کد خبر: 937639
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۲
غیبت دانشگاه‌های ممتاز ژاپنی و چینی در تبادل علمی با دانشگاه‌های ایرانی
به رغم اینکه چندی پیش به بهانه‌های سیاسی، اتحادیه اروپا دانشگاه شریف را تحریم کرد، بسیاری از دانشگاه‌های اروپایی همچنان با دانشگاه‌های کشورمان مراودات علمی و تخصصی دارند.
ابراهیم مشیریان
سرویس دانشگاه جوان آنلاین: به رغم اینکه چندی پیش به بهانه‌های سیاسی، اتحادیه اروپا دانشگاه شریف را تحریم کرد، بسیاری از دانشگاه‌های اروپایی همچنان با دانشگاه‌های کشورمان مراودات علمی و تخصصی دارند.

در فهرستی که وزارت علوم از دانشگاه‌های متولی کارگروه‌های ملی هماهنگی و پیگیری همکاری‌های علمی بین‌المللی با دیگر دانشگاه‌ها منتشر کرده است، همچنان تبادل علمی با دانشگاه‌های غربی دیده می‌شود.
مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی نهادی است که وظیفه آن تقویت ارتباط با دانشگاه‌های دیگر کشور‌ها براساس اسناد بالادستی و راهبرد‌های آموزشی و اجتماعی در نظام آموزشی کشور است.

صف طولانی برای تبادل با اروپا

بنا بر آمار این مرکز، دانشگاه تهران رئیس کارگروه ارتباط با دانشگاه‌های اروپایی است. جالب اینکه ۲۲ دانشگاه عضو این کارگروه هستند و برای همکاری با دانشگاه‌های اروپایی فعالیت می‌کنند. دانشگاه دامغان، مراغه، علمی- کاربردی، شریف، زنجان، کاشان، زابل و شهرکرد از جمله دانشگاه‌های این کارگروه هستند.
دانشگاه علم و صنعت هم به طور خاص ریاست ارتباط با دانشگاه‌های آلمان را برعهده دارد و ۲۱ دانشگاه در این کارگروه به تبادل علمی می‌پردازند. اما اگر از این تمایل گذر کنیم، وضعیت دانشگاه‌های بلوک شرق است؛ دانشگاه‌هایی که طی سال‌های اخیر با رشد بالای علمی داشته‌اند، به‌طور نمونه تنها هشت دانشگاه آمادگی خود را برای همکاری با دانشگاه‌های کره جنوبی اعلام کرده‌اند یا وضعیت کشور‌هایی همچون چین و ژاپن در این فهرست مشخص نیست، حتی در فهرست داوطلبان علاقه‌مند به دانشگاه‌های چین، هیچ دانشگاهی داوطلب همکاری با دانشگاه‌های این کشور نشده است.

غیبت دانشگاه‌های ممتاز شرقی

این مسئله در حالی صورت گرفته است که طبق آخرین رتبه‌بندی موسسه «یو. اس. نیوز» از یکصد دانشگاه برتر دنیا که اکثر آن‌ها از امریکا هستند، کشور‌های چین، ژاپن و سنگاپور بالاتر از بسیاری از دانشگاه‌های غربی حضور دارند.
به‌طور مثال دانشگاه فنی «نانیانگ» سنگاپور در رتبه ۴۹، دانشگاه «Tsinghua University» چین رتبه ۵۰ و دانشگاه توکیو رتبه ۶۲ دانشگاه‌های برتر دنیا را در آخرین رتبه‌بندی پایگاه یو اس نیوز کسب کرده‌اند.
درست است که دانشگاه‌های باسابقه و برتر ریاست کارگروه‌های تبادل علمی را در دست دارند ولی غفلت از ارتباط‌گیری از دانشگاه‌های ممتاز ژاپن، چین و روسیه نکته‌ای است که جای سؤال دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر