کد خبر: 937472
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۳
مناطق خشک و نیمه‌خشک گلستان که امکان کشاورزی ندارند، با اجرای طرح زهکشی احیا و قابل بهره‌برداری می‌شوند
تاکنون حدود ۱۰ هزار هکتار از زهکش‌های اصلی آماده بهره‌برداری شده است که در این‌باره تعهدات دولت در اجرایی شدن پروژه ۱۱۰۰ میلیارد ریال بوده، ولی تاکنون ۵۵۰ میلیارد ریال به‌این طرح تخصیص داده شده است
الهه قهرمان
سرویس ایران جوان آنلاین: اغلب مردم استان گلستان به فعالیت‌های کشاورزی اشتغال دارند و این در حالی است که به دلیل تنوع اقلیمی، برخی مناطق گلستان خشک و نیمه‌خشک است. از این رو منابع آبی این مناطق کم و اغلب شور است. شرایطی که فعالیت‌های کشاورزی را دشوار می‌کند و نیازمند توجه ویژه متولیان است. بنابراین مسئولان اجرای طرح زهکشی در ۷۰ هزار هکتار از اراضی گنبدکاووس را آغاز کردند تا کشاورزان با خیال آسوده به فعالیت خود ادامه دهند. لازم به ذکر است بر اساس نظر کارشناسان، این استان سالانه حداقل به ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب نیاز دارد.

در استان گلستان بالغ بر ۸۵۰ هزار هکتار زمین قابل کشت وجود دارد که در حال حاضر حدود ۲۵۰ هزار هکتار آن آبیاری شده و حدود ۴۰۰ هزار هکتار هم تحت کشت دیم قرار دارد و حدود ۲۰۰ هزار هکتار نیز به صورت انجام عملیات زهکشی و شست‌وشو قابلیت کشاورزی خواهد یافت که برای آبیاری این ۸۵۰ هزار هکتار با روش‌های فعلی آبیاری به حدود ۶ میلیارد متر مکعب آب نیاز است. علاوه بر این کارشناسان نیز معتقدند زهکشی تأثیر بسزایی در تولید و کیفیت محصول دارد به طوری که باعث افزایش ۵۰ درصدی تولید محصول می‌شود تا آنجایی که تقی کمال‌‎غریبی، مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان گلستان می‌گوید: «ما برنامه داریم ۷۵ هزار هکتار از اراضی جنوبی استان را زهکشی کنیم و آب حاصل از آن را در آب‌بندان‌ها جمع‌آوری کرده و مازاد آن را به سمت اراضی پایین‌دست منتقل کنیم. با ادغام آب‌های حاصل از زهکشی در بندر ترکمن و آق‌قلا اراضی دیم منطقه را به اراضی آبی تبدیل کنیم.»

پیگیری اجرای طرح مزارع پایلوت

اقدام دیگر شرکت آب منطقه‌ای گلستان پیگیری اجرای طرح مزارع پایلوت در سطح ۱۵۰ هکتار برای استفاده از آب‌های نامتعارف است و در این راستا تفاهم‌نامه همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تأمین بخشی از هزینه‌های مشاوره‌ای و خدمات فنی منعقد شده است. همچنین اراضی مورد نیاز جهت اجرای مزارع پایلوت در بخش‌های مختلف محدوده طرح زهکشی ۲۸۰ هزار هکتاری خریداری شده یا به نحوی در اختیار طرح قرار گرفته است. افراسیاب میرزایی رئیس گروه طرح‌های شبکه آبیاری و زهکشی آب منطقه‌ای گلستان در این راستا می‌گوید: «در این پروژه با استفاده از آب‌های نامتعارف موجود و زهکش‌ها اقدام به کشت گیاهان به روش گونه‌های مختلف زیستی می‌شود. همچنین آزمایشات و تحقیقات لازم در خصوص وضعیت گونه‌های نامتعارف، مخازن طبیعی، زهکش‌ها و... نیز انجام می‌گیرد. تمام این اقدامات منجر به ایجاد اشتغال پایدار و توسعه اقتصادی و اجتماعی استان می‌شود و بخشی از مشکل بیکاری را برطرف می‌کند.»

آغاز مطالعات فاز ۲ طرح زهکشی

در حال حاضر مطالعات فاز ۲ در یک زون ۷۰ هکتاری در ناحیه شمالی گنبدکاووس آغاز شده است چراکه به دلیل انباشته شدن آب‌های شور در زمین‌های زراعی عملکرد محصول گندم در این مزارع کمتر شده است. کارشناسان معتقدند تنها راه برون‌رفت از این مشکلات و افزایش تولید محصول زهکشی اراضی است. بنابراین با هماهنگی‌های انجام شده با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، استانداری گلستان و اتاق بازرگانی شهرستان پیگیری تأمین مالی برای اجرایی شدن این بخش کار انجام شده است. به رغم اینکه در ابتدای این اقدامات کشاورزان به دلیل اینکه به زهکشی و مزایای آن آشنا نبودند مقاومت می‌کردند، ولی وقتی مزایای آن را دیدند استقبال خوبی کردند.

پیشرفت ۴۰ درصدی کل پروژه

میرزایی رئیس گروه طرح‌های شبکه آبیاری و زهکشی آب منطقه‌ای گلستان می‌گوید: «پیشرفت کلی پروژه زهکشی اراضی اولویت‌دار در استان در محدوده ۲۲ هزار هکتاری (تعهدات سفر دولت) حدود ۴۰ درصد است و از اردیبهشت ۹۶ قرارداد‌های اجرایی با پیمانکاران منعقد شده است.» گفته می‌شود تاکنون با اقدامات صورت گرفته و حمایت‌های انجام شده مسئولان استانی و عوامل اجرایی حدود ۱۰ هزار هکتار از زهکش‌های اصلی آماده بهره‌برداری است و تعهدات دولت در اجرایی شدن پروژه ۱۱۰۰ میلیارد ریال بوده که طی سال‌های ۹۵ و ۹۶ تاکنون ۵۵۰ میلیارد ریال اعتبار به این طرح تخصیص داده شده است. با توجه به مساعدت‌های صورت گرفته و روند اجرایی پروژه‌ها و در صورت تداوم روند کنونی در سال‌های آتی در سطح ۲۲ هزار هکتار تا ۱۵ ماه آینده تکمیل و آماده بهره‌برداری است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار