کد خبر: 937517
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۹
سی‌ونهمین نشست شورای همکاری خلیج فارس در سایه اختلاف شدید چهار کشور عربی با قطر و بحران ناشی از قتل جمال خاشقجی در حالی در ریاض برگزار شد که سران قطر و عمان در آن حاضر نشدند؛ چیزی که اختلافات بین اعراب را بیش از پیش نمایان کرد.
سی‌ونهمین نشست شورای همکاری خلیج فارس در سایه اختلاف شدید چهار کشور عربی با قطر و بحران ناشی از قتل جمال خاشقجی در حالی در ریاض برگزار شد که سران قطر و عمان در آن حاضر نشدند؛ چیزی که اختلافات بین اعراب را بیش از پیش نمایان کرد.
به گزارش شبکه الجزیره، ملک سلمان، شاه سعودی در افتتاحیه این نشست که در آن امیر قطر حضور ندارد، درباره مسائل مختلف منطقه از جمله بحران سوریه و یمن و فلسطین سخنرانی کرد. او در ابتدای سخنرانی درباره بحران سوریه و مسئله تروریسم در این کشور گفت که بحران سوریه باید از راه سیاسی حل شود. سلمان در ادامه به بحران یمن اشاره کرد و مدعی شد: «کشور‌های عضو ائتلاف عربی به دنبال نجات ملت یمن هستند!» شاه سعودی در بخش دیگری از اظهاراتش، ایران را به تهدیدی برای کشور‌های منطقه متهم کرد و مدعی شد: «ایران همچنان یک نوع خطر و تهدید برای تعدادی از کشور‌ها محسوب می‌شود». عربستان به همراه متحدینش، بحرین و امارات، ایران را متهم می‌کنند که با تحریک شیعیان در این کشور‌های جنوبی خلیج فارس در تلاش است این کشور‌ها را بی‌ثبات کند. نشست دیروز شورای همکاری خلیج فارس که اولین نشست پس از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی بود، درحالی برگزار شد که سلطان قابوس، پادشاه عمان و تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در آن حضور نداشتند. امیر قطر به‌رغم دعوت رسمی سعودی، به ریاض نرفت و تنها یک وزیر را به عربستان اعزام کرد. حضور نیافتن امیر قطر در ریاض با واکنش فوری شیخ خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین روبه‌رو شد که در توئیتی، تصمیم قطری‌ها را برای فرستادن وزیر خارجه به جای امیر به باد انتقاد گرفت. این نشست تناقض‌هایی را در سیاست عربستان آشکار کرده است؛ عربستان قطر را محاصره و روابطش را با دوحه قطع کرده، اما این کشور را به نشست شورا دعوت می‌کند. عربستان در شرایطی از قطر برای این نشست دعوت کرده که رسانه‌های این کشور همچنان در حال حمله به قطر هستند و این کشور را حامی گروه‌های تروریستی توصیف می‌کنند. روز یک شنبه ویدئویی در شبکه اجتماعی توئیتر منتشر شد که در آن شماری از دانش‌آموزان سعودی مشغول فراگیری اطلاعاتی از کشور‌های منطقه مثل ایران و قطر هستند. به گزارش روزنامه الاخبار، در این ویدئو دیده می‌شود که دو دانش‌آموز مشغول توضیح عکس‌نوشته‌هایی درباره ایران، گروه اخوان‌المسلمین، قطر و برخی امور دیگر در منطقه هستند. یکی از دانش‌آموزان برای دیگران، عکس‌نوشته‌ای درباره ایران را توضیح می‌دهد که روی آن نوشته شده «منبع اول تروریسم جهانی» و در ادامه قطر را حامی گروه اخوان‌المسلمین معرفی و آن را نیز حامی تروریسم معرفی و شبکه الجزیره را خبیث توصیف می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار