کد خبر: 937626
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۴
رئیس اتاق بازرگانی خرمشهر گفت: تا پیش از این مردم آبادان از حضور عراقی‌ها بسیار ناراحت بودند، اما از زمان ممنوعیت ورود آن‌ها وضعیت کسب و کار و رونق بازار خراب شده و حالا به دنبال آن هستند که دوباره عراقی‌ها به این منطقه بازگردند.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: رئیس اتاق بازرگانی خرمشهر گفت: تا پیش از این مردم آبادان از حضور عراقی‌ها بسیار ناراحت بودند، اما از زمان ممنوعیت ورود آن‌ها وضعیت کسب و کار و رونق بازار خراب شده و حالا به دنبال آن هستند که دوباره عراقی‌ها به این منطقه بازگردند.

سید‌احمد حسینی‌فر در خصوص وضعیت بازارچه‌های مرزی به خصوص منطقه آزاد اروند گفت: یک هفته مانده به اربعین ورود عراقی‌ها به منطقه آزاد اروند ممنوع شد. این در حالیست که تا پیش از این مطابق قوانین مناطق آزاد، خارجی‌ها می‌توانستند بدون گرفتن ویزا در این مناطق تردد کنند، اما با توجه به اتفاقاتی که در این مدت در اروند، آبادان و خرمشهر رخ داد و خرید بی‌سابقه اتباع عراقی از بازارچه‌ها دولت تصمیم گرفت که فقط با اخذ ویزا اتباع عراق مجاز باشند که به این مناطق تردد کنند. همین امر باعث شد که تقریباً ورود عراقی‌ها به این مناطق به صفر برسد.

رئیس اتاق بازرگانی خرمشهر ادامه داد: نکته جالب این است که تا پیش از این مردم آبادان از حضور عراقی‌ها بسیار ناراحت بودند، اما از زمان ممنوعیت ورود آن‌ها وضعیت کسب و کار و رونق بازار خراب شده و حالا به دنبال آن هستند که دوباره عراقی‌ها به این منطقه بازگردند. حتی شنیده‌ها حاکی از این است که قصد دارند با اعمال نفوذ مسیر ورودی را از منطقه اروند کنار ایجاد کنند. بدین ترتیب شهر خرمشهر را دور خواهند زد و یک مسیر طولانی به وجود خواهد آمد.

وی ادامه داد: درآمد منطقه آزاد اروند سال گذشته ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بوده که ۹۵ درصد آن حاصل از گمرک خرمشهر بوده است، اما الان برخی به دنبال این هستند که این شهر را از مسیر اقتصادی عراق و ایران خارج کنند.

وی در خصوص فعالیت بازارچه‌های مرزی گفت: فلسفه ایجاد این نوع بازارچه‌ها فروش محصولات کشور همسایه به شهروندان داخلی بوده است، اما اکنون شرایط به‌گونه‌ای پیش رفته که مردم هیچگونه استقبالی از این بازارچه‌ها نمی‌کنند و حاضر هستند برای خرید به گرجستان و سایر کشور‌های همسایه سفر کنند، اما از این بازارچه‌ها خرید نکنند، زیرا دیگر به فروشندگان و فعالان این بازار اعتماد ندارند.

حسینی‌فر افزود: با گران شدن ارز و مشکلات خروج و عوارض، بیشتر فعالان این حوزه جنس‌های تقلبی یا داخلی را به عنوان کالای خارجی عرضه می‌کردند و، چون نظارت درستی بر این مناطق وجود ندارد باعث شد که اعتماد مردم از کاسبان از بین برود و اکنون شاهد رکود شدید در این بازارچه‌ها هستیم.

وی درخصوص ساماندهی کولبران، ته‌لنجی‌ها و سایر مبادی ورود شخصی کالا گفت: کاهش قدرت خرید مردم و بالا رفتن قیمت ارز باعث شده که در این مدت واردات به حداقل برسد، به طوری که در شش ماهه دوم امسال اگر بخواهیم نسبت بگیریم میزان واردات از طریق این مبادی ۲۰ به ۱۰۰ شده است. در واقع دیگر وارداتی صورت نمی‌گیرد که بخواهیم کولبری یا ته‌لنجی را ساماندهی کنیم. اکنون وضعیت طوری است که خانواده‌های ایرانی فقط به فکر تأمین مواد‌غذایی و دارو هستند و هزینه‌ای بابت سایر اجناس نمی‌کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار