکسیرانی گفت: باید خودروساز در زمان مقرر خودرو را تحویل می‌داد ولی این امر رخ نداده است.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه تعهداتی قرار بود از سوی بخش دولتی در بخش اقساط خودرو صورت گیرد، گفت: در بودجه پیشنهادی امسال اعتبار خوبی برای نوسازی تاکسی‌ها در نظر گرفته شده است و یکی از مباحث دیده شده تحویل خودرو است.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه قرار بود امسال ۱۰ هزار خودرو در تهران نوسازی شود، گفت: ولی فقط ۷۰۰ تاکسی نوسازی شده و در سال گذشته ۴۴۰۰ خودرو و در سال ۹۵، ۱۲ هزار خودرو نوسازی شده است.

وی با بیان اینکه تحویل خودروی شخصی برای خودروسازان در اولویت است، گفت: در کل کشور سالانه فقط ۳۳۰ هزار دستگاه خودروی تاکسی باید نوسازی شود و این برای خودروسازی که سالانه ۲ میلیون خودرو تولید می‌کند عددی نیست، اما متأسفانه نوسازی ناوگان تاکسیرانی برای خودروساز اولویت ندارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار